آیت الله علوی بروجردی در دیدار با جمعی از دانشجویان اروپایی حاضر در کتابخانه مسجد اعظم، شیعه را همان اسلام اصیل معرفی کردند که از نظر ما به پیامبر اسلام(ص) وحی شده و پیامبر(ص) آن را تبیین کردهاند. ما برای شناخت شیعه همیشه سعی میکنیم پردههایی را که روی این اصالتها کشیده شده کنار بزنیم تا شیعه اصیل را ببینیم. منابع ما برای شناخت شیعه، قرآن، سنت پیامبر(ص) و عقل است و از این سه منبع شیعه را استخراج میکنیم.
استاد عالی حوزه علمیه قم با بیان اینکه ما شیعیان نقش برجستهای برای علی بن ابیطالب(ع) قائل هستیم افزودند: امام علی(ع) از همان آغاز اسلام در کنار پیامبر(ص) بوده است و تا زمان رحلت پیامبر(ص) از ایشان جدا نشدهاند.امام علی(ع) با توجه به این نزدیکی به پیامبر(ص) شأن نزول تمام آیاتی را که بر پیامبر(ص) وارد شده است میدانند و در بین اصحاب کسی را نداریم که چنین احاطهای داشته باشند. شیعه مکتبی نبوده است که بعدها پیدا شده باشد، بلکه شیعه همان اسلام اصیل است.ما برای فهم قرآن و سنت پیامبر(ص) به کسی مراجعه میکنیم که در این زمینه متخصص بوده و در کنار پیامبر(ص) بوده است که امام علی(ع) دارای این ویژگی است، ولی دیگران این ویژگی را نداشته اند.روایاتی که برادران اهل تسنن تفسیر میکنند منتهی میشود به ابن عباس که شاگرد علی بن ابیطالب(ع) است ولی ما به همان اصل که امام علی(ع) است رجوع میکنیم.
آیت الله علوی بروجردی پیرامون دریافت فیوضات پیامبر توسط امام علی(ع) اظهار داشتند: دوران رسالت پیامبر(ص) 23 سال است که 13 سال در مکه و 10 سال در مدینه بوده است و در تمام این مدت امام علی(ع) در کنار پیامبر(ص) بوده و چیزی نبوده است که پیامبر(ص) در طول این مدت بیان کنند و امام علی(ع) دریافت نکرده باشند. امام علی(ع) بیشترین حضور را در جنگهایی داشت که پیامبر(ص) برای دفاع از اسلام داشتند و کس دیگری را دارای این ویژگیها در بین اصحاب نمیشناسیم.در مقابل تفکر غیرشیعی و منابع اهل تسنن عمدتاً از سه راوی عبدالله عمر، عایشه و ابوهریره نقل شدهاند.ایشان با بیان اینکه این سه شخصیت را باید بررسی کنید که چه مقدار پیامبر(ص) را درک کردهاند، افزودند: عبدالله در زمان رحلت پیامبر(ص) 18 سال داشته است و حداکثر زمانی که میتوانست پیامبر(ص) را درک کند سه یا چهار سال بوده است.عایشه سال چهارم یا پنجم هجری با پیامبر(ص) ازدواج میکند و حداکثر پنج یا شش سال ایشان را درک کرده است. ابوهریره دو سال مانده به رحلت پیامبر(ص) مسلمان میشود و هشت ماه از این دو سال را در بحرین دور از پیامبر(ص) بوده است.
استاد حوزه علمیه با اشاره به این مسئله که اسلام اصیل و اسلامی که پیامبر(ص) آوردهاند کجاست؟، تاکید کردند: باید به نزدیکترین شخص صاحب مکتب مراجعه کنیم. ما در منابع شیعه روایات متعددی داریم که برای تفسیر قرآن و بیان احکام به علی بن ابیطالب رجوع کنید و پیامبر(ص) هم این مطلب را بیان کردهاند و این مطلب در روایات مربوط به اهل تسنن نیز نقل شده است.ایشان با بیان اینکه خداوند در قرآن فرموده است برای تبیین آیات قرآن به راسخون فی العلم رجوع کنید،اظهار داشتند: با توجه به روایات پیامبر(ص) راسخون فی العلم کسانی هستند که بیشترین دریافت را از پیامبر(ص) داشتهاند و او علی(ع) است.
