Menu

اخبار کتابخانه

شنبه 12 تیر 1400
تعداد بازدید: 1137
تعداد نظرات: 0

دورهمی علمی کتابدارن استان قم با موضوع پژوهش در محیط وب(نشست چهلم) به صورت آنلاین برگزارشد.

جلسه 40 پژوهش در محیط وب

در جلسه گذشته به معرفی امکانات ریسرچ‌گیت پرداخته و به آنها اشاره کردیم. در این جلسه به چگونگی ایجاد پروفایل کاربری در ریسرچ‌گیت می پردازیم.

البته یادآوری این نکته ضروری است که ریسرچ‌گیت امکانات زیادی دارد و قابل مقایسه با گوگل‌‌اسکالر نیست.

بعد از ورود به صفحه اصلی ریسرچ‌‌گیت، با انتخاب گزینه join for free  وارد فرایند ثبت‌نام و ایجاد پروفایل کاربری می شوید. ابتدا نوع فعالیت شما را سوال می‌کند. دانشجو یا دانشگاهی، دانشمند یا ... که پژوهشگران معمولاً  گزینه اول را انتخاب می‌کنند، گزینه آخر no researcher است که اگر تخصص شما شامل هیچ‌یک از گزینه‌های دیگر نباشد، می‌توانید از این گزینه استفاده کنید. با انتخاب یکی از گزینه‌ها به صفحه بعد منتقل می‌شوید، در صفحه دوم، نام دانشگاه و شاخه تحصیلی خود را باید مشخص نمایید.

در مرحله بعد برای ایجاد پروفایل کاربری از شما نام و آدرس ایمیل خواسته می‌شود که این ایمیل برخلاف گوگل‌اسکالر می‌تواند ایمیل شخصی نیز باشد که پس از وارد کردن ایمیل و ورود اطلاعات فردی، به صفحه بعد منتقل می‌شوید، در این صفحه از شما سوال می‌شود که آیا شخصی ریسرچ‌گیت را به شما پیشنهاد داده است؟ که اگر پاسخ مثبت باشد، گزینه "yes" را انتخاب می‌کنید و مجدد از شما سوال می‌شود که چه کسی؟ در پاسخ چندین گزینه وجود دارد که شما باید از بین گزینه‌ها، مورد صحیح را انتخاب نمایید و وارد صفحه بعد شوید، دراین قسمت باید حوزه دانش و فعالیت علمی خود را از بین گزینه‌های موجود مشخص کنید، در صفحه بعد می‌توانید برای پروفایل خود تصویر تعیین نمایید و در آخر، برای conformation یا تایید اطلاعات خود، لینکی به ایمیل شما ارسال می‌شود که با فعال کردن آن، شما می‌توانید اطلاعات خود را تایید کنید. به این صورت پروفایل شما در ریسرچ‌گیت ایجاد می‌شود.

نکته: در این قسمت آدرس ایمیل خود را به دقت چک کنید که اگر اشتباه وارد کرده‌اید، اصلاح نمایید تا لینک فعال‌سازی به ایمیل شما صحیح ارسال شود.

سپس برای ویرایش و وارد نمودن اطلاعات مقالات و سایر بروندادهای علمی خود، مجدداً وارد پروفایل شخصی خود شوید.

در قسمت چپ صفحه پروفایل، گزینه‌ای قرار دارد تحت عنوان confirm your authorship که اگر روی آن کلیک کنید، تمام مقالاتی که نام نویسنده آن با نام شما تشابه داشته باشد، بازیابی می‌شود و درمقابلِ هر کدام از آنها، دو گزینه قرار دارد: this is not me و I am the author . اگر شما نویسنده مقاله هستید، گزینه اول (I am the author) را انتخاب کنید تا مقاله به پروفایل شما افزوده شود. ولی اگر مقاله از آنِ شما نباشد و صرفاً تشابه اسمی وجود داشته باشد، گزینه دیگر را انتخاب کنید. توصیه می‌‌شود که شما ابتدا از این مرحله شروع کنید و سپس به صورت دستی اطلاعات مقالات خود را وارد نمایید.

نکته: به دو صورت ممکن است مقالات در این قسمت بازیابی و نمایش داده شوند: یکی اینکه نویسنده همکار شما (co-author) قبلا اطلاعات مقاله شما را وارد ریسرچ‌‌گیت کرده باشد و نام شما را نیز به عنوان نویسنده همکار قید کرده باشد، در این صورت در این قسمت مقاله برای شما نیز نمایش داده می‌شود و شما می‌توانید به پروفایل خود اضافه کنید. مورد دوم زمانی است که شما (creative comment license ) یا (cc license) دارید. به این معنی که نویسنده اثر، یک نسخه از آن منبع را منتشر کرده است.

