Menu

اخبار کتابخانه

یکشنبه 06 تیر 1400
تعداد بازدید: 1013
تعداد نظرات: 0

تدوین فهرست کتابهای درسی قدیمی

کتابخانه آیت‌الله‌العظمی بروجردی دارای یکی از گنجینه‌های غنی از کتابهای درسی قدیمی مربوط به دوره قاجار و پهلوی اول و دوم می‌باشد که در مکتب‌خانه‌ها و مدارس تدریس می‌شده است.

عمده این منابع، کتابهای اهدایی مرحوم محمد رمضانی ( مؤسس نشر کلاله‌خاور)به کتابخانه مسجد اعظم است که از مجموعۀ کم‌نظیر وی استخراج و طبقه بندی شده است. دراین مجموعه آثار افراد فرهیخته‌ای چون ابوالقاسم برهان، بدرالملوک بامداد، صاحب امتیاز روزنامه زن روز، پرفسور محمدتقی فاطمی، حسین گل‌گلاب، احمد پارسا، نخستین پیشکسوت دانش گیاه‌شناسی و بنیانگذار موزه علوم طبیعی ایران، مهندس علیرضا افضلی‌پور، عباس اقبال آشتیانی و غلامرضا رشید یاسمی به چشم می‌خورد.

بیش از 500 عنوان از این منابع، چاپ سنگی  و مربوط به دورۀ قاجار و بخش عمده‌ای از آنها مربوط به بازه زمانی 1320- 1340شمسی است. این مجموعه در حال حاضر در بیش از 12 شاخه موضوعی (شامل: علوم طبیعی، شرعیات، ریاضیات، هندسه، علوم اجتماعی و انسانی، فیزیک، شیمی، تاریخ، جغرافیا، زبان وادبیات فارسی، و ....) تقسیم‌بندی و فهرستنویسی شده است. سپس در فرآیند دیجیتال‌سازی قرار گرفته است.

کتابهایی در زمینه روش تدریس آموزگاران، کتاب‌های درسی کشورهای دیگر، کتاب‌های راهنمای تحصیلی، شیوه‌نامه امتحانات و کتاب‌های برنامه‌ریزی درسی بخشی از این مجموعه را تشکیل می‌دهد.

هم اکنون مشخصات کتابشناختی و تصاویر این کتب از طریق سایت کتابخانه به نشانی www.blib.ir  قابل مشاهده و استفاده است.

این منابع که جنبۀ تاریخی آنها بسیار حائز اهمیت است و از مراجع معتبر پژوهشی به شمار می‌روند، تا کنون مورد مراجعه و بهرۀ پژوهشگران متعدد در جای جای کشور قرار گرفته است. علاوه بر سیر تاریخی آموزش در ایران و تحولات رخ داده در این زمینه، این مجموعه از لحاظ موضوع و محتوا، پدیدآورندگان، کاتبان و خطاطان، ویژگی‌های هنری و بصری، نوع انتشار، و ... قابل تحقیق و پژوهش است.

بنابراین با توجه به اهمیت این منابع، مؤسسۀ آیت الله العظمی بروجردی با همکاری جناب آقای مجید غلامی جلیسه جهت دسترس‌پذیری بهتر و بیشتر این مجموعه تصمیم به چاپ و انتشار فهرست آنها نموده که فرایند بازبینی و تنظیمات فنی این فهرست توسط آقای غلامی جلیسه در دست انجام است.

در پایان مسئولین کتابخانۀ مسجد اعظم جهت غنی‌سازی بیشتر و بهتر این مجموعه آمادگی همکاری با مجموعه‌داران، اهالی فرهنگ و سایر افرادی که کتابهایی این چنینی در اختیار دارند را اعلام می‌دارد و آثار اهدایی آنها را با حفظ نام اهداکننده ثبت و منتشر خواهد نمود.

تصاویر
  • تدوین فهرست کتابهای درسی قدیمی
  • تدوین فهرست کتابهای درسی قدیمی
  • تدوین فهرست کتابهای درسی قدیمی
  • تدوین فهرست کتابهای درسی قدیمی
  • تدوین فهرست کتابهای درسی قدیمی
  • تدوین فهرست کتابهای درسی قدیمی