Menu

اخبار کتابخانه

پنجشنبه 23 تیر 1401
تعداد بازدید: 745
تعداد نظرات: 0

آیت‌الله علوی بروجردی: کتابخانه آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی یکی از بزرگترین ذخائر در دنیای اسلام و فخری برای حوزه علمیه قم است.

آیت‌الله سید محمدجواد علوی بروجردی در سومین محفل فهرستنگاران نسخ خطی که عصر چهارشنبه 22 تیر 1401 به همت مجمع کتابخانه های تخصصی استان قم در کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی برگزار شد، عنوان کردند: میراث مکتوب ما چه در مورد مکتب شیعه و چه در مورد ایران از دیرباز مورد توجه بزرگان ما قرار داشته و به خصوص نسبت به میراث شیعه، بزرگانی از علمای شیعه همواره در صدد بوده‌اند که این میراث محفوظ بماند.

ایشان افزودند: متأسفانه ما در طول تاریخ برخی از میراث و کتابهای خود را از دست داده‌ایم؛ منابع مرحوم علامه حلی که اهتمام بالایی در حفظ این میراث داشته‌اند، در حال حاضر در دست ما نیست و به همین صورت بسیاری از کتب، امروز در اختیار ما نیست.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفتند: ما باید سعی کنیم که صدماتی که از گذشته به میراث ما وارد شده کم شود و متأسفانه گاهی از اوقات این میراث نه به دست دشمنان، بلکه به دست دوستان از بین رفته است.

آیت‌الله علوی بروجردی همچنین خاطرنشان کردند: مرحوم آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی در تهیه و جمع‌آوری میراث خطی تلاش فراوان کرده‌اند؛ بسیاری از این میراث در کتابخانه‌هایی بود که کسی اجازه دسترسی به آنها را نداشت؛ در چنین شرایطی ایشان این میراث را جمع‌آوری کردند.

تولیت محترم مسجد اعظم در ادامه اظهار داشتند: در دوران مرجعیت آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی، هر زمان، بزرگی از دنیا می‌رفت، ایشان درباره کتابخانه آن عالم بزرگ پیگیری می‌کردند که کتابهای ایشان به دست عوامل و دلال‌های کتاب نیفتد و از کشور خارج نشود.

استاد برجسته حوزه یادآور شدند: امروز کتابخانه آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی یکی از بزرگترین ذخائر در دنیای اسلام و فخری برای حوزه علمیه قم است؛ تلاشی که برای فهرست نگاری کتب و شناسایی آثار به مراکز دانشگاهی دنیا به کار رفته است موجب شده که این کتابخانه به ذخیره بزرگی از شیعه تبدیل شود.

آیت الله علوی بروجردی اضافه کردند: نگهداری این میراث و معرفی آن به دیگران از کارهای بزرگی است که باید به آن اهتمام داشت.

ایشان در خصوص ایجاد کتابخانه مطرح کردند: رویه ای که مرحوم آیت‌الله مرعشی نجفی در ایجاد این کتابخانه داشت، در بین علمای سلف ما وجود داشته است و امروز ما باید تلاش کنیم که این میراث هم محفوظ بماند و هم به محققان جهان معرفی شود.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم ابراز امیدواری کرد: امروز فضای مجازی یک امکان گسترده‌ای را برای ما فراهم کرده تا ما بتوانیم این آثار را به جهان معرفی کنیم.

آیت الله علوی بروجردی همچنین اظهار داشتند: ما باید از مقام علمای شیعه که به جمع آوری این کتب مبادرت کرده‌اند تجلیل کنیم؛ همچنین باید از کسانی که به حفاظت از این آثار می پردازند تشکر کرد.

تصاویر
  • آیت‌الله علوی بروجردی: کتابخانه آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی یکی از بزرگترین ذخائر در دنیای اسلام و فخری برای حوزه علمیه قم است.
  • آیت‌الله علوی بروجردی: کتابخانه آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی یکی از بزرگترین ذخائر در دنیای اسلام و فخری برای حوزه علمیه قم است.
  • آیت‌الله علوی بروجردی: کتابخانه آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی یکی از بزرگترین ذخائر در دنیای اسلام و فخری برای حوزه علمیه قم است.