Menu

اخبار کتابخانه

شنبه 18 دی 1400
تعداد بازدید: 956
تعداد نظرات: 0

معرفی نسخه چاپ سنگی " مثنوی باغ رزاق "

کتاب «مثنوي باغ رزاق» تاليف «گردهاري پرشاد باقي حيدرآبادي» متخلص به «باقي» است که  به اهتمام «محمد عبدالمجيد دهلوي»، در دورۀ حکومت «میر محبوب علی خان صدیقی بیافندی» – ششمین نظام حیدرآباد دکن- چاپ و منتشر شده است.  از کاتب نسخه نیز تنها با نام کوچک «محمدالدین» در انتهای کتاب یاد شده است.

این اثر به صورت منظوم به ذکر خواص گیاهان دارویی، میوه‌ها و اغذیه می‌پردازد. به عبارت دقیق‌تر  این کتاب، پزشکی سنتی را در قالب شعر ارائه کرده است. شرح و توضیح برخی مدخل‌ها در پاورقی صفحات توسط «محمدعباس  شروانی» متخلص به «رفعت» نگاشته شده است.

در انتهای کتاب ماده تاریخ و تقریظ‌های متفاوتی از اشخاصی همچون «محمد عبدالمجید دهلوی» – مالک مطبعه انصاری-، «عباس خان شروانی» – محشی نسخه- «محمد کفایت الله»، «قاضی ابواسمعیل یوسف حسین خانپوری محمدی» متخلص به «رضا» و  ... موجود است که در قالب منظوم به تمجید از کتاب و سلطان وقت پرداخته‌اند.

این اثر در چاپخانه انصاري دهلی، سال ۱۳۱۴ قمري، در قطع وزيري، با خط نستعلیق و در 164 صفحه یازده سطری مجدول منتشر شده است.

اعلان تبلیغاتی ناشر در بدرقه جلد رویی و انتهایی کتاب آمده است.

این کتاب در کتابخانه آیت‌الله العظمی بروجردی (ره) با شماره 1838 ثبت شده و از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی کتابخانه با آدرس blib.ir  یا با لینک مستقیم زیر برای عموم، بدون نیاز به نام کاربری و کلمه عبور قابل مشاهده است.

http://blib.ir/diglib/GetFile.aspx?FileGUID=D9167622-193F-4BB6-853C-994267485E0D&CMD=WPV

تهیه و نتظیم: حمیده روزبهانی، کارشناس کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی

تصاویر
  • معرفی نسخه چاپ سنگی " مثنوی باغ رزاق "
  • معرفی نسخه چاپ سنگی " مثنوی باغ رزاق "
  • معرفی نسخه چاپ سنگی " مثنوی باغ رزاق "
  • معرفی نسخه چاپ سنگی " مثنوی باغ رزاق "