Menu

اخبار کتابخانه

پنجشنبه 23 تیر 1401
تعداد بازدید: 827
تعداد نظرات: 0

حجت الاسلام والمسلمین مرعشی: کتابخانه آیت الله العظمی مرعشی نجفی در رتبه نخست کتب اسلامی-شیعی جهان است

حجت الاسلام والمسلمین سید محمود مرعشی در سومین محفل فهرست نگاران نسخ خطی که عصر چهارشنبه 22 تیرماه 1401 در کتابخانه آیت الله بروجردی و به همت مجمع کتابخانه های تخصصی استان قم (مکتا) برگزار گردید، عنوان کردند: مرحوم والد ما زمانی که در نجف بودند از پدرشان مقداری کتاب به ایشان به ارث می‌رسد؛ ایشان می‌فرمودند که روزی من در بازار بودم و در کاروانسرای قیصریه مردم زیادی جمع شده بودند، پرسیدم اینجا چه خبر است؟ گفتند در اینجا کتب علمایی که از دنیا می‌روند فروخته می‌شود. اغلب کتب را بیگانگان از کنسولگری انگلیس خرید می‌کردند که این برای والد ما سنگین بود؛ برای خرید این کتب، ایشان یک وعده غذا را کم کردند و با صوم و صلاة استیجاری و کار و تلاش، هزینه خرید کتاب را فراهم می‌کردند و این باعث شد که این کتب امروز در کتابخانه موجود باشد.

رئیس محترم کتابخانه آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی خاطرنشان کردند، والد ما در سال‌های ابتدایی حوزه وقتی از نجف برای سفر به قم آمد، آیت‌الله العظمی حائری مؤسس حوزه علمیه قم برای ایشان تکلیف شرعی کرد که برای شکل‌گیری پایه‌های حوزه به قم بیایند؛ در آن زمان رضا خان با شکل‌گیری حوزه در قم مقابله می‌کرد. او در آن زمان بیان کرد که من برای اجازه تاسیس حوزه، در جلسه‌ای از طلاب سوال می‌پرسم و هدف این بود که با طرح سوال‌های سخت، ناتوانی حوزه را مطرح کند. مرحوم والد ما نماینده حوزه برای پاسخگویی به سوالات حکومت رضا خان بود.

حجت الاسلام والمسلمین مرعشی تأکید کرد: ما برای کتابخانه زحمات فراوانی کشیدیم و این درحالی بود که در زمان والد ما کسی به کتب خطی اعتنایی نداشت.

ایشان یادآور شدند: متأسفانه در چند سال اخیر به کتابخانه آیت الله مرعشی بی‌مهری‌هایی شد و ما در گذران امور به نوعی تنها هستیم؛ ما برای چاپ 12 جلد کتاب، مشکل مالی داشتیم که آیت‌الله العظمی سیستانی از ما حمایت کردند و تأکید فرمودند که نباید اسمی از ما در این کتابها باشد.

دکتر مرعشی افزودند: در حال حاضر از لحاظ کتب اسلامی شیعی در جهان در رتبه نخست هستیم و 40 هزار نسخه خطی در این کتابخانه موجود است.

سیدمحمود مرعشی همچنین مطرح کرد: ما برای صدور کارت، پولی دریافت نمی‌کنیم و کسانی که برای عکس‌برداری از کتب مراجعه می‌کنند، تنها هزینه عکس از آنها دریافت می‌شود.

رئیس محترم کتابخانه آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی با تأکید براینکه ایجاد کتابخانه آسان است، اما ضمانت بقاء می‌خواهد؛ عنوان کردند: امروز بیش از نیمی از کتاب‌های ما وقف است.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر مرعشی همچنین بیان کردند: از سوی یونسکو برای تأمین هزینه‌های کتابخانه مراجعه کردند و شرط آنها این بود که سیاستگذاری کتابخانه توسط یونسکو تعین شود که ما این شرط را نپذیرفتیم.

تصاویر
  • حجت الاسلام والمسلمین مرعشی: کتابخانه آیت الله العظمی مرعشی نجفی در رتبه نخست کتب اسلامی-شیعی جهان است