Menu

اخبار کتابخانه

دوشنبه 30 بهمن 1396
تعداد بازدید: 1380
تعداد نظرات: 0

دیدار جمعی از مسلمانان کشورهای آرژانتین، کلمبیا و ونزوئلا با حضرت آیت الله علوی بروجردی در کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی(ره)

جمعی از مسلمانان کشورهای آرژانتین، کلمبیا و ونزوئلا با حضور در کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی با تولیت مسجد اعظم قم دیدار کردند. در این دیدار، آیت الله علوی بروجردی با اشاره به اینکه امروز هرکسی در هر کجای دنیا که زندگی می‌کند، خواهان داشتن حقوق انسانی در آن جامعه است، اظهار داشتند: انسان همان‌طورکه حق حیات دارد، در همه دوران زندگی خود حق زندگی عادلانه، حق اشتغال، حق انتخاب و حق آزادی انتخاب نیز دارد.
ایشان پیرامون تلاش و مبارزه انسان ها برای کسب این حقوق افزودند، تا سال‌های اخیر زنان در اروپا حق رأی نداشتند. در برخی کشورها به دلیل عدم حق مالکیت زنان، زنی که شوهر می‌کرد، تمام اموالش به شوهر او واگذار می‌شد.
استاد حوزه علمیه قم، در تایید اینکه انسان‌ها در طول تاریخ همیشه به دنبال احقاق حقوق خود بوده اند تاکید کردند: امروز هم در همه‌جای دنیا احزاب، تفکرات و مذاهب، آزادی را ترویج می‌کنند. ولی ما شاهدیم که این آزادی گاهی به ابتذال کشیده می‌شود.
آیت الله علوی بروجردی با تشریح وضعیت بنیان خانواده در برخی کشورها با وجود پیشرفت های اقتصادی و صنعتی، اختلال در شکل‌گیری خانواده و گسترش زندگی مجردی را در برخی کشورهای اروپایی امری مرسوم دانستند که این کشورها را در موضوع جمعیت و حتی ادامۀ نسل با مشکل مواجه کرده تا جایی که مجبور شده اند برای کار در کارخانه‌هایشان از مهاجرین سایر کشورها استفاده کنند.
در ادامه این دیدار، تولیت کتابخانه آیت الله بروجردی در اشاره به دیدگاه دین اسلام نسبت به به حقوق انسان ها خاطر نشان ساختند: اسلام مکتبی فکری است که حافظ حقوق انسان‌ها بوده، درعین‌حال در کنار این آزادی‌ها معنویت و ارتباط انسان را هم با یک نیروی ماورائی که خداست، در نظر می‌گیرد. ایمان در زندگی ما نقش اساسی دارد و در تمام شئون زندگی ما و در حقوقی که انسان‌ها در برابر همدیگر دارند دخیل است.
آیت الله علوی بروجردی با بیان حقوق متقابل والدین و فرزندان، توجه به حقوق زن و شوهر نسبت به هم، همسایه در برابر همسایه، مردم یک جامعه در برابر افراد جامعه خودشان و مردم و حاکم و... را بسیار مهم ارزیابی کرده و اظهار داشتند: حقی که حاکم بر مردم دارد و حقی که مردم بر حاکم دارند، همه در قالب ایمان و ارتباط با خدا تصویر شده است. انسان در ایمان اسلامی، انسانی است که به همۀ این حقوق اعتنا دارد و ارزش‌ قائل می‌شود. رعایت این حقوق نه‌تنها زندگی اجتماعی خود انسان را تأمین می‌کند، بلکه پیش خدا هم اجر و پاداش دارد.
استاد حوزه علمیه قم یکی از بزرگ‌ترین مشکلات دنیای امروز را پیدایش تفکراتی به نام اسلام دانستند که  هدف آنها به ویژه در جوامع مترقی یا کشورهایی که نظر چندان خوشی به اسلام ندارند، القاء این تفکرات به‌ عنوان سمبل اسلام است. لذا ارزش اینکه ما اسلام را با کدام قرائت می‌خواهیم بپذیریم، در اینجا روشن می‌شود، که همانا اسلامی که مجموعۀ حقوق‌های ارزشی همراه با ایمان به خدا در جوامع مردمی است، مدنظر می باشد. 
