Menu

اخبار کتابخانه

یکشنبه 15 اسفند 1395
تعداد بازدید: 5705
تعداد نظرات: 0

برگزاری نشست علمی دین و دینداری در ایران در کتابخانه آیت الله بروجردی

آیت الله علوی بروجردی در دیدار با اساتید و دانشجویان دانشگاه هانوفر آلمان،بر جایگاه دین و نقش روحانیت در نظام جمهوری اسلامی ایران تاکیدکردند.ایشان در این زمینه اظهار داشتند: دین در میان مردم ایران، جایگاه تشریفاتی نداشته، بلکه در باورها و اعتقادات مردم این مرز و بوم در طول تاریخ اسلام و حتی قبل از آن وجود داشته است، که مهمترین دلیل آن زندگی مردم براساس ارزش های دینی است. لذا سلاطین ایران هم تظاهر به دینداری می کردند و هدف آنها استفاده از ظرفیت های دین به نفع سیاست و پیشبرد اهداف خود بود، چون معتقد بودند که مردم ایران باور عمیق به دین دارند. اعتقادات در میان مردم ایران قوی است، یعنی زندگی مادی و دوری از معنویت، هیچ گاه جاذبه در بین مردم این سرزمین نداشته است.

تولیت کتابخانه آیت الله بروجردی با اشاره به جایگاه مذهب تشیع در ایران خاطرنشان کردند:مذهب تشیع در ایران از جایگاه خاصی برخوردار است و با سایر مذاهب فرق می کند؛ مردم ارتباط مستقیم با روحانی شیعه دارند؛ روحانی شیعه غیر از روحانی سایرمذاهب دیگر است و این ریشه در اعتقادات شیعیان دارد؛ در اعتقاد شیعیان غیر از نبوت و رسالت، امامت نیز از جایگاه با اهمیتی برخوردار است، امامت ارتباط آسمانی و خدایی است که پس از پیامبر(ص) محفوظ است و تاکنون به وسیله امام زمان(ع) حفظ شده و این از امتیازات شیعه است.

استاد حوزه علمیه قم با  بیان اینکه در باورهای شیعیان، مرجعیت شیعه، نماینده و نائب عام امام مهدی(ع) است، افزودند: مردم بر این باورند که لازم است از زمان غیبت حضرت ولی عصر(عج)، از مجتهد جامع الشرائط یا همان نائب عام پیروی کنند و دستورات دین را بگیرند، یعنی آنچه در زندگی بکار می گیرند، لازم است منطبق با فتوای آن نائب عام باشد.این معنا ارتباط پیوسته و عمیق بین مردم و مرجعیت شیعه برقرار می کند که در جای خود بسیار قابل توجه است.

آیت الله علوی بروجردی پیرامون ارتباط مرجعیت و مردم اظهار داشتند: در طول تاریخ ایران قدرت و ارتباط مرجعیت شیعه با مردم خارج از جریان سیاست و حکومت ها بوده و هیچ حکومتی نتوانسته در این مسیر خللی ایجاد کند و همواره حوزه علمیه،علما و مراجع به صورت مستقل در جامعه عمل کرده اند. نمونه تاریخی این ارتباط پیوسته و عمیق بین مردم و مرجعیت شیعه، فتوای تحریم تنباکو از سوی مرجعیت شیعه، میرزای شیراز است. با این فتوا آحاد مردم، حتی درباریان، همه به مرجعیت شیعه اقتدا کرده و قلیان ها را شکستند؛ این نمونه ای از قدرت و جایگاه روحانیت در شیعه است.

ایشان پیرامون جایگاه روحانیت در میان مردم افزودند: مهمترین جایگاه روحانیت در میان مردم شیعه است و اساس شکل گیری انقلاب اسلامی ایران نیز ریشه در همین باورها و اعتقادات مردم ایران به روحانیت دارد. برخی ها تصور می کنند که نفوذ مرجعیت مربوط به زمان خاصی مانند قبل از نهضت انقلاب اسلامی بوده، و این در حالی است که این نفوذ از زمانهای بسیار گذشته بوده و ادامه دارد.

 با یک مقایسه کوچک بین انقلاب ایران و سایر انقلابهای دنیا، بویژه انقلاب مردم مصر به این واقعیت می توان رسید که روحانیت شیعه چه جایگاه با عظمتی در جامعه و نظام اسلامی ایران دارد و همین جایگاه باعث تدوام انقلاب و اقتدار کشور و نظام جمهوری اسلامی شده است.

