Menu

اخبار کتابخانه

یکشنبه 11 مهر 1400
تعداد بازدید: 852
تعداد نظرات: 0

معرفی نسخه چاپ سنگی «تاريخ وقايع و سوانح در افغانستان»

کتاب «تاريخ وقايع و سوانح در افغانستان» تالیف «علي‌قلي بن فتح‌علي اعتضادالسلطنه»  و متخلص به «فخري» - نخستین وزیر علوم ایران - است که با عنوان « تاریخ افغانستان» نیز مشهور است. این اثر با کتابت «محمدحسين منشي بحراني» در دوران سلطنت ناصرالدین شاه قاجار و صدراعظمی «میرزا آقا خان نوری» منتشر شده است.

این اثر درباره جغرافياي افغانستان، پيشينه تاريخي، فرهنگي، قومي و نژادي افغان‌ها و طوايف افغانستان است. مولف با تدوين این كتاب احاطه خود را به مسايل افغانستان نشان داده است. وی همچنین در این اثر نام قدیم بسیاری از مناطق و نواحی افغانستان را که در کتاب‌های انگلیسی نوشته شده را همراه با معادل آن آورده است.

دو صفحه آخر کتاب حاوی نقشه افغانستان است. علی‌قلی این نقشه را در مدت دو سال از روی نقشه‌جات فرانسوی و با تصدیق سردار «محمدعلم خان پسر سردار رحمدلخان» ترسیم کرده است. او همچنین بیان می‌دارد که این نقشه مخالف با صفحه چهل و هفتم از نقشه بلاک – یکی از معتبرترین نقشه‌های افغانستان- است.

این اثر، سال 1273 قمري‌ در چاپخانه آقاميرمحمدباقر رازي تهراني با 216 صفحه و در قطع وزيري به خط نستعليق منتشر شده است و صفحات فرد رکابه دارند.

کتاب حاضر در کتابخانه آیت‌الله العظمی بروجردی (ره) با شماره 2421 ثبت شده و از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی کتابخانه با آدرس blib.ir یا با لینک مستقیم زیر برای عموم، بدون نیاز به نام کاربری و کلمه عبور قابل مشاهده است.

http://blib.ir/diglib/GetFile.aspx?FileGUID=2448FCDD-AC4F-4424-A922-A8AE14B960D2&CMD=WPV

تهیه و تدوین: حمیده روزبهانی

کارشناس کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی

تصاویر
  • معرفی نسخه چاپ سنگی «تاريخ وقايع و سوانح در افغانستان»
  • معرفی نسخه چاپ سنگی «تاريخ وقايع و سوانح در افغانستان»
  • معرفی نسخه چاپ سنگی «تاريخ وقايع و سوانح در افغانستان»