Menu

اخبار کتابخانه

یکشنبه 15 اسفند 1395
تعداد بازدید: 157
تعداد نظرات: 0

مصاحبه با آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی در پیش کنگره نکوداشت حضرت آیت الله العظمی بروجردی با عنوان شکوه مرجعیت

بسم الله الرحمن الرحيم

و صلي الله علي سيدنا محمد و علي آله طيبين الطاهرين المعصومين سيما بقية الله ارواحنا فداه

از دیدار شما بسیار خوشبخت هستم و اعیاد شعبانیه مخصوصا ميلاد مبارك حضرت خاتم الاوصيا و منجي عالم بشریت امام زمان ارواحنا فداه را به شما تبريك عرض مي‌كنم.

امیداورم در سایه عنایات ایشان - انشاء الله بتوانیم برنامه هایمان را پرورش و ترقي دهيم.

توضیحات خوبي درباره فعالیتهای اصول فقه و همچنین بزرگداشت آیت الله العظمي بروجردي نقل كرديد و معلوم شد کارهاي خوبي انجام داده اید بخصوص در تهران و ارتباط و پیوند با دانشگاه و مسائل تطبيقي و نشریه کارهاي بسيار خوبي است. ما میدانیم این اصولی که امروز دست ماست، بالاخره محصول بیش از ۱۰۰۰ سال است که بزرگان عالم شیعه این محصول را پرورش داده اند تا امروز به عنوان یک میراث کهن به دست ما رسیده است. وقتي علم اصول را در مقابل برادران اهل سنت می‌گذاری، مشاهده می‌کنی که واقعا قابل مقایسه نیست. پیشرفت پیروان مکتب اهل بیت خيلي فراتر است. از آنجایی که درجا زدن يعني عقب گرد هم به معنای زوال است پس نباید درجا زد و باید علم

اصول را جلوتر ببریم.

اولا علم اصول مشکلاتي دارد، بسیار پر بار است اما در عین حال نمی توان اشکالاتش را انکار کرد و اشکال مهم آن عدم نظم منطقي بين مسائل علم اصول است، مسائل عقلي با مسائل لفظي مخلوط شده است و مشکلات بسیار دیگری مربوط به نظم است که اگر نظم به طور کامل جا بیفتد، هنوز پذیرشی در حوزه براي آن وجود ندارد. ما نظمی را پیشنهاد کردیم که مي شود در آن کار کرد و آن را کامل کرد، شایدآیندگان به آرامی بپذیرند.

تکمیل کردن موجودها، تلخيص غير مفیدها و افزایش آنچه جایش در علم اصول خالی است خدمت بسیار بزرگی است - انشاء الله - بتوانید با همفکري دوستان انجام دهید. تا ابزارهای لازم علم اصول در دست نباشد علم فقه به جايي نمي رسد و متفاسفانه وضع طلاب در حوزه آن طور که باید به مسائل اصولي و فقهي نميرسند و علت آن هم این است که اشتغالات عجيبي از جمله پژوهشگاهها ، عقيدتي و سیاسی پیدا کرده اند. حوزه مي تواند بالنده تر شود. اگر حوزه از نظر کمیت اضافه شود و از نظر کیفیت پایین بیاد این خسارت بزرگي است. شما تلاش کنید - انشاء الله خسارتی پیش نیاید و پرورش پیدا کنیم. در این جا سخن بسیار است کوتاه بگویم اما در مورد مرحوم آیت الله العظمي بروجردي (ره) شما ببينيد افرادي که در میان علماء شیعه هستند گروهایی هستند که موسس هستند و گروه هایی هستند که

مکمل هستند. موسس ها، آنهايي هستند كه يك فصل تازه را ابداع و آغاز کردند. مرحوم شيخ انصاري، مرحوم كاشف الغطاء و مرحوم علامه شهيد شيخ طوسي، جزء موسسین بودند.

مرحوم آیت الله العظمي بروجردي (ره) يك مكتبي را در فقه و اصول تاسیس کرده و در رجال جزء موسسین است. ایشان جزء مکملین نیست. همه به ایشان احترام می‌گذارند اما این دو با هم متفاوت است و موقعيت علمي ایشان آن چنان که باید شناخته نشده است. البته ایشان هم فرزند نجف، قم و به معنايي فرزند اصفهان است. همه اینها یکی است و لازم است که بزرگداشتي برگزار شود و آثار ایشان مورد بررسي بيشتر قرار گیرد.

ما می گویم بزرگداشت ها سه فایده دارد:

فایده اول ادای دین ما به علماست ما در سر سفره ایشان هستیم و باید تشکر کنیم و این تشکر ما است فایده دوم بسیج شاگردان به سوي اين مکتب و تشویق آنها است

فایده سوم آثار آنها به صورت گسترده تر آماده چاپ و بررسی مي شود. تا به حال هر چه بزرگداشت داشته ایم، این سه فایده را دارا بوده است انشاءالله در مورد آیت الله بروجردي (ره) هم این سه فایده را داشته باشد و هم تشکری از ایشان و تشويقي براي طلاب جهت پیمودن مدارج بالا باشد و هم آثار ایشان به صورت جاذبه دارتر و محققانه تر منتشر شود.

براي موفقیت شما دعا ميكنم. و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته.

 

تصاویر
  • مصاحبه با آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی در پیش کنگره نکوداشت حضرت آیت الله العظمی بروجردی با عنوان شکوه مرجعیت