Menu

اخبار کتابخانه

پنجشنبه 26 خرداد 1401
تعداد بازدید: 918
تعداد نظرات: 0

معرفی نسخه چاپ سنگی "سلطان نامه"

کتاب «سلطان نامه» با نام کامل «سلطان نامه: مشتمل بر جنگ مشرق زمین فیمابین روم و روس در سنه 1294 هجری»،  تاليف «محمدعباس بن احمد بن محمد شرواني»، متخلص به «رفعت» است. از وی در منابع کتابشناختی با نسبت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های شیروانی، انصاری، یمنی یا هندی یاد کرده‌اند.

این اثر به اهتمام «محمد بن محمدرفيع ملک‌الکتاب شيرازي»، ملقب به «ملک‌الکتاب» و با کتابت «داود بن محمدرحيم شيرازي» منتشر شده است.

مولف در این کتاب به بیان تاریخچه کشور ترکیه، معرفی شاهان آن و جنگ بین روم (امپراطوری عثمانی) و روسیه (ائتلاف ارتدکس شرقی به رهبری امپراتوری روسیه) در سال 1294ق. (معادل سال 1877 – 1788 م.) در سه دفتر مجزا می‌‌‌‌پردازد. دفتر اول شامل: شرح سلطنت شاهان عثمانی از ابتدای سلطنت «عثمان‌خان ابوالملوک ارطغرل» تا آخر سلطنت «سلطان عبدالمجید خان»، دفتر دوم: در ذکر سلطنت «سلطان عبدالعزیزخان» تا واقعه رحلت وی و جلوس «سلطان عبدالمجیدخان» و پایان جنگ رومی و روسی و دفتر سوم: در بیان دلائلی که باعث جنگ و سبب اختلال گردید می‌شود. مولف علت خاصمه میان این دو دولت را مربوط به درخواست روسیه به مفهوم طلب سدانت بیت المقدس در سال 1853م. می‌داند.

مولف در انتهای کتاب ترجمه متن عهدنامه مجلس کنگره برلین بین دولت عثمانی و روسیه -موسوم به «پیمان برلین (1878)» - که قبلا در روزنامه اختر چاپ استانبول درج شده بود را بدون ذره‌ای تغییر، آورده است.

این اثر در بمبئی، سال 1304قمری، با 89 صفحه بیست و پنج سطری، به خط نستعلیق و با قطع وزیری به چاپ رسیده است. همچنین صفحات فرد رکابه دارند و در حاشیه صفحات توضیحات تکمیلی در شرح مطالب آمده است. کتاب دارای تصاویر بسیاری از صحنه‌های جنگ و شاهان عثمانی است.

اثر حاضر در کتابخانه آیت‌الله العظمی بروجردی (ره) با شماره 1985 ثبت شده و از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی کتابخانه با آدرس blib.ir یا با لینک مستقیم زیر برای عموم، بدون نیاز به نام کاربری و کلمه عبور قابل مشاهده است.

http://blib.ir/diglib/GetFile.aspx?FileGUID=88ACCE99-5ED1-4FBF-A24D-4D7452E15C56&CMD=WPV

لازم به ذکر است نسخه دیگری از همین کتاب در کتابخانه با شماره 2239 ثبت شده که در سال 1307 قمری منتشر شده است. این نسخه متاسفانه ناقص و تنها تا صفحه 74 آن موجود است. تفاوت بارز این دو نسخه در نوع چاپ و تصاویر آن است.

 در ادامه لینک مستقیم آن جهت مشاهده قرار دارد.

http://blib.ir/diglib/GetFile.aspx?FileGUID=845A57B5-62FF-4FC8-8790-7B7BBC0551EA&CMD=WPV

تهیه و تدوین: حمیده روزبهانی

کارشناس کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی

تصاویر
  • معرفی نسخه چاپ سنگی "سلطان نامه"
  • معرفی نسخه چاپ سنگی "سلطان نامه"
  • معرفی نسخه چاپ سنگی "سلطان نامه"
  • معرفی نسخه چاپ سنگی "سلطان نامه"
  • معرفی نسخه چاپ سنگی "سلطان نامه"
  • معرفی نسخه چاپ سنگی "سلطان نامه"