Menu

اخبار کتابخانه

یکشنبه 27 تیر 1400
تعداد بازدید: 1097
تعداد نظرات: 0

معرفی نسخه چاپ سنگی " راه راست "

کتاب «راه راست: سلسله آیات قرآنی برای تعلیم نفس» عنوان کامل کتابی است که «فتح‌الله بن عبدالرحيم مفتون يزدي»، عضو «انجمن علم و عمل» در حیدرآباد دکن برای هدایت نفس و تهذیب اخلاق اعضای این انجمن از لابلای آیات قرآن کریم گردآوری کرده است.

انجمن علم و عمل در سال 1332 قمری توسط «سر نظامت جنگ بهادر» به یادگار پدرش شیخ «احمد حسین رفعت یار جنگ» با همکاری «محمدصدیق عمادجنگ» و با هدف مبارزه با کفر تاسیس شد. این انجمن پس از افت و خیزهایی مجددا و پس از فوت محمد صدیق به فعالیت خویش ادامه داد و کتاب حاضر را گردآوری نمود. پس از آنکه این کتاب را دارای فواید بی‌شماری دانست تصمیم به انتشار آن در سطح عموم مردم گرفت.

این اثر در چهار زبان عربی، فارسی، اردو و انگلیسی ترجمه و نشر شده است. ترجمه فارسی کتاب از ترجمه «طاهر بصیرالملک» (البته با کمی تغییر در زبان محاوره)، ترجمه اردو توسط «فرمان علی» و ترجمه انگلیسی توسط «عبدالله یوسف علی» انجام شده است.

کتاب حاضر در حیدرآباد دکن، توسط «مطبع مکتبه ابراهيميه»، سال ۱۳۶۶ هجري، در دو خط نسخ و نستعلیق در 207 صفحه مجدول و در قطع وزیری منتشر شده است. در حاشیه اوراق توضیحات اندکی آمده و در بالای صفحات نام سوره‌ای که آیه از آن استخراج شده، آورده شده است.

 همچنین در انتهای نسخه، گردآورنده به شکایت درباره وضعیت نشر در حیدرآباد دکن و نحوه عملکرد سایر ایالات هند پرداخته و اطلاعاتی درباره نحوه چاپ، بی‌اخلاقی‌های کاتبان و علت دو خط شدن آثار را ارائه می‌دهد.

این نسخه در کتابخانه آیت‌الله العظمی بروجردی (ره) با شماره 1796 ثبت شده و از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی کتابخانه با آدرس blib.ir یا با لینک مستقیم زیر برای عموم، بدون نیاز به نام کاربری و کلمه عبور قابل مشاهده است.

http://www.blib.ir/diglib/GetFile.aspx?FileGUID=671193C0-365F-444F-BA1F-80C939860F6E&CMD=WPV

تهیه و تدوین: حمیده روزبهانی

کارشناس کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی

تصاویر
  • معرفی نسخه چاپ سنگی " راه راست "
  • معرفی نسخه چاپ سنگی " راه راست "
  • معرفی نسخه چاپ سنگی " راه راست "