Menu

اخبار کتابخانه

یکشنبه 15 اسفند 1395
تعداد بازدید: 160
تعداد نظرات: 0

مصاحبه با حجت الاسلام والمسلمین سید محمد واعظ موسوی در پیش کنگره نکوداشت حضرت آیت الله العظمی بروجردی با عنوان شکوه مرجعیت

بسم الله الرحمن الرحيم

مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِّن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ (نحل/ ۹۷)

سالکان و پویندگان راه فضیلت و طریق حق که می دانند باید در مسیر الهی حرکت کنند با اعمال شایسته و صالحی که انجام می دهند داخل حیات طیبه می شوند و اجر و پاداشی که خداوند برای چنین بندگانی در نظر گرفته ، معادل و برابر با بیشترین پاداشهایی است که برای شایسته ترین اعمال آنها در نظر گرفته می شود.

شخصیت بزرگواری مثل حضرت آیت الله بروجردی که از شاخص ترین افراد قرن اخیر در بین مسلمانان بخصوص شيعيان و على التخصیص در حوزه های علمیه و محافل علمی قم به حساب می آید به عنوان مرجع نافذ الكلامي که می تواند الگوی شایسته و مناسبی برای همه آحاد جامعه اسلامی و شیعی قرار بگیرد هم برای علما و فرهیختگان و نخبگان و هم برای افراد عادی جامعه ایران اسلامی و بقیه مسلمانان ، از جنبه های مختلف شخصیتی می تواند مورد بررسی و معرفی قرار بگیرد و از آنجایی که ایشان مزین به اخلاق اسلامی و متعلم به علوم اهل بیت بوده و به تعبیر امام رضا عليه السلام علوم اهلبیت حلاوت و شیرینی دارد که اگر قتاد این علوم را بتوانند به آن دسترسی پیدا کنند قطعا قلبهایشان در مسیر درست قرار می گیرند و امسال هم که سال ۲۰۱۸ میلادی است سازمان آیسسکو یعنی سازمان اسلامی آموزشی علمی فرهنگی وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی که متشکل از ٥٧ عضو هست مشهد مقدس ما را به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی معرفی کرده شایسته است که فعالیتهای فرهنگی برای معرفی شخصیتهای برجسته و شناساندن سبک زندگی اسلامی در عرصه جهانی و بین المللی به همه اقشار گوناگون امتها انجام بگیرد لذا معرفی شخصیتی بزرگ مثل حضرت آیت الله العظمی بروجردی که آثار و برکات فراوانی داشته و در عرصه های مختلف پیشکار و پیشتاز است میتواند بعنوان مسئولیت خطیری برای حوزه های علمیه و پویندگان راه طریقت و فضیلت باشد.

من به بعضی از فعالیتهای ماندگار آن فقیه وارسته و مرجع برجسته اشاره می کنم و چون فرصت اندک است و نمی توان به همه جنبه های شخصیتی ایشان پرداخت .... روشن خواهم کرد.

یکی از بزرگترین آثار وجودی فقیه بزرگوار، بنای بزرگ مسجد اعظ است که در کنار حرم با صفای حضرت معصومه سلام الله عليها تأسیس شد و از بدو تأسیس تا امروز در عرصه های مختلف مخصوصا در بخش شکل گیری کلاسهای فقهی و اصولی نورافشانی می کند و هر روز هزاران نفر از دانشمندان و پژوهشگران در درس خارج حوزه در محضر اساتید و ... بزرگوار حوزه در شبستانهای مختلف این مسجد کسب فيض میکنند. مدارس علمیه ای که در قم و شهرستانهای مختلف و مراکز استانها با اشاره و راهنمایی این فقیه وارسته تأسیس شده امروز بعنوان مأمنی برای طلاب و دانش پژوهان علوم حوزوی و مکتب اهل بیت عصمت و طهارت عليهم السلام هست و همچنان گامهای بزرگی را در تعلیم و تربیت و تحصیل طلاب علوم دینی بر می دارد. از جمله شاخص ترین فعالیتهای این مرجع فقید ارسال نماینده به داخل و خارج کشور بود که شخصیت های بزرگوار حوزوی را که مرحله ای از تکامل علمی و معنوی و اخلاقی را طی نمودند بعنوان نمایندگان خودشان جهت تربیت نفوس و تبلیغ احکام دین به محلهای مختلف اعم از شهرهای داخلی و یا مراکز خارجی اعزام می کردند تا بتوانند فرهنگ ناب شیعی را به وسیله آنها به گوش جهانیان برسانند . ایجاد مراکز اسلامی بدون این که کوچکترین حساسیتی برانگیخته شود بوسیله آن مرجع بزرگوار در قلب اروپا و آمریکا از کارهای بزرگ و ماندگار آن بزرگوار بوده به طوری که قبل از انقلاب و بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی نیز این مراکز به فعالیتهای شبانه روزی در بسط و گسترش فرهنگ ناب علوی و ... انجام وظیفه می کنند.

حمایت از تأسیس و توسعه دارالتقريب

از ایشان چهره ای ماندگار در عرصه تقریب ساخته و نامه نگاری هایی که با شخصیتهای بزرگ و تأثیرگذار الازهر

به عنوان بزرگترین مرکز علمی اهل سنت در قاهره انجام شد باعث تعميم علوم و نزدیک شدن افکار و اندیشه ها و شکل گیری اتحاد و انسجام بیشتر در بین علمای مباحث گوناگون بود با نامه هایی که ایشان به دو تن از بزرگان الازهر در زمان حیاتشان نوشتند هم نامه ای که به حاج شیخ عبد المجيد .. و هم به شیخ محمد شلتوت نوشتند توانستند در زمینه تألیف علوم و تقریب مباحث و کم کردن حساسیتها و ایجاد صف واحدی در مبارزه با استکبار و صهیونیست گامهای بزرگی بردارند همواره بزرگان دین ما ، مراجع روشنگر و روشنفکر ما به نقطه های وحدت و انسجام بین امت اسلامی تکیه کردند و تلاش کردند از نقطه های اختلافی که باعث پراکندگی امت و سوء استفاده دشمن می شود برحذر باشند و از همین روست که می بینیم حضرت امام راحل قدس الله نفسه الزكيه تأكيد فراوان و ایجاد و حمایت از هفته وحدت را سرلوحه کار خودش قرار داده بود و از دوازده تا هفده ربیع که اختلاف در ولادت پیامبر اکرم بین شیعه و سنی است و می توانست بعنوان تهدیدی بر اتحاد بین امت اسلامی باشد را به یک فرصت بی بدیل و بی نظیر تبدیل کرد تا در چنین ایامی هم علمای شیعی و هم علمای اهل سنت با نزدیک شدن به هم و آشنا شدن با افکار یکدیگر بتوانند صف واحدی را در مقابل مخالفین اسلام تشکیل بدهند و همین طور مقام معظم رهبری با عنایت ویژه ای که به دعوت و تبلیغ دارند نامه هایی را خطاب به جوانان اروپا و آمریکا مرقوم داشتند و آنها را به فطرت و اسلام ناب دعوت کردند تا اسلام را در منبع خالص و از زلال کتاب آسمانی ... ، و با دیدن قتلها و غارتهایی که عده ای خدانشناس به اسم اسلام انجام می دهند تنفری نسبت به اسلام پیدا نکنند البته امروزه ما دو وظیفه بزرگ بر عهده ما هست برای استمرار حرکت تقریبی که حضرت آیت الله بروجردی شروع کردند گام برداشتن در این مسیر می تواند بسیاری از مشکلات موجود در جهان اسلام را رفع بکند.

نخست این که با سایر مسلمانان بلکه حتی غیر مسلمانان دست به دست هم بدهیم و سرچشمه آب زهر آلود اختلاف را پیدا کرده و با تلاش وافر آن را بخشکانیم که مسلما چنین کاری فقط از طریق روشنگری و مراجعه به تاریخ و دادن دست اتحاد و انسجام به همدیگر و حفظ احترام متقابل ممکن است. وظیفه دوم که متوجه ما مسلمانان به خصوص متدینین و روحانیت و حوزه های علمیه است این است که با توجه به روشنگری هایی که مقدمات آن در همایشها و کنگره های متعدد در سالهای گذشته شکل گرفته ، می توانیم به همه جهانیان، نقطه های اشتراکی و حلاوت و شیرینی اسلام ناب پیامبر را معرفی کنیم به جهانیان اسلام را بعنوان آئین رحمت و محبت و همزیستی مسالمت آمیز با تمام کسانی که با اسلام و مسلمانان دشمنی ندارند معرفی کنیم . اسلام عزیز را بعنوان این که همه مسلمانها را به وحدت دعوت می کند معرفی کنیم اسلام عزیز را به عنوان دینی که طرفدار عمران و آبادی و صلح و صفا و ... است و از جنگ و نزاع و تخریب و ویرانگری و کشتن و ریختن خون دیگران ابا دارد معرفی کنیم تا ان شاء الله بتوانیم در مقابل نقشه های دشمنان بخصوص استکبار و روباه پیر سیاست همان انگلیس که همواره با ایجاد تفرقه قصد بهره گیری از امت و جوامع اسلامی را داشتند نقش بر آب کنیم و راه و روش علمای تقریبی بزرگ از جمله امام راحل، و حضرت آیت الله بروجردی را استمرار ان شاء الله بدهیم.

والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته

 

تصاویر
  • مصاحبه با حجت الاسلام والمسلمین سید محمد واعظ موسوی در پیش کنگره نکوداشت حضرت آیت الله العظمی بروجردی با عنوان شکوه مرجعیت