Menu

اخبار کتابخانه

دوشنبه 29 فروردین 1401
تعداد بازدید: 988
تعداد نظرات: 0

موسوی بروجردی: مکتا باید برای شناخته شدن فهرستنگاران، اقدام به تشکیل یک هیأت علمی نماید.

پس از سخنان جناب حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی طباطبایی، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن موسوی بروجردی از نسخه پژوهان در دومین محفل فهرستنگاران نسخ خطی در تایید فرمایشات حجت الاسلام و المسلمین سید علی طباطبایی تصریح کردند: همانطور که ایشان هم اشاره نمودند، بهتر است برای هر جلسه موضوعی مشخص و ریز در نظر گرفته شود.

نکته بعدی که به آن اشاره کردند، بحث شأنیت و جایگاه فهرستنگاران در دانشگاههاست که درخواست داشتند اگر قرار است که مکتا برای فهرستنگاران کاری انجام دهد بهتر است که در قدم اول اقدام به تشکیل یک هیأت علمی نماید. به طبع تمام اساتید فهرستنگار باید راضی باشند که شخصی که در رأس این هیأت قرار می گیرد، عنوان رسمی از وزارت علوم داشته باشد.

ایشان افزودند: اخیراً کارگاهی در یکی از دانشگاهها برگزار کردند تحت عنوان اهمیت مراجعه به فهرست نسخ که با استقبال خوبی روبرو شد.

موسوی بصیر در بخش دیگری از سخنان خود از مکتا خواست پس از تشکیل هیأتهای علمی و اجرایی اقدام به برگزاری این جلسات به صورت منظم و مداوم در دانشگاهها نماید و خاطرنشان کرد: بنده تا قبل از این دید مثبتی نسبت به دانشگاهها نداشتم. اما وقتی از نزدیک با آنها تعامل داشتم دیدم که نیروهای بالقوه زیادی در دانشگاهها وجود دارد. این نشان می دهد که ارتباط با دانشگاهها توسط مکتا چقدر لازم و راهگشا خواهد بود.

نکته دیگری که اشاره کردند، درباره روش فهرستنگاری است که ما در ایران انجام می دهیم و این بر هیچکس پوشیده نیست که آن را مدیون حضرت استاد اشکوری هستیم. همه به این مسئله واقف هستیم که بهترین روش در فهرستنگاری روشی است که حضرت استاد ابداع نمودند و روشی است جامع که نیاز به معرفی دارد. متاسفانه در دنیا کتابهایی که درباره علم فهرستنگاری نوشته شده، در مصر، تونس و کشورهای شمال افریقا و به طور کل کشورهای عربی نوشته شده است و آنان بسیار مدعی علم فهرستنگاری هستند. اما در مقابل بدترین فهرستها توسط خود همین آقایون مصری و تونسی نوشته شده است .

خوشبختانه بعد از سقوط صدام این روش فهرستنگاری در عراق جا افتاده و به همین روش کار می کنند، چه فهرستهایی که در عتبات انجام شده چه در جاهای دیگر صورت گرفته. به طور کلی این روش در عراق نیز در حال استقرار است . ولی نیاز به این دارد که ما این روش را به دنیا معرفی کنیم. که باید در کارگروههای مکتا به آن توجه و پرداخته شود.

نکته آخر در رابطه با سایت آقابزرگ است که به واقع بسیار راهگشاست و تا بحال اتفاق نیفتاده که نسخه ای در آن یافت نشود. مکتا می تواند با پیگیری ها و نامه نگاریهای خود به راحتی از آن سایت بهره برداری لازم را بکند و با انجام مذاکراتی می توان اصل فایلهای آن سایت را به صورت فایلهای ورد و ... تحویل بگیریم و در نرم افزارهای خود جای دهیم.

در پایان سخنان جناب موسوی، جناب آقای رجبیان به عنوان دبیر مکتا در پاسخ به مطالبات آقایان از مکتا تاکید کردند: مکتا به عنوان یک مجمع تنها می تواند زمینه این اقدامات را فراهم کند ولی انجام این فعالیتها به عهده خود آقایان اساتید و فهرستنگاران است که با اختصاص وقت یا به صورت انفرادی یا به صورت جمعی اقدام به رسیدگی به این امور نمایند. مکتا هم در حد توان حمایت های لازم از این اقدامات را در قابل ایجاد کمیته های تخصصی و فرعی خواهد نمود.

تصاویر
  • موسوی بروجردی: مکتا باید برای شناخته شدن فهرستنگاران، اقدام به تشکیل یک هیأت علمی نماید.