بسمه تعالی
سند چشم انداز کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی در افق 5 ساله (1395 تا 1399)
رسالت
گردآوری و حفظ تراث علمی و فرهنگی حوزههای علمیه، منابع علوم اسلامی و انسانی مرتبط (چاپی و رقومی) و ارائه خدمات استاندارد کتابداری و اطلاعرسانی در راستای رسالت حوزههای علمیه.
ماموریت
ارائه خدمات کتابخانهای و اسنادی استاندارد به طلاب و پژوهشگران علوم اسلامی و انسانی مرتبط و کتابخانههای حوزههای علمیه در سراسر کشور.
چشم انداز
کتابخانه در افق 1399 برترین کتابخانه حوزوی در زمینه ارائه خدمات کتابداری با ویژگیهای زیر است:
1.برخودار از استانداردهای روز کتابداری با رعایت شئون حوزههای علمیه و نیاز مخاطبان؛
2. علم سنجی و موثر در تولید و توسعه دانش دینی؛
3.الگوبخش و مرجع کتابخانههای حوزوی؛
4. دارای منابع و اسناد علمی و فرهنگی غنی در عرصه علوم اسلامی و انسانی مرتبط؛
5. پیشرو در بهرهبرداری از فنآوریهای روز در انباشت و اشاعه اطلاعات کتابخانهای؛
6.دارای تعاملات فعال و مؤثر با سایر کتابخانه ها و نهادهای علمی و اسنادی؛
7. بهرهمند از منابع انسانی اخلاق مدار، توانمند، خلّاق و متخصص؛
اهداف ، راهبرد و برنامه های تحقق سند چشم انداز 5 ساله (1395 تا 1399)کتابخانه
اهداف
1-ارتقاء جایگاه کتابخانه در بین کتابخانههای کشور
2-نهادینه شدن مرجعیت کتابخانه در سطح حوزه های علمیه
3-برخورداری از منابع علمی و اطلاعاتی معتبر و روز آمد متناسب با نیاز مخاطبین
4-سامان یافتگی منابع متناسب با نیاز مخاطبین
5-ارتقاء کمی و کیفی خدمات اشاعه اطلاعات متناسب با نیاز مخاطبین
6-ارتقاء سطح فناوری اطلاعات به منظور ارائه خدمات پیشرفته کتابداری
7-ارتقاء سطح رضایتمندی مراجعهکنندگان از خدمات کتابخانهای
8-گردآوری و اشاعه اطلاعات اسناد و مدارک علمی، تاریخی و فرهنگی
9-دستیابی به سطح مطلوب تعامل با سایر کتابخانهها و نهادهای ذیربط
10-برخورداری از منابع انسانی توانمند، ماهر و با انگیزه
راهبردها
1.مجموعهسازی منابع علمی و اطلاعاتی كتابخانه، متناسب با نیاز مخاطب و التزام به نظرات كارشناسي كميته انتخاب؛
2.ارائه استاندارد ها و پشتیبانی علمی از کتابخانه های حوزوی؛
3.فراهم آوری "منابع چاپی" ، "نسخ خطی" و "اسناد حوزوی" ارزشمند ؛
4.معرفی اطلاعات کتابشناختی تمام منابع کتابخانه متناسب با استانداردها و تغییرات علمی و روز؛
5.تسهیل دسترسی به منابع اطلاعاتی و پشتیبانی اطلاعاتی از مراجعهکنندگان؛
6.توسعه خدمات کتابداری در بستر دیجیتال؛
7.ارتباط و تعامل با مراکز علمی ، فرهنگی ، اسنادی و واحد های حوزوی؛
8.ارتقاء سطح دانش و مهارت منابع انسانی کتابخانه؛
برنامه ها
1.شناسایی منابع پركاربرد از طریق سیستمهای جستجو کتابخانه و مشاوره با اساتید، محققان و تحلیل آن؛
2.تهیه اطلاعات کتابشناختی مراکز تخصصی در زمینۀ علوم اسلامی و استفاده از آن؛
3.تهیه اطلاعات مربوط به آثار برتر، برگزیده،در مراسم و مراکز علمی معتبر ؛
4.شناسایی نیاز های پژوهشی مرتبط با عرصه کتابخانه و خدمات کتابداری و حمایت از اجرای آن ؛
5.تحلیل و بررسی منابع پركاربرد از طریق سیستمهای جستجو کتابخانه و مشاوره با اساتید، محققان؛
6.توسعه دسترسی به بانکها و پایگاههای اطلاعات علمی؛
7.تهیه و تدوین استاندارد ها ، قوانین ، مقررات و دستور العمل های مربوط به کتابخانه و خدمات کتابداری؛
8. تهیه و تدوین آیین نامه تعاملات و همکاریهای کتابخانه مرکزی با سایر کتابخانه ها و مراکز و نهادهای مرتبط؛
9.ارتقاء و بروز رسانی نرم افزارهای کتابخانهای؛
10.اطلاع رسانی از منابع علمی، استانداردها، قوانین و مقررات مربوط به کتابخانه؛
11.فهرست نویسی توصیفی و تحلیلی کلیه منابع؛
12.دیجیتالسازی نسخ خطی، چاپ سنگی و سربی ،کتب نفیس، منابع کمیاب، نشریات انحصاری، پایاننامهها و اسناد؛
13. راهنمایی مراجعهکنندگان جهت استفاده از منابع و پایگاههای اطلاعاتی و بهبود خدمات میز مرجع حضوری و مجازی؛
14.افزایش سطح خدمات امانت منابع با تسهیل شرایط وگسترش خدمات امانت بینکتابخانهای؛
15.برگزاری کارگاهها و دورههای آموزشی برای مراجعهکنندگان و کارکنان و ارائه مشاوره های علمی و تخصصی به آنان؛
16. تعامل با سایر کتابخانه های حوزوی و غیر حوزوی و برگزاری نشست ها و جلسات هم اندیشی مشترک؛
17. توسعه بستر مناسب شبکه و سختافزار کتابخانه، ارتقاء سطح امنیت شبکه و اطلاعات کتابخانه؛
18.توسعه و ارتقاء پنهای باند (در بستر اینترنت و اینترانت) جهت تسهیل دسترسی به کتابخانه دیجیتال و نرمافزارهای کتابخانهای؛
19.برگزاری همایش ها و شرکت در همایش های علمی ، هم اندیشی ها و نمایشگاه های معتبر و مرتبط ؛
20.همکاری ، مشارکت و عضویت در نهاد ها ، مراکز و انجمن های تخصصی عرصه کتاب و کتابداری؛