Menu

اخبار کتابخانه

دوشنبه 17 خرداد 1400
تعداد بازدید: 990
تعداد نظرات: 0

معرفی نسخه چاپ سنگی " اسرار الحکمه "

اسرارالحکمه تالیف «سیدنی رینگر» پزشک، فیزیولوژیست و داروساز انگلیسی است که در برخی از منابع کتابشناختی از وی با نام «سیدنی رینقر» و یا «رینفر» یاد شده است.

او در زمان نگارش این اثر یکی از اعضای انجمن معارف انگلیس و پروفسور تحقیقات کلیلنیکی بیمارستان دانشگاهی انگلیس بوده و اختراع «محلول رینگر» از دستاوردهای وی است.

ترجمه این اثر از زبان انگلیسی به فارسی توسط «علي‌نقي افتخارالاطباء» – رئیس اطبای نظام آذربایجان- به مدت 12 سال به طول انجامید و در نهایت  در رمضان سال 1324 قمری پایان یافت.

در این اثر سیدنی ابتدا به توضیح و بیان اطلاعات کلی درباره بیماری‌ها و علائم ظاهری و باطنی آن پرداخته و سپس به معرفی خواص، ترکیب و اندازه داروها می‌پردازد. به گفته مترجم، رینگر هرکدام از داروهایی را که در این کتاب از آنها نام برده است را بر روی بیماران خویش امتحان کرده و  تمامی آثار و عوارض جانبی هر دارو را  ثبت نموده تا این اثر برای استفاده پزشکان و دانشجویان پزشکی مفید باشد.

این کتاب در تبریز، به سال 1325 قمری، با 834 صفحه، در قطع وزیری و به خط نسخ منتشر شده است. تمامی صفحات مجدول و 25 سطری است. صفحات زوج و فرد رکابه دارند و سرفصل مباحث در بالای صفحات آمده است. همچنین فهرست الفبایی مندرجات در انتهای نسخه موجود است.

اثر حاضر در کتابخانه آیت‌الله العظمی بروجردی با شماره 1992 ثبت شده و از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی کتابخانه با آدرس blib.ir یا با لینک‌ مستقیم زیر برای عموم، بدون نیاز به نام کاربری و کلمه عبور قابل مشاهده است.

http://www.blib.ir/diglib/GetFile.aspx?FileGUID=3E6D45A4-A858-4C7A-9CC1-5B4F2C927124&CMD=WPV

تهیه و تدوین: حمیده روزبهانی

کارشناس کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی

تصاویر
  • معرفی نسخه چاپ سنگی " اسرار الحکمه "
  • معرفی نسخه چاپ سنگی " اسرار الحکمه "
  • معرفی نسخه چاپ سنگی " اسرار الحکمه "