در راستای این بحث آیت الله علوی بروجردی با طرح موضوع داعش اظهار داشتند: داعش هم مدعی اسلام است. حتی آنقدر جاذبه دارد که گاهی جوان‌ها را از اروپا به سوریه یا عراق می‌کشاند و برایش می‌جنگند و جان می‌دهند. این تفکری است که باید ارزیابی شود که آیا این اسلام می‌تواند تبلوری از آن اسلام حقیقی باشد یا نه؟ ما از تفکر صحیح در اسلام قرائت صحیحی داریم که با دیدگاه گروه‌هایی مثل داعش و القاعده و امثال این‌ها تفاوت اساسی دارد. قرائتی که امثال داعش‌ها از اسلام دارند، در طول تاریخ اسلام هم سابقه داشته و فقط مخصوص امروز نیست. ما چنین تفکراتی را اصلاً اسلام نمی‌دانیم. این‌ها یک سری تفکرات وحشی‌گرایانۀ نشأت‌گرفته از ضد ارزش‌ها است که عادات قبیله‌ای و دوران جاهلیت قبل از اسلام ریشۀ آن است. این تفکرات فقط نامی از اسلام دارد و پوستۀ اسلام است و از هویت اسلام و حقیقت اسلام خالی است.
تولیت مسجد اعظم قم پیروی از مکتب اهل‌بیت علیهم السلام را راه اصلی دریافت قرائت صحیح از اسلام معرفی کرده و خاطرنشان ساختند: ما این راه را انتخاب کرده ایم. این رویکرد در جمهوری اسلامی ایران به خوبی قابل مشاهده است. ما شواهدی ارائه می‌دهیم و ادله‌ای داریم که این قرائت اهل‌بیت، همان ارزش‌های اسلامی است که به‌وسیله وحی به پیامبر بزرگ ما نازل شده است. در مسیر تفسیر این تفکر اسلامی و دریافت صحیح از اسلام برخی شخصیت‌ها در اسلام برایمان حائز اهمیت هستند. مثلا علی بن ابی طالب (ع) که نزدیک‌ترین انسان‌ها به پیغمبر و داناترین انسان‌ها به وحی الهی بوده و یکی از کسانی است که قرائت خود از اسلام را از ایشان می‌گیریم. شخصیت دیگر حسین بن علی(ع) است که ما تفکر اسلامی را از او می‌گیریم و از منش و روش او اخذ می‌کنیم. 
همچنین ایشان در اشاره به شخصیت های اثرگذار در تفسیر تفکر اسلامی و دریافت صحیح از اسلام تاکید کردند: زنان نقش برجسته‌ای دارند، چون زن و جنس زن در تاریخ اسلام نقش‌آفرینی بسیار بزرگی داشته است. فاطمه زهرا (س) که دختر پیامبر(ص) است و سمبل بسیار عظیمی برای ما در تفکر شیعه است. خدیجه کبری(ع) در کنار پیغمبر(ص)، شریک در رسالت ایشان هستند و فاطمه زهرا (س) در مبارزاتی که با انحراف‌های پس از رحلت رسول خدا آغاز کردند، با امیرالمؤمنین(ع) ‌شریک هستند، و زینب کبری(س) شریک در واقعه کربلاست.
در پایان آیت الله علوی بروجردی نمود تفکر اصیل اسلامی را در مکتب اهل‌بیت (ع) دانسته و خاطرنشان کردند: ما برای دریافت این تفکر راهی غیر از اهل‌بیت (ع) نداریم و مسئولیت ماست که این تفکرات را به دیگران عرضه کنیم و بگوییم اسلام چه هست تا اسلام را در داعش، وهابیت، القاعده، خون و کشتار مردم بی‌گناه نبینند. در اسلام حکم و حکومت با عدالت گره خورده است. حاکم باید عادل باشد. خصوصیت مکتب اهل‌بیت (ع) این است که در کنار خدا و پیغمبر، اطاعت اولی‌الامر واجب می‌شود. هر انسان ظالم، کسانی که با کودتا سر کار می‌آیند، کسانی که فاسق‌اند و از ارزش‌های انسانی برخوردار نیستند، اطاعتشان از نظر اسلام واجب نیست و باید با آن‌ها مبارزه کرد.
تفکر کشورهای استعماری و دلارهای نفتی کشورهای اسلامی منحرف و وهابی امروز این تفکر را القاء می‌کند که اسلام فقط چیزی است که آن‌ها عرضه می‌کنند و این وظیفه همه ما است که در مقابل این تبلیغات بسیار عظیم، اسلام اصیل را به مردم خودمان عرضه کنیم.

تصاویر
  • دیدار جمعی از مسلمانان کشورهای آرژانتین، کلمبیا و ونزوئلا با حضرت آیت الله علوی بروجردی در کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی(ره)