آیت الله علوی بروجردی با اشاره به اینکه باید مسئله رحلت پیامبر(ص) و حوادث قبل و بعد از رحلت را دقیقا مورد توجه قرارداد،افزودند: پس از رحلت پیامبر(ص) تفکری به نام پیامبر زدایی رواج پیدا کرد که در اولین قدم کلمات و روش پیامبر(ص) را ممنوع کرد.حتی از ناحیه خلیفه بخشنامه میشود که هیچ کس حق ندارد روایت پیامبر(ص) را نقل کند که این حرکت در راستای سنت زدایی بوده است.در بین برادران اهل تسنن تا سال 170 هجری کتابی در مورد سنت پیامبر(ص) نداریم و در این سال اولین کتاب تهیه میشود و اکنون این مسئله مطرح است که اسلام غیر شیعه، سنت پیامبر(ص) را از کجا آورده است.
ایشان با اشاره به اینکه همه احکام در قرآن نیامده است،اظهار داشتند: احکام باید با تبیین پیامبر(ص) روشن شوند و ما با تفکری مواجه بوده ایم که میگفتند قرآن برای ما کافی است و تبیین آن را کنار گذاشتند. شیعه به دنبال این بوده است که اصالتها و سنت اصیل نبوی فراموش نشود. امام علی(ع) در پنج سال خلافت، بخشی از این اصالتها را در غالب خطبههایی بیان میکنند، امام حسین(ع) در مقام بیان همین حقایق به کربلا رفته و شهید میشوند و امام سجاد(ع) بر اثر فشاری که بر ایشان وارد میشده این حقایق را در قالب دعا مطرح میکنند که در صحیفه سجادیه به ما رسیده است.
تولیت کتابخانه مسجد اعظم در اشاره به منابع شیعی خاطرنشان کردند: تنها فرصتی که شیعه به دست میآورد زمانی است که بنیامیه ضعیف میشود و امام باقر(ع) و امام صادق(ع) فرصتی برای عرضه دین پیدا میکنند و لذا بیشتر روایات از این دو امام همام به ما رسیده است. تاریخ شیعه پر از مبارزه، مظلومیت و فشار است تا اصالتها عرضه نشود و تنها قرائت رسمی که بعد از پیامبر(ص) معمول بوده است برای مردم گفته شود. هدف آنها از اینکه خواستهاند سنت پیامبر(ص) حذف شود این است که سیاستهای خود را با تفسیر خودشان از قرآن به مردم عرضه کنند.
ایشان با اشاره به آیه « یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ» اشاره افزودند: شیعه میگوید که منظور از "اولی الامر" در این آیه این است که امام باید معصوم و عادل باشد ولی در مقابل شیعه، اهل تسنن به پیروی از همان تفسیرها میگویند که امام کسی است که بردیگران غلبه دارد ولو با کودتا بوده و ظالم و فاسق باشد. نتیجه این تفسیر این شده است که امروز به نام اسلام اطاعت از پادشاه سعودی، شیخ امارات و حتی صدام واجب است و این را اسلام میگویند. اگر منطق اسلام این بود که اطاعت ظالم را واجب کند لازم نبود که اسلام بیاید؛ اسلام از نظر آنها تنها کاری که کرده این است که قبل از اسلام تخلف از اطاعت ظالم حبس و شکنجه داشته و پس از اسلام علاوه بر حبس و شکنجه، باعث میشود که به جهنم هم برود. ما نمیتوانیم این منطق را برای هیچکس به عنوان اسلام عرضه کنیم.