آیت الله علوی بروجردی در اشاره به اقتدار و جایگاه نظام حکومت اسلامی تاکید کردند:نظام جمهوری اسلامی ایران براساس اعتقادات، باورها و مبانی دینی استوار و اداره می شود،نمونه ای از این اقتدار و جایگاه، جنگ تحمیلی ایران است؛ سند های مالی زیادی از کشورهای بیگانه و منطقه در حمایت از عراق وجود دارد که به این کشور در جنگ با ایران کمک می کردند؛ در آن زمان همه کشورها برعلیه ایران وارد میدان شدند و به عراق کمک های اطلاعاتی و لجستیکی کردند و هرگز اقدامات آنها در سازمان ملل متحد محکوم نگردید. ایشان افزودند: بارها برعلیه مردم مظلوم ایران سلاح های کشتار جمعی بکار گرفته شد ولی دنیا آن روز فقط مشاهده گر بود، و این اعتقادات و باروهای دینی مردم ایران بود که انقلاب و نظام را تا اینجا پیش برد و این مردم نشان دادند با تکیه بر خدای متعال می توانند هر کاری انجام دهند.

 آیت الله علوی بروجردی با بیان اینکه مرجعیت شیعه و حوزه های علمیه مستقل از سیاست و حکومت ها است،خاطرنشان کردند: این ارتباط پیوسته از زمان های گذشته وجود داشته و روز به روز در حال قوی تر شدن است.

دینداری در ایران با دینداری در مسیحیت و کلیسا متفاوت است و دلیل آن نفوذ مرجعیت از دوران گذشته در بین مردم ایران است. 

استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره به اینکه زمینه سازی برای حکومت حضرت مهدی(ع) تلاش پایدار می خواهد، افزودند: بنابر اعتقادات شیعه، حضرت مهدی (ع) زنده است و روزی ظهور خواهد کرد. ایشان در جواب طولانی شدن عُمر حضرت ولی عصر، اظهار داشتند: در آئین مسیحیت هم مباحث زنده بودن سایر انبیاء مانند حضرت خضر آمده است، اما اینکه چه موقع ظهور خواهند کرد مسئله اعتقادی است و ضرورت دارد تحت عنوان مکتب انتظار مورد بررسی قرار گیرد. مکتب انتظار این است اگر همه انسانها بتوانند به صورت مسالمت آمیز در کنار هم زندگی کنند و عدالت برقرارشود. هدف تاسیس سازمان ملل متحد هم حفظ و برقراری عدالت در دنیا بود که تاکنون محقق نشده است. ضروریست برای زمینه سازی حکومت حضرت مهدی(ع) تلاش پایدار صورت گیرد و این زمینه سازی به معنای جنگیدن نیست، بلکه تبیین و روشنگری برای ظهور حکومت واحد جهانی تحت لوای حضرت مهدی(ع) است.در همین راستا، مسیحیت معتقد است، حضرت مسیح روزی برخواهد گشت،که این نشان دهنده اعتقاد واحد همه ادیان به مسئله ظهور است.

آیت الله علوی بروجردی در پاسخ به علل تعدد فرقه های شیعه اظهار داشتند: همه فرق شیعه زیر مجموعه شیعه هستند، از جمله برهه ای، زیدی ها، شش امامی ها و شیعه دوازده امامی همه جزو خانواده شیعه هستند.

تولیت مسجد اعظم قم در پایان سخنان خود، خاطرنشان ساختند: هدف همه ادیان ارتقاء فضایل اخلاقی است.دین آمده تا به ارزش ها حیات دوباره بخشد، دین شمشیر و عامل خشونت نیست؛ خشونت از نظر اسلام در هر شکلی محکوم است. دین آمده تا خون بیگناه به زمین ریخته نشود  و اگر کسی از دین و باورهای مردم سوء استفاده می کند این برخلاف دین است و امیدواریم همه ادیان به حقوق انسانی یکدیگر احترام بگذارند و درکنار هم به صورت مسالمت آمیز زندگی کنند.

 

تصاویر
  • برگزاری نشست علمی دین و دینداری در ایران در کتابخانه آیت الله بروجردی