Menu

اخبار کتابخانه

یکشنبه 30 خرداد 1400
تعداد بازدید: 1085
تعداد نظرات: 0

دورهمی علمی کتابداران استان قم با موضوع پژوهش در محیط وب(نشست سی و نهم) به صورت آنلاین برگزارشد.

جلسه سی و نهم پژوهش در محیط وب

در ابتدای جلسه دکتر طاهری مدرس کارگاه عنوان کردند: ریسرچ‌گیت یک شبکه اجتماعی پژوهشی است (research social network) که به آن اصطلاحاً research network for Scientists می‌گویند، به معنای شبکه اجتماعی دانشمندان. بنابراین افرادی که کار پژوهشی انجام می‌دهند، مثل دانشجویان، اساتید و یا سازمانهایی که کار پژ وهش و مدیریت‌ داده و ... انجام می‌دهند، همه و همه می‌توانند در ریسرچ‌گیت پروفایل داشته باشند.

ایشان در ادامه افزودند: همان‌طور که به خاطر دارید قبلا در مورد گوگل‌ اسکالر گفته شد که نمی‌توان برای سازمان پروفایل ایجاد نمود، اما در ریسرچ‌گیت می‌توانید برای سازمان نیز پروفایل ایجاد کرده و فعالیتهای مختلف آن سازمان را معرفی و ارائه کنید.

صفحه راهنما با آدرس:  https://explore.researchgate.net/display/support/Help+Centerراهنمای جامع ریسرچ‌گیت است که می‌توانید هر چیزی را جستجو کنید و در پایین آن بخشهای مختلف ریسرچ‌گیت را معرفی کرده و هر قسمت را کاملا توضیح داده و بخشهای مختلف پروفایل را شرح و آموزش داده‌است.

سیدمهدی طاهری ادامه دادند، برای شروع ایجاد یک اکانت در ریسرچ‌گیت، گزینه join for free را انتخاب  و اقدام به ایجاد یک پروفایل می‌کنیم.

وی اضافه کرد: در صفحه ای که نمایش داده می‌شود، یکی از گزینه‌های پیش رو را انتخاب می‌کنیم:

  • Academic or student
  • Corporat, government or NGO
  • Medical
  • Not a researcher

که از بین گزینه‌ها، گزینه اول را انتخاب می‌کنیم و به عنوان یک دانشجو یا یک فرد دانشگاهی وارد می‌شویم و در صفحه باز شده، اطلاعات محل تحصیل خود را وارد می نماییم. به احتمال زیاد اسامی تمامی دانشگاه‌های ایرانی در ریسرچ‌گیت وجود داشته باشد، مگر اینکه از آن موسسه یا دانشگاه هیچ پژوهشگری پروفایل نداشته باشد، ولی اگر حتی یک نفر پروفایل داشته باشد، ریسرچ‌گیت نام دانشگاه شما را شناسایی می‌کند.

پس از وارد کردن نام دانشگاه و دیگر مشخصات و ایمیل، از شما سوال می‌شود که چه کسی ریسرچ‌گیت را به شما پیشنهاد داده است و شما می‌توانید از بین گزینه‌های پیش رو، گزینه مورد نظر را انتخاب کنید. سپس سطح و جایگاه خود را (select your discipline) مشخص می‌کنید. همچنین می‌توانید برای پروفایل خود عکس انتخاب نمایید.

رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه بحث به این نکته مهم اشاره کردند که: اگر در صفحه نخست، خود را دانشجو معرفی کنید، حتما در قسمت ایمیل، از شما ایمیل دانشگاهی خواهد خواست و باید ایمیل سازمانی وارد کنید اما اگر گزینه not a researcher را تیک بزنید، می‌توانید از ایمیل شخصی نیز استفاده کنید و به صورت آزاد وارد شوید.

در گام بعدی از شما سوال می‌شود که آیا شما نویسنده هستید یا خیر؟ که گزینه مورد نظر را انتخاب می‌کنید. البته زمانی که برای اولی بار پس از ایجاد پروفایل وارد آن می‌شوید، به صورت پیش‌فرض مقالاتی که اسم نویسنده آن با اسم شما مشابهت داشته باشد را بازیابی می‌کند و شما باید از بین مقالات بازیابی شده مقالات خود را انتخاب کنید و روی گزینه publication بزنید تا مقاله به پروفایل شما افزوده شود.

دکتر طاهری ادامه مبحث ایجاد و تنظیمات شخصی پروفایل ریسرچ‌گیت را به جلسه آینده موکول نمودند.

گزارش از: بنت الهدا موحدی محب

تصاویر
  • دورهمی علمی کتابداران استان قم با موضوع پژوهش در محیط وب(نشست سی و نهم) به صورت آنلاین برگزارشد.
  • دورهمی علمی کتابداران استان قم با موضوع پژوهش در محیط وب(نشست سی و نهم) به صورت آنلاین برگزارشد.