Menu

اخبار کتابخانه

چهارشنبه 22 تیر 1401
تعداد بازدید: 864
تعداد نظرات: 0

برگزاری دوره جامع نمایه سازی و چکیده نویسی

بسم الله الرحمن الرحیم

با عرض سلام و ادب خدمت همراهان دورهمی و دیگر علاقمندان به برنامه‌هایی که توسط کتابخانه آیت‌الله العظمی بروجردی با این عنوان برگزار می‌شود؛ با لطف خداوند متعال و اهل‌بیت علیهم‌السلام، چند سالی است که دروه‌های مختلف آموزشی را با نام دورهمی علمی کتابداران برگزار می‌کنیم. دوره‌های مختلفی از جمله پژوهش در محیط وب،  شیوه‌های تدوین انواع مقالات علمی، شیوه‌های تدوین پایان‌نامه و رساله و دوره‌های دیگر... .

ان‌شاالله قصد داریم دوره بعدی را به نمایه‌سازی و چکیده‌نویسی اختصاص دهیم. دو مهارت و دو دانش فنی که نهایتاً منجر به تولید نمایه‌ها و چکیده‌ها می‌شوند.

ما این دروه را از مقدماتی تا پیشرفته برگزار خواهیم کرد.

در این دروه ما، هم به مباحث نظری و هم به مباحث عملی و کاربردی می‌پردازیم. منتها تأکید ما در این دوره، بحث کاربردی است و قصد داریم با افرادی که در دوره شرکت می‌کنند، تولید چکیده و نمایه داشته باشیم.

سعی بر این است با توجه به اینکه محدودیتی در تعداد و زمان برگزاری جلسات نداریم، یک دوره جامع و کامل را در حوزه نمایه‌سازی و چکیده‌نویسی داشته باشیم و این دوره را هم برای سطوح مقدماتی برای افراد مبتدی و هم برای سطوح پیشرفته، برای افرادی که از قبل آشنایی دارند، ادامه دهیم.

در برگزاری این دوره سه گروه مخاطب را در نظر گرفته‌ایم:

  1. متخصصان علم اطلاعات و دانش‌شناسی که اگر چه در مقاطع مختلف بخصوص در مقطع کارشناسی و البته در مقطع ارشد واحدهای درسی با این عنوان را می‌گذرانند، اما به دلیل اینکه در دانشگاه فرصت زیادی برای پرداختن به این مباحث نیست، در اینجا به صورت مفصل و بدون محدودیت به این مباحث می‌پردازیم.
  2. گروه دیگر از مخاطبان ما، پژوهشگرانی از رشته‌های دیگر هستند که علاقمند به این مباحث بوده و قصد دارند که برای کار خودشان از آن استفاده کنند.
  3. از بین این پژوهشگران، گروه سومی از مخاطبان هستند که می‌خواهند این دانش و این فنون را فرا بگیرند تا بتوانند در حوزه خودشان نمایه‌ها و چکیده‌های مناسبی را تدوین و تولید کنند.

این مباحث قطعاً می‌تواند در هر رشته‌ای سودمند باشد و کارکردهای مختلفی که نمایه‌ها و چکیده‌ها در آن رشته دارند را پشتیبانی کند.

به این ترتیب سعی می‌کنیم مطالب را طوری مطرح کنیم که کاملاً برای هر سه گروه مخاطب مورد استفاده و کاربردی باشد.

در این دوره، قصد داریم به صورت گام به گام با افراد شرکت‌کننده، به تولید نمایه و چکیده بپردازیم.

برای شروع و برای آشنایی بیشتر پژوهشگرانی که خارج از رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی هستند، مباحث را به چکیده‌نویسی اختصاص می‌دهیم. به این منظور، چکیده‌های مختلف با رویکردهای متفاوت و شیوه نگارش هر کدام را کار خواهیم کرد و با خودِ افرادِ علاقمند، چکیده ایجاد می‌کنیم.

سپس به آموزش نمایه‌سازی می پردازیم و به رویکرهای نمایه‌سازی و ساختار و انواع نمایه‌ها و همچنین شیوه‌های تنظیم انواع نمایه خواهیم پرداخت. این نمایه‌ها شامل انواع نمایه‌هایی از منابع فیزیکی تا نمایه‌های منابع الکترونیکی، منابع شبکه‌ای و چند رسانه‌ای می‌شوند، که هر کدام را به صورت کاربردی بازگو خواهیم نمود.

سعی ما بر این است که با توجه به اینکه محدودیتی در زمان برگزاری نداریم، یک دوره کامل و جامع در حوزه چکیده‌نویسی و نمایه‌سازی برگزار کنیم.

ان‌اشاالله بتوانیم یک دوره خیلی خاص در این زمینه داشته باشیم.

آپارات: https://www.aparat.com/v/9QBvd

 

تصاویر
  • برگزاری دوره جامع نمایه سازی و چکیده نویسی