Menu

اخبار کتابخانه

شنبه 20 شهریور 1400
تعداد بازدید: 886
تعداد نظرات: 0

معرفی نسخه چاپ سنگی " وصایای ناپلئون اول "

کتاب «وصاياي ناپلئون اول» مجموعه وصیت‌هایی است که ناپلئون بناپارت هنگامی که در جزیره سنت هلن تبعید بود برای پسرش نوشت و آن را به وسیله پزشک خویش به دست وی رسانید. این اثر به دستور ناصرالدین شاه قاجار و در زمان صدر اعظمی میرزا آقاخان نوری مشهور به اعتمادالدوله، توسط مترجمی ناشناس از زبان فرانسه به فارسي ترجمه شد و کتابت آن را «مصطفي‌قلي بن محمدهادي سلطان کجوري» انجام داد.

در کیفیت نگارش این اثر گفته می‌شود که ناپلئون پس از قبول شکست خود و هنگامی که داشت دوران تبعیدش را در جزیره سنت هلن سپری می‌کرد به صورت غیر رسمی سلطنت را به پسرش واگذار کرد و او را به پادشاهی فرانسه منصوب نمود. وی به همین منظور این کتابچه را برای فرزندش تالیف کرد و در آن راهنمایی های کشورداری را نوشت. همچنین مترجم در اهمیت این کتاب بیان می‌دارد که او در این اثر به آموزش مشق نظام و تربیت سرباز نپرداخته است – زیرا که این فنون برای سرهنگ‌ها و سرتیپ‌ها است – بلکه او به آموزش علم جنگ پرداخته و بسیاری از تجربیات خویش را که مناسب سرداران و سرمنصبان ارتش بوده، به پسرش آموزش داده است.

این اثر در تهران، سال ۱۲۶۸ قمري، در قطع رقعی به خط نستعلیق و در 60 صفحه چهارده سطری مجدول و دارای کمند  منتشر شده است.

بسیاری از لغات و سرفصل‌های مطالب دستنویس و  شنگرف افزوده شده است. کتاب دارای سرلوح و تصاویری از صحنه جنگ است. همچنین صفحات فرد رکابه دارد.

این کتاب در کتابخانه آیت‌الله العظمی بروجردی (ره) با شماره 3694 ثبت شده و از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی کتابخانه با آدرس blib.ir یا با لینک مستقیم زیر برای عموم، بدون نیاز به نام کاربری و کلمه عبور قابل مشاهده است

http://blib.ir/diglib/GetFile.aspx?FileGUID=CACF468C-1AD3-4FD5-8F3B-125F21EA7D49&CMD=WPV

تهیه و تدوین: حمیده روزبهانی

کارشناس کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی

تصاویر
  • معرفی نسخه چاپ سنگی " وصایای ناپلئون اول "
  • معرفی نسخه چاپ سنگی " وصایای ناپلئون اول "
  • معرفی نسخه چاپ سنگی " وصایای ناپلئون اول "