Menu

اخبار کتابخانه

دوشنبه 29 فروردین 1401
تعداد بازدید: 888
تعداد نظرات: 0

معرفی نسخه چاپ سنگی "هفدهم رمضان"

کتاب «هفدهم رمضان» یا  «قطامه و ابن ملجم» تاليف «جرجي زيدان» نویسنده معروف مسیحی است که به دستور و اهتمام «نديم‌السلطان» -وزیر انطباعات- و توسط شاهزاده قاجاری «عبدالحسين میرزا بن طهماسب ميرزادولتشاه مويدالدوله» به فارسی ترجمه شده است.

عنوان اصلی کتاب «سبعه عشر رمضان: تتضمن تفصيل مقتل الامام علي و بسط حال الخوارج» است که تا کنون چندین بار توسط مترجمان متفاوت با عناوین زیر به فارسی ترجمه شده است:

ف‍اج‍ع‍ه‌ رم‍ض‍ان‌: ش‍رح‌ ش‍ه‍ادت‌.../ ت‍رج‍م‍ه‌ م‍ح‍م‍دع‍ل‍ی‌ ش‍ی‍رازی‌؛

ق‍طام‌ و ن‍ق‍ش‌ او در ش‍ه‍ادت‌ ام‍ام‌ ع‍ل‍ی‌(ع‌)/ ت‍رج‍م‍ه‌ و ت‍ح‍ق‍ی‍ق‌ ای‍رج‌ م‍ت‍ق‍ی‌زاده‌ و اب‍راه‍ی‍م‌ خ‍ان‍ه‌زری‍ن‌

ه‍ف‍ده‍م‌ رم‍ض‍ان‌/ ت‍رج‍م‍ه‌ ج‍واد ف‍اض‍ل

کتاب حاضر را شماره سوم از سلسله داستان‌های تاریخی با عنوان «تاریخ اسلام» اثر جرجی زیدان باید دانست که شروع آن با بیان داستان خوارج است و از شب هفدهم رمضان شروع می‌شود. مولف جریان انتقام «قطام بنت شنجه» از حضرت علی (ع) و ازواج وی با «ابن ملجم مرادی» را در قالب یک داستان تاریخی بیان می‌کند و در همین خلال به بیان واقعه ضربت خوردن حضرت امیرالمومنین علی(ع) و وقایع آن دوران می‌پردازد. کتاب دارای صد و چهارده فصل است و تا پایان کشته شدن قطام و واگذاری خلافت امام حسن (ع) به معاویه را بیان کرده است.

این نسخه در سال ۱۳۲۲ قمري در دو جلد به خط نستعلیق و قطع خشتی و با مجموع 536 صفحه یازده سطری در تهران منتشر شده است.

این کتاب در کتابخانه شخصی آیت‌الله العظمی بروجردی (ره) با شماره 2463 ثبت شده و از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی کتابخانه با آدرس blib.ir یا با لینک مستقیم زیر برای عموم، بدون نیاز به نام کاربری و کلمه عبور قابل مشاهده است.

http://blib.ir/diglib/GetFile.aspx?FileGUID=8DB72C50-7074-458D-A99B-5E17572158D5&CMD=WPV

تهیه و تنظیم: حمیده روزبهانی

کارشناس کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی

تصاویر
  • معرفی نسخه چاپ سنگی "هفدهم رمضان"
  • معرفی نسخه چاپ سنگی "هفدهم رمضان"
  • معرفی نسخه چاپ سنگی "هفدهم رمضان"