Menu

اخبار کتابخانه

ﺳﻪشنبه 19 اسفند 1399
تعداد بازدید: 1077
تعداد نظرات: 0

دورهمی علمی کتابدارن استان قم با موضوع "پاسخ به پرسشهای متداول پژوهشگران" به صورت آنلاین برگزارشد.

این جلسات که به همت کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی، پیش از این هر هفته روزهای پنجشنبه برگزار می‌شد، به دلایلی از این هفته روزهای سه شنبه به روال گذشته برگزار می شود. موضوع جلسه این هفته اختصاص به پاسخ به پرسشهای متداول پژوهشگران داشت و دکتر طاهری مدرس کارگاه به سوالات پرتکرار پژوهشگران که طی مدت تدریس ایشان، بارها از وی پرسیده شده است، پاسخ دادند:

پرسش اول، تفاوت روش تحلیل محتوا با روش تحلیل مضمون در چیست؟ دکتر طاهری در پاسخ، عنوان کردند: هر دو روش تحلیل مضمون و تحلیل محتوا در پژوهشهای کیفی کاربرد دارند و استفاده می شوند. این تفاوت مانند تفاوت تحقیق و پژوهش است یا مانند تفاوت سوال و پرسش است. در حقیقت تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و به یک فرایند اشاره دارند. برخی تحلیل مضمون و برخی دیگر تحلیل محتوا می گویند، که این تفاوت باز می‌گردد به ترجمه اصطلاح content و درست شبیه این است که بگوییم تفاوت کتابخانه دیجیتالی با کتابخانه مجازی در چیست؟ و فقط تفاوت در مرجح و نامرجح بودن اصطلاح است. مانند تفاوت نوگرایی و تجدد.

پرسش دوم که پاسخ داده شد ، تفاوت مسئله با مشکل در پژوهش است. این مورد هم مشابه موارد قبلی است و بسیاری از اوقات تفاوتهایی که گفته می شود مربوط به معادلهایی است که برای اصطلاحات انگلیسی مشابه در نظر می گیریم.

پرسش سوم که مطرح گردید مربوط به یافتن دیتابیس ها و یا اصطلاحنامه های یک حوزه خاص از دانش می‌باشد که سوال بسیاری از پژوهشگران بوده و بسیار متداول است. در پاسخ به این پرسش دکتر طاهری پیشنهاد دادند که از راهبردهای جستجو با استفاده از عملگرهای گوگل استفاده شود. برای این منظور می توانید معادل انگلیسی نوع منبع مورد نظر را که به عنوان مثال اصطلاحنامه یا دیتابیس است با حوزه دانش مد نظر خود ترکیب نمایید:

به این شکل:

"knowledge management" AND database

و یا برای یافتن منابع سطح بالا و درجه یک در حوزه دانش می توانید کوئری خود را گسترش دهید و به این شکل جستجو کنید:

"knowledge management" AND (top OR list OR best)

برای یافتن اصطلاحنامه تخصصی رشته خاص نیز از همین راهبرد می توان استفاده کرد و تنها بجای عبارت دیتابیس، عبارت اصطلاحنامه را جایگزین نمایید.

"knowledge management" AND Thesaurus

در فارسی هم می توانید از این راهبرد استفاده کنید، فقط باید به خاطر داشته باشید که بدلیل ویژگی خاص زبانی، برای معادل واژه دیتابیس هم از اصطلاح پایگاه داده و هم از اصطلاح پایگاه اطلاعاتی استفاده نمایید، تا به نتیجه قابل قبول و دلخواه دست پیدا کنید.

با استفاده از این کوئری ها می توانید به اصطلاحنامه های تخصصی حوزه دانش خود دسترسی داشته باشید که این مسئله پرسش بسیار ی از پژوهشگران بود که مطرح گردید.

در جلسات آینده به پرسشهای بیشتری پاسخ داده خواهد شد.

گزارش از بنت الهدا موحدی محب

تصاویر
  • دورهمی علمی کتابدارن استان قم با موضوع "پاسخ به پرسشهای متداول پژوهشگران" به صورت آنلاین برگزارشد.