Menu

اخبار کتابخانه

پنجشنبه 06 آبان 1400
تعداد بازدید: 826
تعداد نظرات: 0

کارگاه روشهای تدوین پایان نامه ارشد و رساله دکترا (نشست بیست و یکم): شیوه های تعامل کاربردی با اساتید راهنما و مشاور2

روشهای تدوین پایان نامه ارشد و رساله دکترا

شیوه های تعامل کاربردی با اساتید راهنما و مشاور2

بیست‌ویکمین جلسه از دوره روشهای تدوین پایان‌نامه ارشد و رساله دکترا در روز چهارشنبه 28 مهر 1400 به صورت آنلاین برگزار شد، این جلسات از سری نشستهای دورهمی علمی کتابداران استان قم است که به همت کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی و با تدریس دکتر سیدمهدی طاهری رئیس کتابخانه مرکزی و عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تشکیل می‌شود.

در این جلسه دکتر سیدمهدی طاهری مدرس کارگاه در ادامه مبحث جلسه گذشته به بیان راهکارهای تعامل با اساتید راهنما و مشاور پرداختند و در ابتدا عنوان کردند: همانطور که در جلسه گذشته گفته شد، رابطه حضوری با استاد راهنما بسیار موثرتر و بهتر است. اگر ارتباط به صورت مجازی برقرار شود، به دلیل اینکه ارتباط چهره به چهره وجود ندارد، معمولاً فضای تعامل آنطور که باید ایجاد نمی‌شود. اما در دیدار حضوری کار بهتر و سریعتر پیش می رود و دانشجو بازخورد بهتری دریافت می‌کند.

حسن دیگری که ارتباط حضوری می‌تواند داشته باشد، اینکه استاد بر کار شما متمرکز می‌شود، ولی در ارتباط مجازی، ممکن است همزمان به امور دیگری نیز بپردازد. بنابراین توصیه موکد می‌شود که حتی الامکان ارتباط، حضوری و به صورت منظم برقرار شود. ولی اگر واقعاً دیدار حضوری برای یکی از طرفین میسر نبود، سعی کنید ارتباط دانشجو با استاد به صورت ویدئو کنفرانس برقرار شود.

و اما توصیه دیگر که می‌توان به دانشجویان در خصوص تعامل با اساتید داشت، اینکه هرگز دست خالی و بدون مطالعه و کار نزد استاد نروید. حتی اگر فکر می‌کنید مطلب شما کم است و قابل اعتنا نیست، حتماً آن را ارائه کنید، تا استاد آن را بررسی، بر روی آن تمرکز و به آن پاسخ دهد و اشکالات کار شما را برطرف نماید. اما هرگز بدون آمادگی و با ذهن خالی نزد استاد حاضر نشوید. نیازی به تذکر نیست که این مطلب فقط مربوط به جلسات حضوری نیست و در ارتباط مجازی نیز لازم است که فایل کارشدهِ خود را برای استاد ارسال نمایید تا ایشان روی کار شما به شما مشاوره و بازخورد دهند.

نکته بعدی که باید بسیار به آن دقت کنید اینکه: در هنگام جلسه با استاد راهنما حتماً تجهیزات لازم از قبیل کاغذ و قلم برای یادداشت توصیه‌ها و نظرات استاد و یا وسیله‌ای برای ضبط صدای استاد- البته با هماهنگی و رضایت ایشان- همراه داشته باشید.

نکته مهمی که در این قسمت باید به آن توجه داشته باشید اینکه، بهترین راه برای تعامل با استاد راهنما این است که توصیه‌ها و رهنمودهای وی را به کار ببندید و اگر منبعی را برای مطالعه معرفی می‌نماید، حتما مطالعه کنید، چراکه اگر دست خالی و بدون ارائه کار، با استاد دیدار کنید، او هم رغبتی به ادامه کار با شما نخواهد داشت. در مقابل اگر به توصیه‌های ایشان توجه کنید بیشتر در خاطر استاد باقی می‌مانید و در مواقعی که به راهنمایی ایشان نیاز دارید، وی وقت بیشتری را با رغبت در اختیار شما می‌گذارد.

مورد بعدی که ایشان اشاره کردند اینکه، اگر قرار ملاقات یا وعده‌ای با استاد می‌گذارید، حتما به آن پایبند باشید و در موعد مقرر کار خود را به استاد ارائه دهید و تا جایی که برایتان ممکن است تاخیر نداشته باشید.

همچنین اگر متنی را به صورت فیزیکی به استاد ارائه می‌دهید سعی کنید تمیز و مرتب و خوانا باشد. در مورد فایلهای دیجیتال که برای استاد ارسال می‌کنید، غلط املایی و اشکالات تایپی، بسیار نوشته شما را نازیبا می‌کند و باعث می‌شود استاد نتواند بر مطالب شما تمرکز لازم را داشته باشد و در خواندن متن شما بی رغبت شود.

در پایان این مبحث، دکتر طاهری نمونه های بین‌المللی و جهانی از توصیه‌ها و رهنمودهای تعامل با اساتید راهنما و مشاور را در گوگل جستجو به دانشجویان نشان دادند.

گزارش از : بنت الهدی موحدی محب

تصاویر
  • کارگاه روشهای تدوین پایان نامه ارشد و رساله دکترا (نشست بیست و یکم): شیوه های تعامل کاربردی با اساتید راهنما و مشاور2