Menu

اخبار کتابخانه

ﺳﻪشنبه 14 بهمن 1399
تعداد بازدید: 1159
تعداد نظرات: 0

معرفی نسخه چاپ سنگی " جواب و سوال زهرائيه "

کتاب «صراط المومنین» مشتمل بر سه رساله با عناوین مستقل «چراغ ایمان»، «نورالدین» و «معراج المتقین» تالیف «علی بن علینقی بحرینی (بحرانی) سیرجانی حائری» است. وی این مجموعه را در زمان شاهنشاهی مظفرالدین شاه، صدراعظمی«میرزا علی اصغر خان اتابک» (ملقب به امین‌السلطان) و وزارت «میرزا نصرالله خان مشیرالدوله»در امور خارجه نگاشته است.

مباحث سه رساله فوق به شرح زیر است:

بحرینی در رساله چراغ ایمان به بیان اصول مذهب امامیه می‌پردازد. وی در قالب چندین فصل مباحث اثبات واجب‌الوجود، وحدت صانع، صفات ثبوتیه، عدل،‌ نبوت، امامت، معاد، ظهور حضرت حجت (عج) و کیفیت ظهور و رجعت را بیان کرده است.

مولف در رساله نورالدین به بیان فروغ مذهب امامیه پرداخته است. وی در این بخش بر بیان مسائل و احکام عملی و آنچه بر مکلف واجب است بداند تاکید کرده است. موارد مندرج در این رساله کلیه مباحث فروع دین مثل مطهرات، نجاسات، وضو، زکوه، خمس، حج و .... و همچنین حکم اصول دین، حکم مرتد، احکام وقت و قبله،احکام مسافر و... را شرح داده است.

در رساله معراج المتقین نیز مولف به بیان تهذیب نفس، اخلاق عملی و سیر و سلوک می‌پردازد. موارد مندرج در این رساله نیز بیان صفات حسنه، تزکیه نفس، ترک محبت دنیا، مذمت اهل دنیا، ترک استهزا و ... است.

علاوه بر سه رساله مذکور، در حاشیه کتاب چراغ ایمان رساله سوال و جواب زهرائیه از علی بحرینی آمده است که وی این رساله را در جواب سوال «شیخ حسن عزالواعظین» به شرح: «آیا معرفت و محبت حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا علیها‌ سلام‌الله بر هر فردی از افراد مسلمین واجب است یا نه و بر فرض وجوب آن، مسائل اصول دین است یا فروع دین و بر فرض بودن از اصول دین از کدام اصل است از مسائل امامت است یا داخل در ما جابه النبی است بیان فرمائید و آیا آن مخدره ولایت دارد یا خیر» نوشته و به بیان فضایل حضرت زهرا (س) پرداخته است.

این مجموعه با کتابت «سیدحسن قمی» وبه اهتمام «محمدجعفر بن عبدالوهاب سيرجاني»، ملقب به «مختارالشريعه» در شهر تهران، به سال 1321 قمری، با مجموع 286 صفحه بیست و یک سطری،در قطع جیبی با خط نسخ و کاغذ فرنگی منتشر شده است. بخشی از صفحات کتاب مجدول، عناوین سرفصل‌ها در بالای صفحات، رکابه در تمامی صفحات موجود است.

در انتهای کتاب نیز مختصری از شرح احوالات و آثار مولف، شرح سه حدیث قدسی و صورت اجازه «حاج میرزا محمدحسین شهرستانی»به مولف آمده است.

این مجموعه با شماره 4085 در کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی (ره) ثبت شده و از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی کتابخانه با آدرس blib.ir یا با لینک‌ مستقیم زیر برای عموم، بدون نیاز به نام کاربری و کلمه عبور قابل مشاهده است.

http://www.blib.ir/diglib/GetFile.aspx?FileGUID=FBB1D5AA-8A89-4A89-9FA5-CDE0EEE836B3&CMD=WPV

تهیه و تدوین: حمیده روزبهانی 

کارشناس کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی

تصاویر
  • معرفی نسخه چاپ سنگی " جواب و سوال زهرائيه "
  • معرفی نسخه چاپ سنگی " جواب و سوال زهرائيه "
  • معرفی نسخه چاپ سنگی " جواب و سوال زهرائيه "
  • معرفی نسخه چاپ سنگی " جواب و سوال زهرائيه "
  • معرفی نسخه چاپ سنگی " جواب و سوال زهرائيه "