Menu

اخبار کتابخانه

ﺳﻪشنبه 16 آذر 1400
تعداد بازدید: 769
تعداد نظرات: 0

دکتر رجایی‌نژاد : از اقدامات کتابخانه تخصصی امام خمینی(ره)، گردآوری پایان نامه های مربوط به امام و انقلاب اسلامی است.

در ادامه جلسات تاریخ شفاهی کتابخانه ها که به همت کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی برگزار می گردد، روز دوشنبه 15 آذر 1400 جناب آقای دکتر محمد رجایی نژاد، مدیر کتابخانه تخصصی امام خمینی(ره)، میهمان کتابخانه مسجد اعظم بود. این کتابخانه وابسته به موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)-دفتر قم است.

ایشان در ابتدا ضمن معرفی و شرح بیوگرافی مختصری از خود، به روند  تحصیلات خود اشاره کردند و به بیان فعالیتهای علمی و پژوهشی خود پرداختند.

جناب آقای دکتر رجایی نژاد، در خصوص کار در کتابخانه عنوان کردند: پس از وقفه ای که در همکاری با موسسه ایجاد شد، در سال 79 همزمان با مدیریت جناب آقای مهریزی مجدداً به فعالیت در موسسه مشغول شدم. به پیشنهاد ایشان، اینبار به عنوان مدیر کتابخانه مشغول به فعالیت شدم و کتابخانه تخصصی امام خمینی(ره) را راه اندازی کردم. این کتابخانه به صورت رسمی در آبانماه سال 79 افتتاح شد. هسته اولیه این کتابخانه متشکل از کتابهای امام بود که در موسسه موجود و قابل دسترس بود.

مدیر کتابخانه تخصصی امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: سعی ما بر این بود که تمامی آثار امام، آثار پیرامون شخصیت امام و آثار پیرامون انقلاب اسلامی و امام خمینی گردآوری شود. بعد از چندی برای انسجام بیشتر موضوعات این کتابخانه و جلوگیری از خرید بیهوده کتابهای غیرمرتبط،گروهی برای موضوع سازی و تهیه لیستی از موضوعات مرتبط با این کتابخانه تشکیل گردید. این لیست شامل موضوعات: امام خمینی، انقلاب اسلامی، حکومت اسلامی، ولایت فقیه، روحانیت و حوزه علمیه معاصر و تاریخ پهلوی دوم بود. این موضوعات محور خریدهای کتابخانه تخصصی امام خمینی شد. یکی از راههای تهیه منابع، مراجعه به کتابفروشی های قدیمی بود که در آنها آثار امام و انقلاب یافت می شد.

وی افزود، در سال 80 در موسم نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، بیشترین خرید کتاب را از تمامی ناشران داخلی و خارجی، انجام دادیم. این برنامه در سالهای بعد هم تکرار شد و چون محدودیت بودجه نداشتیم، با بودجه خوبی که در اختیار کتابخانه قرار می گرفت تمامی آثار با موضوعات بالا خریداری گردید. بعضاً از نمایشگاههایی هم که در سطح استانها برگزار می شد، به تهیه منابع می پرداختیم. برای تقویت منابع خارجی، از طریق دوستان و رایزنهای فرهنگی که به سفرهای خارجی می رفتند، اقدام به تهیه منابع درباره امام به زبان اصلی و ترجمه فارسی کردیم. همچنین کتابهایی در نقد اندیشه امام و نقد انقلاب اسلامی را  از طریق کپی این منابع جمع آوری کردیم. این منابع هم شامل کتب فارسی و عربی و هم شامل جزوات هستند.

دکتر رجایی‌نژاد همچین یادآور شد: از دیگر اقداماتی که ما توانستیم در کتابخانه تخصصی امام خمینی(ره) انجام دهیم، گردآوری پایان نامه های مربوط به امام و انقلاب اسلامی بود. در همین راستا، با دانشگاههای مختلف قم، شهرهای مختلف و بخصوص تهران مکاتبه کردیم و از آنها درخواست کردیم که کپی پایان نامه های خود را در اختیار ما قرار دهند. بعد از جمع آوری حدود 200-300 عنوان پایان نامه اقدام به مبادله این پایان نامه ها با دانشگاهها و مراکز آموزشی نمودیم. بنابراین در حال حاضر حدود 1000 عنوان پایان نامه در مقاطع مختلف، در کتابخانه وجود دارد. از این تعداد پایان نامه حدود 50-60 عنوان، پایان نامه های دانشجویان و طلاب خارج از کشور است که در اختیار ما قرار گرفته، برخی مربوط به ایرانیان مقیم خارج از کشور و برخی دانشجویان و طلاب خارجی است.

تهیه و تنظیم گزارش: بنت الهدی موحدی محب

تصاویر
  • دکتر رجایی‌نژاد : از اقدامات کتابخانه تخصصی امام خمینی(ره)، گردآوری پایان نامه های مربوط به امام و انقلاب اسلامی است.