Menu

اخبار کتابخانه

دوشنبه 22 آذر 1400
تعداد بازدید: 957
تعداد نظرات: 0

دکتر مصطفوی: کاری که مجمع مکتا انجام می دهد، کاری جهادی و ارزشمند است.

در روز پنجشنبه 19  آذر 1400 از سری نشستهای کتابخانه مسجد اعظم، این کتابخانه، میزبان جناب آقای دکتر مهدی مصطفوی اهری عضو شورای راهبردی روابط خارجی بود. در این نشست که با حضور جمعی از مدیران کتابخانه های تخصصی استان(مکتا) برگزار شد، دکتر مصطفوی در ابتدا ضمن ابزار خرسندی از برگزاری این نشست از دست اندرکاران این برنامه تشکر نموده و عنوان کردند، باعث افتخار است که الحمدلله در عرصه میراث فرهنگی و مکتوب خود بخصوص در قم که عاصمه اهلبیت علیهم السلام است، قدمهای ارزشمندی برداشته شده است.

ایشان افزودند: من برای اینکه بتوانم دقیق در رابطه با جایگاه ارزشمند این جمع (مدیران مکتا) صحبت کنم، باید بگویم: عمده فعالیتهای من بر فعالیهای فرهنگی در عرصه بین الملل متمرکز است ، لذا تلاش بر این است که از دیده ها و شنیده ها برای تقویت جایگاه معارف اهلبیت علیهم السلام و جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین الملل استفاده شود و سعی می کنیم که بهره برداری خوبی از این ظرفیتها داشته باشیم. وی همچنین اضافه کرد: در این عرصه، نیازهای مختلفی دارید و ما در مواردی می توانیم وارد شویم که مربوط به روابط بین الملل است.

عضو شورای راهبردی روابط خارجی همچنین به این نکته نیز اشاره کردند که همانطور که می دانید، امروزه اسلام و بخصوص تشیع، بسیار مورد هجمه است و خیلی مظلوم واقع شده است. با وجود اینکه تعالیم اسلام می توانید کمک بزرگی به تعاملات و بهتر زیستن بشر بکند، متاسفانه این معارف نتوانسته است در اختیار دنیا قرار بگیرد. بخشی از آن مربوط به دشمنان و ابرقدرتهاست و بخشی دیگر به عقب ماندگی های خودمان برمی گردد و اینکه نتوانسته ایم همپای علم در دنیا حرکت کنیم و به دلایلی در حال حاضر ما عقب افتادگی هایی داریم که این امر، وظیفه بزرگی بر عهده ما می گذارد.

وی خاطرنشان کرد: ما ظرفیت بسیار ارزشمندی برای ارائه فعالیتهای خود به خارج از کشور داریم و این محصول ما در خارج از مرزها خریدار دارد. همچنین افزود: تشکیل مکتا کار بسیار ارزشمندی است. ما چندین سال پیش تصمیم بر این داشتیم که منابع ارشیوی و نسخ خطی را گردآوری کنیم. اینکه شما توانسته ای این کار را به ثمر برسانید کار بسیار ارزشمندی است و توصیه می شود که این کار هر چه بیشتر توسعه پیدا کند و تمام مراکزی که تولیدات فرهنگی و میراث مکتوب دارند را تجمیع کنید. دکتر مصطفوی از فعالیتهای مکتا با عنوان جهاد یاد کردند و تاکید کردند که کاری که مکتا انجام می دهد، کاری جهادی و ارزشمند است، به این معنی که از کار بسیج بالاتر و با ارزشتر است. لذا، اگر بتوانید میراث مکتوب و فرهنگی اسلامی را به نحوی تجمیع کنید، بسیار کار بزرگ و ماندگاری خواهد بود. این از آرزوهای دیرین ماست که بتوانیم تمدن نوین اسلام را شکل داده و توسعه دهیم و این ظرفیت را داریم. ما باید به این نکته توجه داشته باشیم که علی رغم تمام مشکلاتی که دنیا برای ما ایجاد کرده است، ایران دارای قدرت سخت واقعی است. با توجه به اخباری که شنیده می شود، در سخت افزار مشکلی نداریم و مملکت در سایه ولی عصر در حال پیشرفت است، ولی جایی که ما مسئول هستیم، قدرت نرم افزاری ماست که باید تقویت شود و کتابخانه ها، گسترش ادبیات و معارف ما مصداق بارز قدرت نرم است، که باید تجمیع و قابل ارائه شود. الحمدلله راه اندازی مجمع مکتا و ایجاد یک نرم افزار جامع کتابخانه ای، می تواند در تحقق این امر راهگشا باشد.

جناب آقای دکتر مصطفوی در آخر، این نکته را یادآور شد که شورای عالی انقلاب فرهنگی در برخی عرصه ها از جمله تقویت قدرت نرم کتابخانه ها می تواند با شما همراهی کند، تا با یک نگاه تحولی به آن و همپای بالاترین تکنولوژی های روز دنیا حرکت کنیم. ایشان با اشاره به اینکه مکتا ظرفیت بسیار ارزشمندی را فراهم نموده است، ابراز امیدواری کردند در رابطه با مسائل خارج از کشور می توان تمهیداتی چید که این ظرفیت در ایران حبس نشود و در سطح جهانی به دنیا عرضه شود و این مسئله را جز وظایف و امور معتنابه خود دانستند که این ظرفیت به یک امکان برای تمدن سازی در جهان مبدل شود. انشاالله

تهیه و تنظیم گزارش: بنت الهدی موحدی محب

تصاویر
  • دکتر مصطفوی: کاری که مجمع مکتا انجام می دهد، کاری جهادی و ارزشمند است.
  • دکتر مصطفوی: کاری که مجمع مکتا انجام می دهد، کاری جهادی و ارزشمند است.
  • دکتر مصطفوی: کاری که مجمع مکتا انجام می دهد، کاری جهادی و ارزشمند است.
  • دکتر مصطفوی: کاری که مجمع مکتا انجام می دهد، کاری جهادی و ارزشمند است.