Menu

اخبار کتابخانه

پنجشنبه 23 تیر 1401
تعداد بازدید: 908
تعداد نظرات: 0

قریب به 60 سال تلاش، برای استحکام کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی

سومین محفل فهرست نگاران نسخ خطی عصر چهارشنبه 22 تیرماه 1401 در کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی برگزار شد.

در این جلسه پس از سخنرانی حضرات آیات علوی بروجردی و استادی و حجت الاسلام والمسلمین مرعشی، حجت الاسلام والمسلمین مختاری، رئیس مؤسسه کتابشناسی شیعه بیان کردند: من از ابتدای کارهای تحقیقاتی خود وقتی برای دریافت کتاب به کتابخانه آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی مراجعه می‌کردم، هر تعداد کتاب که می‌خواستم به راحتی دریافت می‌کردم.

وی افزود: مرحوم آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی به قدری تواضع داشتند که من در آن زمان یک طلبه پایه چهارم بودم و وقتی برای دریافت کتاب مراجعه کردم، ایشان با خضوع تقاضای من را پذیرفتند و این رفتار مرجع بزرگ در آن زمان برای من به عنوان یک طلبه تازه وارد بسیار تامل برانگیز بود.

حجت الاسلام والمسلمین مختاری تأکید کردند: من در کتابخانه‌های مطرح اسلامی دنیا که با کتابدارها صحبت کرده‌ام، از ایران، فقط کتابخانه آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی را می‌شناختند و این میزان همکاری با علاقمندان به کتاب از سوی این کتابخانه ارزشمند، در جهان، کم‌سابقه است.

در ادامه و در انتهای بخش اول نشست، سرکار خانم دکتر مومنی معاون کتابخانه ای کتابخانه ملی ضمن ابلاغ سلام ریاست محترم این کتابخانه، جناب آقای مختارپور، عنوان کردند، همگی سپاسگزاریم از همه کسانی که در جهت حفاظت و نگهداری و حتی اشاعه نسخ خطی همواره کوشا بودند. می‌دانیم که نسخ خطی میراث مکتوب ایران است و برای آیندگان ما می‌تواند نقشه علمی بسیار خوبی را ترسیم کند. بسیار ممنویم از همه کسانی که در این امر سهیم هستند، از جمله کتابخانه هایی که در سطح ایران هست. از این کتابخانه‌ها، کتابخانه آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی، کتابخانه آستان قدس رضوی است. تلاش همه این کتابخانه ها این است که این میراث را به آیندگان بسپارند. خوشبختانه کسانی که در این راه تلاش کرده اند توانسته اند ذخایر بسیار خوبی را در این راه به جا بگذارند.

ایشان همچنین افزودند، استدعای بنده از همه فهرستنگاران نسخ خطی این است که در یکپارچگی نسخ خطی تمام اهتمام خود را به کار گیرند تا همه پژوهشگران بتوانند به سهولت آنچه را که می‌خواهند بازیابی و استفاده کنند. همچنین از تمام بزرگان این عرصه تقاضا دارم در جهت گردآوری نسخ خطی همت لازم را داشته باشند. من به نوبه خود که عضو کوچکی از هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی هستم، می‌دانم که دانشگاهها نسخ خطی دارند، کتابخانه‌های عمومی نسخ خطی دارند. خیلی از منازل در گوشه گوشه ایران هستند که همچنان نسخ خطی دارند، امیدوارم بتوانیم روزی این مجموعه را گرد هم جمع‌آوری و حفاظت کنیم.

در انتهای این جلسه از طرف کتابخانه ملی به جهت خدمات ارزنده ای که حجت الاسلام المسلمین دکتر سیدمحمود مرعشی در کتابخانه آیت الله العظمی مرعشی نجفی داشتند، از ایشان تقدیر و تجلیل به عمل آمد. به همین عنوان جناب آقای محمدی شجاعی به عنوان دبیر مکتا متنی را قرائت نمودند:

به نام خداوند لوح و قلم / حقیقت نگار وجود و عدم / خدایی که داننده رازهاست / نخستین سرآغاز آغازهاست.

الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه امیرالمومنین و الائمه المعصومین علیهم السلام.

سلام وصلوات بر خاتم پیامبران و اهل بیت اطهارش، به ویژه بر جان جهان و قطب دایره امکان، حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا فداه و عرض تحیت و ادب و احترام به پیشگاه حضار و مهمانان ارجمند و سپاس فراوان از تشریف فرمایی عموم گرامیان حاضر در مجلس که دعوت مجمع کتابخانه های تخصصی استان قم (مکتا) را لبیک گفته و در این محفل گرانمایه حضور یافتند. این جلسه که به عنوان سومین محفل فهرستنگاران نسخ خطی برگزار شده است، از سلسله نشستهای تخصصی مکتا در زمینه منابع خطی و حوزه های مرتبط است که مقرر است هر سه ماه یکبار تشکیل گردیده و به موضوعی خاص در این زمینه بپردازد. فلسفه تشکیل این جلسات، علاوه بر معارفه، همگرایی و هم افزایی متخصصان حوزه های متعدد مرتبط با کتاب و کتابداری است و از آنجا که هدف اصلی از تاسیس مکتا تعامل و همکاری و استفاده بهینه و حداکثر از ظرفیتها و کتابداران است. امید است این تشریک مساعی و همیاری به پیشبرد اهداف عالیه در این زمینه بیانجامد. مکتا که هم اکنون هفت بهار از عمر کوتاهش می گذرد، توفیق یافته است که 50 مرکز کتابخانه ای و اسنادی و موزه ای در استان قم را بر سفره همدلی و همراهی بنشاند و با بیش از 25 مرکز کتابخانه ای، کشوری و استانی دیگر، پیمان همکاری امضا کند و البته در این مسیر سیاست اصلی، احترام به قوانین و ضوابط داخلی مجموعه های عضو را سرلوحه کار خود قرار داده و سه هدف اصلی: به اشتراک گذاری منابع، صرفه جویی در هزینه ها و تبادل تجربیات مدیران را دنبال می کند که حاصل آن علاوه بر برگزاری چند همایش بزرگ، برپایی صدها جلسه و کارگاه تخصصی در زمینه های مختلف نرم افزار، صیانت از منابع کهن، فهرستنویسی و فهرستنگاری و دیگر موضوعات کاربردی در حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی بوده که در نوع خود حرکت جدیدی در سطح کشور محسوب می گردد. اکنون که در سایه سار سرکار فیض آثار، ریحانه عترت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و در کتابخانه بزرگ مرجع جهان تشیع، مرحوم حضرت آیت الله العظمی بروجردی رحمت الله علیه گرد آمده ایم، این فضای روحانی و معنوی و علمی را مغتنم شمرده تا در ایام پاسداشت یکصدمین سال بازتاسیس و احیاء حوزه علمیه قم به یکی از ثمرات این شجره طیبه بپردازیم که همانا کتابخانه بزرگ مرحوم آیت الله العظمی مرعشی نجفی رحمت الله علیه است و  از افتخارات عالم اسلام و از گنجینه های بزرگ علمی ودینی مشرق زمین محسوب می گردد.

این گنجینه گرانسنگ که برآمده از اخلاص، همت و تدبیر و دوراندیشی آن بزرگ مرد علم و تقواست و با پشتکار و عزم و اراده و جدیت و مدیریت فرزند خلف ایشان، حضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر مرعشی، بالیده و رشدو نمو یافته است، جای آن دارد که همواره قدر بیند و برصدر نشیند. حضور تولیت معظم و اساتید و دست اندرکاران گرامی آن کتابخانه ارزشمندو دیگر استادان و فرهیختگان حاضر در محفل را به فال نیک گرفته و از معظم له برای پیوستن آن مرکز به مجموعه مکتا به عنوان عضو ارشد این مجمع دعوت به عمل آورده و بار دیگر مراتب سپاس خود و اعضای شورای سیاستگذاری مکتا را از این حضور ارزشمند اعلام می داریم.

و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین.

 

تصاویر
  • قریب به 60 سال تلاش، برای استحکام کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی