Menu

اخبار کتابخانه

شنبه 18 اردیبهشت 1400
تعداد بازدید: 1538
تعداد نظرات: 0

معرفی نسخه چاپ سنگی " مثنوی معنوی "

مثنوي معنوي مولانا جلال‌الدين محمد بن حسين مولوي بلخی رومی اثر شناخته شده و باستانی ایرانیان است که توسط ناشران متفاوت در سال‏های متمادی منتشر شده است. در میان نسخه‏های متعدد این شاهکار ایرانی، نسخه‏ای در کتابخانه اختصاصی آیت‌الله العظمی بروجردی (ره) یافت شده که مزین به خط آن بزرگوار است. در این نسخه، داخل جلد رو و در صفحات آغازین جلد چهارم آن، حواشي و يادداشت‌های دستنویس مختصري به خط آيت‌الله العظمی  بروجردي (ره) دیده می‌شود.

علاوه بر آن، ویژگی این اثر بر سایر چاپ‌های مشابه شرح‌حال مولانا است که سرنوشت مولانا جلال‌الدین توسط زين‌العابدين بن اسکندر شيرواني به نگارش درآمده است. وی این دیباچه را از روی کتابی با عنوان «مقالات» نگاشته است. او این کتاب را در قونیه یافته بود که حاوی شرح حال هشت تن از مشایخ سلسله وی است.

در شرح سایر مشخصات این اثر به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

این اثر به اهتمام ابراهيم صاحب‌تاجر شيرازي، با کتابت بزرگ بن حسن نسابه شيرازي، در چاپخانه ناصری واقع در شهر بمبئی، به  سال ۱۳۱۰ قمري، در یک مجلد حاوی هفت جلدی منتشر شده است. در حاشیه صفحات لغات مشکل شرح داده شده‌اند، کتاب دارای سرلوح است و هرکدام از جلدها شماره‌گذاری مستقل دارند.

اثر حاضر در کتابخانه اختصاصی آیت‌الله العظمی بروجردی با شماره 559 ثبت شده و از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی کتابخانه با آدرس blib.ir یا با لینک‌ مستقیم زیر برای عموم، بدون نیاز به نام کاربری و کلمه عبور قابل مشاهده است.

http://www.blib.ir/diglib/GetFile.aspx?FileGUID=7053A7E2-63FD-441D-9618-BC2EBC315DB3&CMD=WPV

تهیه و تدوین: حمیده روزبهانی، کارشناس کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی

تصاویر
  • معرفی نسخه چاپ سنگی " مثنوی معنوی "
  • معرفی نسخه چاپ سنگی " مثنوی معنوی "
  • معرفی نسخه چاپ سنگی " مثنوی معنوی "
  • معرفی نسخه چاپ سنگی " مثنوی معنوی "