در سمت راست صفحه با انتخاب گزینه add new research لیست انواع مختلف پژوهش را برای شما نمایش می‌‌‌‌دهد که مهمترین آنها published research است و گزینه های دیگر preprint، مقالات کنفرانسها (conference paper )، کارگاهها (presentation)، پوستر (poster) و ... است که در رابطه با پوستر و عکسها، شما می‌توانید حق کپی‌رایت آن را نیز برای خود فعال کنید تا دیگران نتوانند از آنها به نام خود استفاده نمایند. گزینه آخر (other) است که شامل مواردی می‌شود مثل کدهای اخلاقی که ممکن است پژوهشگر دریافت کرده باشد، cover page، یافته‌های پژوهشهای تجربی یا پروپوزالهای پایان‌نامه‌‌ها و تزها و ... . همه این موارد برای این است که visibility پژوهشگر بالا برود و در عرصه های علمی در بین پژوهشگران دیگر شناخته شود.

نکته: توصیه می‌‌شود هر تز یا پایان‌نامه یا پروپوزالی که در پروفایل خود قرار می‌دهید، حتما یک چکیده و عنوان انگلیسی داشته باشد تا دیتاهای آن ایندکس شود و visibility شما و تز شما بالا رود.

در قسمت پایین این لیست، گزینه‌ای قرار دارد با عنوان add new format برای مواردی که منبع شما فرمت خاصی دارد که در این لیست تعریف نشده و به شما این امکان را می‌دهد که فرمت جدیدی را به آن اضافه کنید.

اگر بخواهید تز یا پایان‌نامه خود را منتشر کنید، روی گزینه theses کلیک کنید، در صفحه بازشده دو گزینه نمایش داده می شود: add a public file و add a private file  توصیه می‌شود گزینه اول انتخاب شود، چرا که گزینه دوم با اصل visibility مغایرت دارد.

اگر قصد دارید فایل کامل پایان‌نامه خود را به صورت تمام‌متن به اشتراک بگذارید، فایل آن را بارگزاری کنید. ولی اگر قصد اشتراک‌گذاری تمام‌متن پایان‌نامه را ندارید، می‌توانید گزینه skip را انتخاب کنید و فقط اطلاعات تز یا پایان‌‌نامه خود را وارد نمایید.

همانطور که قبلاً هم گفته شد، امکان بارگزاری preprint نیز وجود دارد که بسیار امکان مفیدی است، به این دلیل که شما می‌توانید هر مقاله‌ای را که آماده کرده‌اید، حتی اگر در جایی چاپ نشده باشد و یا متعلق به سازمان خاصی نباشد، در این قسمت بارگزاری کنید. این باعث می‌شود شما شناخته شوید و حق کپی‌رایت اثر نیز متعلق به خود شما باشد.

برای ورود اطلاعات یک مقاله یا هر اثر علمی دیگر، باید نام مقاله، نام مجله و تمام مشخصات مجله و حتی DOI آن را نیز قید کنید و چکیده و عنوان انگلیسی اثر را ذکر نمایید.

نکته: اگر قبلاً اطلاعات و عنوان مجله در ریسرچ‌گیت وارد شده باشد، با وارد کردن عنوان مجله، نام کامل آن برای شما نمایش داده می‌شود.

در پایین صفحه add research گزینه‌ای وجود دارد با عنوان project . این گزینه برای مواقعی است که ممکن است مقاله شما گزارش یک پروژه تحقیقاتی باشد و در این صورت عنوان پروژه باید قید شود.

در قسمت دیگر اگر نویسنده همکار داشته باشید باید مشخصات کامل آنها را وارد کنید. این در صورتی است که نویسنده همکار شما پروفایل ریسرچ‌گیت ندارد و این امکان وجود دارد که ایشان را به ریسرچ‌گیت دعوت کنید.

همچنین امکان ایجاد آزمایشگاه علمی وجود دارد که می‌توانید افراد مورد نظر خود را به آزمایشگاه علمی خود اضافه کنید و نیز می‌توانید مجله‌ای که مقاله خود را در آن منتشر کرده‌اید، دنبال کنید(follow) و کامنتهایی که برای مقاله گذاشته شده را مشاهده نمایید.

نکته آخر اینکه بالای صفحه پروفایل ریسرچ‌گیت شما، قسمتی برای جستجو وجود دارد که به شما این امکان را می دهد که در این قسمت هر مطلبی را جستجو کنید.

گزارش از: بنت الهدا موحدی محب

تصاویر
  • دورهمی علمی کتابدارن استان قم با موضوع پژوهش در محیط وب(نشست چهلم) به صورت آنلاین برگزارشد.
  • دورهمی علمی کتابدارن استان قم با موضوع پژوهش در محیط وب(نشست چهلم) به صورت آنلاین برگزارشد.
  • دورهمی علمی کتابدارن استان قم با موضوع پژوهش در محیط وب(نشست چهلم) به صورت آنلاین برگزارشد.
  • دورهمی علمی کتابدارن استان قم با موضوع پژوهش در محیط وب(نشست چهلم) به صورت آنلاین برگزارشد.
  • دورهمی علمی کتابدارن استان قم با موضوع پژوهش در محیط وب(نشست چهلم) به صورت آنلاین برگزارشد.