استاد عالی حوزه علمیه قم با بیان اینکه شناخت اسلام بدون شناخت شیعه امکان ندارد، خاطرنشان کردند: اسلام را نمی توان از نهجالبلاغه، صحیفه سجادیه و عاشورا جدا کرد. با تفکر شیعه، اسلام اصیل روشن میشود و ظالمان جایگاهی از نظر اسلام نخواهند داشت؛ امروز به دلیل همین تفکر است که با شیعه عناد دارند و بیشترین انفجارها علیه شیعیان است.
ایشان با بیان اینکه در اسلام اصیل و قرائت شیعه برای عقل، روش و سیره عقلا در هر زمان جایگاهی قرار داده شده،اظهار داشتند: در شیعه اجتهاد آزاد است و اینگونه نیست که تنها از چهار امام تبعیت کنیم و بعد از آنها، در اجتهاد بسته شده باشد. امروز ما می توانیم احکام را براساس مقتضیات زمان دریافت کرده و عرضه کنیم، آنچه ما به عنوان احکام شیعه بیان میکنیم براساس استدلالهای عقلی و نقلی مستدل است.
ایشان در ادامه فرمودند: یکی از خصوصیات شیعه این بوده است که همیشه با استدلال سخن گفته، و این درحالی است که با شیعه همیشه با استدلال سخن نگفتهاند و به کشتن و نابود کردن روی آوردهاند. شهادت، میراث شیعه است و ما از شهادت لطمه نخوردهایم؛ زنده ماندن ما و اینکه امروز این میراث را به دوش میکشیم به دلیل فرهنگ شهادت است. برای شناخت شیعه باید با دقت ورود کرد و کسی که بخواهد اسلام اصیل را بشناسد نمیتواند از مطالعه شیعه غفلت کند.
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه ما همواره به خدا توکل میکنیم و امید به علی(ع) و اهل بیت(ع) بستهایم و آنها نیز ما را یاری کردهاند،افزودند: تا 10 سال پیش صدام اجتماع اربعین را به گلوله بست اما امروز این اجتماع عظمیم دوباره زنده شده که این حمایت را از خداوند و امام علی(ع) داریم.
در پایان، آیت الله علوی بروجردی با بیان اینکه ادیان ابراهیمی خدای واحدی را میپرسند و به پیامبری که منصوب اوست اعتقاد دارند،خاطرنشان کردند: در مقابل تهمتهایی که یهودیها میزنند، قرآن حضرت مریم را تطهیر میکند. ادیان الهی برای صلح و رفع ظلم و اقامه فضائل اخلاقی آمدهاند و همه در یک مسیر بودهاند. امروز در ایران مسیحیها، مسلمانان، ارامنه و زرتشتیها در کنار هم زندگی میکنند و تنها کشور اسلامی هستیم که یهودیها در آرامش زندگی میکنند.
ایشان با اشاره به اینکه اینجا کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی است و آن مرجع تقلید مسلکی در تقریب بین مذاهب دارند،اظهار داشتند: در عصر ایشان بین حوزه علمیه قم و دانشگاه الازهر مصر رابطهای برقرار بود و شیخ الازهر فتوایی صادر کرد که شیعه هم مذهبی رسمی در کنار مذاهب اربعه است و ما معتقد به تقریب بین مذاهب هستیم و در ایران مشکلی در مذاهب نداریم و هر کس آزاد است در مورد مذهب گفتگو کند، ولی در عمل در کنار هم زندگی میکنیم و این به معنای تقریب است. ما با یکدیگر برادریم و باید یکدیگر را تحمل کنیم؛ هر کس میتواند عقیده خود را داشته باشد و جای بحث هم در دانشگاه ها و حوزه های علمیه است. ما تفکر سنی را از وهابیت و تکفیری جدا دانسته و وهابیت را خطری برای دنیای اسلام میدانیم. دستهای ناپاک بیگانه است که بین مذاهب اسلامی اختلاف میاندازند، چراکه میخواهند از این اختلافات بهرههای سیاسی ببرند.