Menu

اخبار کتابخانه

ﺳﻪشنبه 30 فروردین 1401
تعداد بازدید: 904
تعداد نظرات: 0

حجت الاسلام و المسلمین سجادی: مسئله آموزش فهرستنگاران باید با پشتوانه قوی مالی پشتیبانی و حمایت شود.

در ادامه نشست فهرستنگاران نسخ خطی، جناب حجت الاسلام والمسلمین سید حسن سجادی ضمن تشکر از برگزاری این جلسه خاطرنشان کردند، با وجود اینکه در محافل فهرستنگاری حضور نداشته اند، ولی از مطالب و دستنوشته های فهرستنگاران بزرگ که در سایتها وجود دارد استفاده کرده اند و خوانده اند. در همین راستا یک سری پیشنهاداتی را مطرح کردند که به آنها اشاره می شود: همانطور که در صحبتهای همه دوستان در سالهای متمادی بخصوص این جلسه وجود داشت، گله مندی از قصور و تقصیرها و مشکلاتی است که در مسیر فهرستنگاری هست، مطرح شد.

اگر مسیری که گذشتگان به خوبی رفته اند، دنبال شود ولی اصلاح نشود، مشکلات به همین شکل وجود خواهد داشت. با توجه به اینکه کتابخانه ها روزبروز گسترش پیدا می کنند و موسسات زیادی به وجود می آید، یکی از کارهایی که باید صورت بگیرد ایجاد اتحادیه فهرستنویسان است که در آن تمام مشکلات شناسایی جمع آوری شود و به دولت و مجلس ارائه شود تا حداقل در جایی به مسائل مربوط به بانک اطلاعات نسخ و هم مسائل مربوط به بودجه ها و هزینه های آن رسیدگی شود. همچنین نسبت به مسئله تعلیم و تربیت فهرستنگاران باید با پشتوانه قوی مالی پشتیبانی و حمایت شود. در غیر این صورت هر شخص، کتابخانه یا موسسه ای اگر بدون پشتوانه مالی و حمایت دولت به کار خود ادامه دهد، مشکلات به همین شکل ادامه خواهد داشت.

ایشان همچنین جهت توضیح مطلب خود بیان داشتند: ما در همه جا هم مرجع تقلید و هم مرجع تحقیق داریم. چه در بحث پزشکی و چه در بحثهای دیگر. اما در بحث فهرستنگاری مرجع تقلید و مرجع تحقیق خلط شده است و هیچ کاری صورت نمی گیرد. مثلاً در رده بندی کنگره سالیان سال است که همه جهان از آن استفاده می کنند و اگر نقدی هم بوده راه به جایی نبرده، اینکه چرا هنوز هم از آن استفاده می شود به این دلیل است که افکار قوی و پخته ای پشت آن بوده، بودجه کافی برای حمایت از آن و تبلیغات آن صرف شده و به صورت فراگیر در جهان جاافتاده است. در بحث فهرستنویسی کتابخانه ها هم اگر اتحادیه به وجود نیاید و افرادی به عنوان هیأت رئیسه پیگیر مسائل و مشکلات فهرستنگاران نباشند، این مشکلات پابرجاست و حل نمی شود.

نکته دیگری که حجت الاسلام سجادی ضمن اشاره به بحث آموزش فهرستنویسان که دیگر اساتید هم عنوان کردند، افزودند: تنها تدریس و آموزش کافی نیست. از آنجایی که بنده به عنوان مشاور پژوهش در خدمت محققین و پژوهشگران و طلاب سطوح حوزه، هستم باید بگویم گاهی اتفاق می افتد که طلاب با روش پژوهش آشنا نیستند. این نشان می دهد که تدریس باید هم به صورت تئوری و هم به صورت عملی باشد.

تصاویر
  • حجت الاسلام و المسلمین سجادی: مسئله آموزش فهرستنگاران باید با پشتوانه قوی مالی پشتیبانی و حمایت شود.