Menu

اخبار کتابخانه

شنبه 18 دی 1400
تعداد بازدید: 870
تعداد نظرات: 0

اهدای قرآنهای نفیس از طرف آیت الله علوی بروجردی(دامت برکاته) به کتابخانه مسجد اعظم

در آذرماه 1400تعداد 9 نسخه قرآن چاپی نفیس توسط آیت الله علوی بروجردی(دامت برکاته) تولیت معزز مسجداعظم به کتابخانه حضرت آیت الله العظمی بروجردی اهدا گردید. برخی از این قرآنهای گرانبها در سالهای مختلف و به عناوین مختلف به  حضرت آیت الله العظمی بروجردی ره و برخی دیگر به شخص حضرت آیت الله علوی بروجردی اهدا شده است. در ادامه به بیان شرح مختصری از مشخصات هر کدام از این قرآنها می پردازیم:

  1. قرآنی است که در سال 1339 در تهران منتشر شده است. اسامي ۱۱۴ سوره قرآن در حاشيه تمام صفحات آمده که این کار، ابتکار حسين ميرخاني است. تمام صفحات داراي تذهيب بوده و اسامي سوره‌ها در اطراف صفحات نوشته شده است. استخاره خوب، بد و متوسط دارد. رنگ کاغذ سبز می باشد. این قرآن داخل جعبه‌اي قرار دارد که از ترکيب چوب و فلز ساخته شده و روکش چرم مشکي دراد.
  2. قرآن دیگری در کشور مصر و در سال 1354قمری به رسم عثمانی مشهور به مصحف الحبی چاپ شده است. دارای جلد با چرم آبي با حواشي و جدول زر ضربي و سرطبله دار می باشد. آستر و بدرقه کاغذ ابر و باد مشکي و صورتي با طرح موجي دارد.
  3. قرآن اهدایی سوم در بغداد و در سال 1370قمری منتشر شده است. این قرآن قرائت شده توسط ابوجعفر بن طيفور السجاوندی است. دو صفحه اول چاپ رنگي همراه با تذهيب و نقش و نگار دارد. از طرف وزير کشور عراق و توسط سفير عراق در ايران به آيت الله العظمی بروجردی هديه شده است. جلد آن گالينگور با طرح زر و لولادار، داخل روکش پارچه ای مخمل سبز که در محل مثلثی شکل آن آرمی شبيه به پرچم عراق دوخته شده است.
  4. این قرآن چاپ شهر قدس در بیروت است که در سال 1378ق منتشر شده است. دارای جلد چوبي تزيين شده با قطعات کوچک سنگ مرمر است و تصوير قدس در ميانه صفحه آمده، همچنین جدولي با سنگهاي ريز دارد و گل‌هاي گرد و ريز برجسته داخل مربع‌هاي مرمري حک شده. روي جلد و بالا و پايين تصوير قدس عبارت "انه القرآن کريم في کتاب مکنون " نوشته شده است. این قرآن داخل جعبه‌اي در دار و لولادار با پوشش مخمل سبز رنگ قرار دارد. اين نسخه از قرآن شريف در موتمر (همايش) اسلامي شهر قدس در بيروت به آيت الله العظمی بروجردي هديه و برای ایشان ارسال شده است. این قرآن چاپ سربی است.
  5. اين قرآن نیز همان ویژگی های قرآن شماره 4 را داراست و داخل جعبه اي است که با همان ويژگي‌ها تزيين شده، در لولادار دارد و داخل جعبه با مخمل سبز پوشيده شده. داراي قفل و کليد بسيار ريز است و اين جعبه خود داخل جعبه‌اي به رنگ کرم و سبز کمرنگ قرار دارد. اين جعبه دوم نيز لولادار و دو گيره لولايي دارد. چاپ سربی
  6. این قرآن چاپ لاهور و بدون تاریخ می باشد. تمام صفحات داراي تذهيب؛ جداول چندلايه، و اطراف متن جدول دولايه ... دارد. زمينه حواشي تذهيب شده به رنگ زرد و زمينه کاغذ متن آبي است. دارای جلد چرم مشکي که عنوان و مشخصات نشر طلاکوب شده روي جلد و عطف کتاب است؛ آستر و بدرقه قرآن، کاغذ ابر و باد با طرح گل گرد تودرتو و رنگ زمينه قرمز و نارنجي؛ لبه هاي کتاب کاغذ ابروباد رنگي به رنگ قرمز و مشکي است. چاپ عکسي از روي چاپ سربي است.
  7. قرآن دیگری به رسم عثمانی و دارای آستر بدرقه و صفحه ابروباد است که به طریق چاپ سربی منتشر شده است. از مشخصات نشر آن چیزی در دست نیست.
  8. قرآنی است در تهران سال 1353 توسط انتشارات صالحی منتشر شده است. ترجمه و تفسير آن از مهدي الهي قمشه اي و بخط محمد خالقي زنجانی است. تمام صفحات گلاسه و داراي تذهيب و پرکار می باشد.
  9. قرآنی است چاپ عکسی که سال 1364 در تهران و بر اساس نسخه محفوظ در کتابخانه آستان قدس رضوی و در برگهای تمام گلاسه در دو جلد در قطع سلطانی چاپ شده است. متن قرآن به خط کوفی است.

 

تصاویر
  • اهدای قرآنهای نفیس از طرف آیت الله علوی بروجردی(دامت برکاته) به کتابخانه مسجد اعظم