سخنرانی دکتر علیرضا هزار در نشست تخصصی رسالت جهانی روحانیت شیعه در کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی
روز چهارشنبه مورخ 7 آذرماه 1397، نشست تخصصی رسالت جهانی روحانیت شیعه با بازخوانی سیره امام موسی صدر با حضور حورا صدر فرزند امام موسی صدر، جمعی از اعضای موسسه امام موسی صدر و نیز روحانیون و پژوهشگران در کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی(ره) برگزار شد. در این نشست دکتر علیرضا هزار، استاد دانشگاه و پژوهشگر ضمن تجلیل از شخصیت امام موسی صدر اظهار داشتند، سخنان خود را با خاطرهای از آیتالله العظمی شبیری زنجانی در رابطه با امام موسی صدر شروع میکنم؛ که بیان داشتند:«آقا موسی صدر اولین هم مباحثه من بود و یکی از عواملی که من را به دروس حوزه علاقهمند کرد، ایشان بود، به خاطر ویژگیهایی که در ایشان بود مطالب علمی زود برای من روشن میشد و مطلبی که نیاز به بحث فراوان داشت با آقا موسی در چند دقیقه به نتیجه میرسیدیم. فکر ما نزدیک به هم بود، من و آقا موسی در نتایج امور بحث میکردیم نه در مقدمات، اگر آقا موسی بود وضع علمی من خیلی بهتر از اینها بود...»
وی در ادامه تصریح کرد: من و هم نسلهای من امام موسی صدر را درک نکردهاند، اما بنا به گفته امیر مؤمنان علی(ع) با مشاهده دقیق تاریخ میتوان از الگوهای رفتاری و تجربیات آنها بهره برد بهگونهای که در میان آنها زیسته باشیم.در حال حاضر در حوزه علمیه ما فقه محیطزیست، رسانه و از این قبیل دروس جدید را داریم، اما موضوع فقه التعایش هماکنون در حوزه علمیه قم وجود خارجی ندارد، باید فقه التعایش که در زندگی امام موسی صدر مشهود است در قم برای بالا رفتن سطح علمی طلاب و اساتید راهاندازی شود.
دکتر هزار در ادامه سخنان خود افزودند، پیامبر(ص) با مردم مدارا داشت که هویت اسلام محفوظ بماند و مدارای امام موسی صدر با مردم به شیوه نبی مکرم اسلام(ص) بود و در حرکت ایشان جایگاه شیعی حفظ میشد. با بررسی ترمینولوژی زندگی امام موسی صدر و واژگانی که در زندگی ایشان بهوفور پیدا بود به این نتیجه میرسیم که فقه التعایش و مدارا در زندگی ایشان دارای جایگاه والایی بوده است.امام موسی صدر اهل مجامله بود و مجامله در فرهنگ اهلبیت یعنی فعل الجمیل و بهترین معنا برای مجامله فعل نیکو بر پایه عدل است. تعاریف فراوانی برای تقریب بین مذاهب اسلامی وجود دارد و تقریبی که شهید صدر از آن سخن میگوید هویت بخشیدن به کیان تشیع و عدم مجادله و مخاصمه با دیگران برای نپاشیدن کیان اسلام است.
وی در پایان گفت: تربیت امام موسی صدر کتاب محور نیست بلکه آموزش مستقیم و معلم محور است، امام موسی صدر معلم و مربی تربیت میکند و ما در جامعه امروزی محتاج شهید موسی صدرها هستیم.