Menu

اخبار کتابخانه

دوشنبه 03 آبان 1400
تعداد بازدید: 790
تعداد نظرات: 0

معرفی نسخه چاپ سنگی " تصویر بلاغت "

کتاب «تصوير بلاغت»، یا، «تصویر بلاغة» که با عنوان «حليه‌النبي المحبوب» نیز معروف است تالیف «احمد بن محمدحسين بن محمدعبدالله نايطي»، ملقب به «عبدالعزيز» و متخلص به «ولا» است. کتابت این اثر توسط «قدرت‌الله کاتب قدرت» و «غفورالحق خوشنويس» انجام شده است.

عبدالعزیز در دیباچه با زبان نظم علت تالیف این اثر را خوابی که از چهره پیامبر دیده می‌داند و از آن با عبارت «رویای صادق» یاد می‌کند. و سپس شمایل پیامبر را ذیل عناوینی چون جسم مبارک، قامت مبارک، رگ‌های مبارک، رنگ مبارک، سر مبارک، گیسوی مبارک، شانه مبارک، ناخن مبارک و ...  به نظم کشیده است.

در ابتدای این کتاب افراد مختلفی چون «محمدعبدالجبار بن حافظ محمد آصفي نظامي، ملقب به نظام‌الملک و متخلص به آصفی»، «محمدجعفر بن کرم‌احمد زمهري خيرآبادي، متخلص به زمهری»، «نظيرحسن سخا»، «سرکشن پرشاد بهادر عين‌السلطنه، متخلص به شاد»، «کاظم‌علي شوکت بلگرامي، متخلص به شوکت»، «جنگ بهادر علامي، متخلص به علامي» و ... تقریظ‌ منظوم سروده‌اند.

مولف در ابتدای کتاب به معرفی این افراد در قالب شعر پرداخته و اسامی و سمت آنها را داخل جدول آورده است. همچنین، در انتهای کتاب ماده تاریخ‌ چاپ از شاعران متفاوت همچون «محمد ابوالحمید»، «حیدر یار جنگ بهادر طباطبائی» و ... آمده است.

این اثر در چاپخانه عزيزالمطابع حيدرآباد دکن، سال ۱۳۴۰ قمري در 468 صفحه مجدول هفده سطری به خط نستعلیق و در قطع وزیری منتشر شده است. در حاشیه اوراق عبارات، کلمات مشکل و کنایه‌های درون متن تعریف و توضیح داده شده است.

این کتاب در کتابخانه آیت‌الله العظمی بروجردی (ره) با شماره 2081 ثبت شده و از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی کتابخانه با آدرس blib.ir یا با لینک مستقیم زیر برای عموم، بدون نیاز به نام کاربری و کلمه عبور قابل مشاهده است.

http://blib.ir/diglib/GetFile.aspx?FileGUID=6AB79818-2979-40FA-BF59-014C6F7BA9BD&CMD=WPV

تهیه و تنظیم: حمیده روزبهانی

کارشناس کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی

تصاویر
  • معرفی نسخه چاپ سنگی " تصویر بلاغت "
  • معرفی نسخه چاپ سنگی " تصویر بلاغت "
  • معرفی نسخه چاپ سنگی " تصویر بلاغت "