Menu

اخبار کتابخانه

دوشنبه 16 اسفند 1395
تعداد بازدید: 152
تعداد نظرات: 0

سخنان حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمود واعظ موسوی در نشست علمی درایت اجتماعی سیاسی پیش کنگره نکوداشت حضرت آیت الله العظمی بروجردی (ره) با عنوان شکوه مرجعیت

بسم الله الرحمن الرحيم

اشارتی به خدمات اجتماعی مرحوم بروجردی

یکی بزرگترین آثار وجودی حضرت آیت الله بروجردی ساختن مسجد اعظم در جوار مرقد شریف بی بی

معصومه (س) است تا معلوم شود که پایگاه اصلی و جایگاه واقعی تشیع و آموزه های دینی ما ، مسجد

است و اگر امام و امامزاده هم حرمتی دارد در رتبه ای بعد از موقعیت وشأن مسجد است.

دیگر از آثار و برکات وجودی آن مرجع مرحوم ساختن مدارس علمیه در قم و شهرستانها، در داخل و خارج کشور است؛ او نگاه دقیق و عمیق به مباحث تربیتی طلاب و ترفیع درجه دانش پژوهان دینی داشت او دغدغه اعتقادات و باورهای دینی مردم را بیش از هر چیز دیگری به سر می پروراند برای همین منظور بهترین سخنوران و بزرگترین اندیشمندان را به عنوان نمایندگان خودشان هم در داخل و هم در خارج اعزام می‌کردند.

شکل دادن مراکز بزرگ اسلامی در قلب اروپا و آمریکا و فرستادن شخصیتهای مبرز علمی و عملی برای معرفی واقعیت تشیع یکی دیگر از گامهای ماندگار و فراموش نشدنی این بزرگوار است حمایت از تأسیس و توسعه دار التقريب بین مسلمانان از دیگر آثار ارزنده او بود. در این راستا ارتباط تنگاتنگی با ازهر قاهره و شخصیتهای بزرگ آنجا داشت، نامه ای به شیخ عبدالمجید سلیم دارد نامه هایی به شیخ محمود شلتوت دارد و آنها را به عنوان دوست و رفیق صمیمی و آنها هم به این زعیم بزرگ به دیده تکریم و احترام می نگرند.

یک جمله ای از خانم پرفسور اسکارچیا بعنوان یک اسلام شناس ایران شناس و شیعه شناس زبردست ایتالیایی بگویم: ایشان می گوید من در یکی از همایشها مطرح کردم اگر بخواهیم یک اتحاد و انسجامی بین شیعه و کاتولیک ایجاد بکنیم چه راهکاری پیشنهاد می کنید؟ افراد عدیده نظرات خودشان را ارائه کردند بعضی گفتند: با محبت و عاطفه و مهربانی برخی گفتند بیاییم نقاط مشترکمان را بگوییم. هرکسی چیزی گفتند من بعد از جمع بندی که از این نظرات داشتم گفتم تنها راه این است که کاری که نمی خواهی دیگران با تو بکنند تو با دیگران نکنی اگر نمی خواهی کلیسایت آتش زده شود مسجدی را آتش نزن.

و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

تصاویر
  • سخنان حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمود واعظ موسوی در  نشست علمی درایت اجتماعی سیاسی  پیش کنگره نکوداشت حضرت آیت الله العظمی بروجردی (ره) با عنوان شکوه مرجعیت