Menu

اخبار کتابخانه

پنجشنبه 09 اردیبهشت 1400
تعداد بازدید: 1082
تعداد نظرات: 0

دورهمی علمی کتابدارن استان قم با موضوع پژوهش در محیط وب (نشست سی و سوم) به صورت آنلاین برگزار شد

در این کارگاه که به همت کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی برگزار می گردد، دکتر طاهری مدرس کارگاه به ادامه مبحث جلسه گذشته، معرفی شبکه های کتابشناختی پرداختند و خاطر نشان کردند:که بهترین و اصلی‌ترین این شبکه ها شبکه کتابشناختی OCLC است. این شبکه یک شبکه بزرگ با چندین میلیارد رکورد است و اطلاعات کتابشناختی منابع مختلف را شامل می شود. ایشان همچنین یادآور شدند، پایگاهی در دنیا وجود  ندارد که اطلاعات کتابشناختی جامعی همچون OCLC داشته باشد. البته OCLC چون شبکه کتابشناختی کتابخانه های مختلف دنیاست بیشتر کتابهای منتشر شده را شامل می شود.

دکتر سید مهدی طاهری در ادامه افزودند: یکی از قابلیتهای مهم OCLC امکان search for list است که با کوئری site:worldcat.org search for list می توانیم مستقیماَ به آن صفحه دسترسی پیدا کنیم.

وی ادامه داد: البته یک سری امکانات شخصی سازی و سیستم پیشنهاددهی وجود دارد و همانطور که می‌دانید در هر کاربری متفاوت است و از هر شخصی به شخص دیگر متفاوت خواهد شد. امکان شخصی سازی یا personalization یک امکان بسیار مهم در سیستم های اطلاعاتی است و در حال حاضر جزِ شاخصهای اصلی است که هر سیستم باید امکان شخصی سازی به کاربر بدهد. در کنار این امکان سیستم یک امکان دیگر را به کاربر ارائه می دهد با عنوان پیشنهاددهی که متناسب با جستجوهای قبلی (UX) یا تجربه کاربری، پیشنهادهایی می دهد به این شکل که با ثبت کلیکها و لاگهای قبلی کاربر و متناسب با آن، پیشنهادهایی به کاربر می دهد.

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه به این نکته نیز اشاره کردند: ظهور این امکان شخصی سازی و حتی پیشنهاددهی که از سمت سیستم است از طریق پروفایل کاربری انجام می شود که اگر کاربر بتواند برای خود یک پروفایل کاربری ایجاد کند، می تواند از این امکانات استفاده نماید. پس هر سیستمی که به شما اجازه ایجاد پروفایل شخصی کاربری بدهد به این معناست که امکان ارائه خدمات شخصی سازی و حتی پیشنهاددهی را نیز دارد.

وارد پروفایل شخصی خود که می‌شویم یک سری امکانات ارائه می دهد که در ادامه توضیح خواهیم داد

دو امکان متفاوت که در پروفایل کاربری شخصی وجود دارد:

یکی، my profile است که امکانات مختلف پروفایل را شامل می شود. مثلا امکان ذخیره جستجوهای گذشته را دارد، که اگر بار اول وارد پروفایل شخصی خود شویم، چون سابقه جستجویی وجود ندارد، چیزی نمایش داده نمی‌شود، ولی اگر یک جستجوی مفید داشته باشیم و آن را ذخیره کرده باشیم، در مراجعات بعدی و در بازدیدهای دیگر می توانیم دوباره از آن استفاده نماییم. حتی از آن پس خدمات SDI نیز ارائه می‌کند، به این معنی که اگر مطلب یا رکورد جدیدی متناسب با محتوایی که خود اعلام کرده ایم وارد سیستم شود، سیستم به ما اطلاع می‌دهد و پیشنهاد می‌کند.

My list چیست؟ فرض می کنیم که ما درباره موضوع بازیابی دانش، پژوهشی انجام می‌دهیم. وقتی وارد اکانت شخصی خود می شویم، می توانیم روی گزینه My list کلیک کنیم و در صفحه جدید بازشده شروع به ایجاد یک لیست جدید نماییم و لیست های قبلی ساخته شده را نیز مشاهده کنیم. برای ساختن لیست جدید ابتدا باید برای آن، نام انتخاب نماییم و پس از آن تعیین کنیم که لیست برای همگان قابل مشاهده باشد یا فقط برای خود شخص قابل رؤیت باشد. این امکان در پروفایل نیز وجود دارد.

همچنین ایشان این نکته را نیز یادآور شدند که اگر لیست خود را برای همگان قابل مشاهده کنیم، در صفحه search for list ، لیست ما نیز برای دیگران نمایش داده می شود. حسنی که این امکان دارد این است که اگر شخصی در حوزه موضوعی ما قبلا جستجوهای خوبی انجام داده باشد، ما هم می توانیم از منابعی که آن شخص قبلا جستجو کرده و در لیست خود قرار داده نیز، استفاده نماییم.

و در آخر اشاره کردند که وقتی وارد لیست افراد دیگر می شویم، هم می توانیم محتویات آن را به لیست خود اضافه کنیم با گزینهadd to list و هم می توانیم از آنها خروجی بگیریم با گزینه cite export .

در جلسات آینده به ادامه معرفی شبکه کتابشناختی OCLC و سایر امکانات آن خواهیم پرداخت.

گزارش از: بنت الهدا موحدی محب

تصاویر
  • دورهمی علمی کتابدارن استان قم با موضوع پژوهش در محیط وب (نشست سی و سوم) به صورت آنلاین برگزار شد