Menu

اخبار کتابخانه

پنجشنبه 22 اردیبهشت 1401
تعداد بازدید: 790
تعداد نظرات: 0

آیت الله العظمی بروجردی، استاد فقیهان و مراجع عصر

بسم الله الرحمن الرحیم

جای خوشوقتی بسیار است که همت و پشتکار موسسین این مجمع و شما حضار محترم آن، مصروف تجدید یاد و اعلاء ذکر فقیه عظیم‌القدر و کم‌نظیری شده است که برکات و آثار حیات پربار او به زمان خود او و به عرصه فقاهت، منحصر نماند و او چون خورشیدی درخشان بر تعدادی از علوم اسلامی بلکه بر روشها و شیوه های تحقیق در آنها و نیز بر فضای عام حیات مسلمین در زمان خود و پس از آن، پرتوافشانی کرد و هنوز علمای اسلام و جهان اسلام از تاثیرات مبارک آن عمر پرثمر و ریاست و مرجعیت تامه پانزده ساله او متمتع‌اند.

این شخصیت عالیقدر و کم نظیر مرجع عام شیعه در زمان خود و استاد فقیهان و مراجع معاصر، حضرت آیه الله العظمی مرحوم حاج آقا حسین بروجردی است، اعلی الله مقامه و رفع الله اعلامه .

علم و تقوی و اخلاص و روشن‌بینی و بزرگ‌منشی و کیاست و نوآوری و جامع‌نگری و خستگی‌ناپذیری و بسی خصلتهای کمیاب و نفیس دیگر، از این مرد بزرگ و ذخیره الهی، چنان شخصیت ذوابعاد و عظیمی فراهم آورده بود که نظیر آن را در فقهای صاحب نام و برخوردار از زعامت، به ندرت می توان یافت.

او در فقاهت، مبتکر شیوه‌ای جدید و در رجال و حدیث، صاحب‌ سبک بود و در تدریس و تربیت شاگرد و تعلیم کار دسته جمعی، بر زمان خود سبقت داشت. بینش وسیع او از مرزهای حوزه قم و حوزه های علمیه و چارچوب کشور جمهوری اسلامی ایران و جهان تشیع فراتر می‌رفت و بر جهان اسلام و همه مذاهب مسلمین پرتو می‌افکند. زعامت او نه تنها به اداره امور درسی و معیشتی حوزه‌ها که به مسائل سیاسی و اخلاقی آن، و نه تنها به امور حوزه، که به امور دینی و شعائر اسلام در سراسر کشور و در سطح بین المللی شمول می‌یافت .

حوزه علمیه تحت زعامت او پرورشگاه و خاستگاه افکار نو و گوهرهای درخشانی شد که به برکت آن در سالهای بعد، نهضت روحانیت پی ریخته شد و حرکتی که در اوج آن انقلاب عظیم و شکوهمند اسلامی به رهبری مجدِد بزرگ اسلام حضرت امام خمینی، قدس الله نفسه الزکیه، بود، سر برآورد.

با این همه، در مجموع، شخصیت آن بزرگ‌مرد، آنچه بیش از همه درخشنده و چشمگیر بود، اخلاص و تقوائی بود که وی در همه امور خود از آن بهره می‌گرفت .

اکنون که پس از گذشت سی سال از رحلت مرحوم آیه الله العظمی بروجردی، قدس سره، به برکت نظام جمهوری اسلامی، یاد و تجلیل می شود، شایسته است که حوزه های علمیه و زعمای علمی آن به این تکریم اکتفا نکرده، روشهای علمی و تحقیقی آن بزرگوار را نیز که همچنان از تازگی برخوردار است، تعقیب و تکمیل کنند و گردونه فقاهت اسلام را به پیش برند.

از خداوند متعال، علو درجات آن عالم جلیل القدر و توفیقات آقایان محترم را ظل توجهات حضرت بقیه‌الله روحی فداه مسئلت می‌نمایم.

والسلام علیکم و رحمه الله

سیدعلی خامنه ای

1370/02/08

مجله حوزه 

فروردین و اردیبهشت 1370

 شماره 43 و 44 

ویژه‌نامه سی‌امین سال درگذشت آیت الله العظمی بروجردی(قدس سره)

لازم به ذکر است، تصویر تمامی صفحات این مقاله و دیگر مصاحبه‌های آن را می‌توانید در وبسایت کتابخانه آیت‌الله‌العظمی بروجردی، با لینک مستقیم و بدون نیاز به نام کاربری و کلمه عبور مشاهده نمایید:

لینک مستقیم این مقاله در وبسایت:

http://blib.ir/diglib/GetFile.aspx?FileGUID=4D330A68-9A84-4249-80FF-6E2D0F115880

تصاویر
  • آیت الله العظمی بروجردی، استاد فقیهان و مراجع عصر