Menu

اخبار کتابخانه

شنبه 20 دی 1399
تعداد بازدید: 1431
تعداد نظرات: 0

دورهمی علمی کتابدارن استان قم با موضوع پژوهش در محیط وب (نشست بیست و نهم) به صورت آنلاین برگزارشد.

در این جلسه ابزارهایی را معرفی می کنیم که براساس تطبیق چکیده و بررسی آن مجله مناسب برای انتشار مقاله را پیشنهاد می کنند. این ابزارها کار تطبیق را آسان کرده اند. بخاطر اینکه در گذشته بسیار سخت می توانستیم مجله مناسب برای چاپ مقاله را پیدا کنیم و اغلب به صورت تجربی کار می کردند ولی امروزه که حدود30 هزار مجله وجود دارد، عملاً شخصی پیدا نمی شود که احاطه کامل به همه مجلات و موضوعات آنها داشته باشد و آنها را کاملاً بشناسد. تعداد زیاد مجلات باعث می شود که موضوعات ریزتر و جزئی تر شوند و باید دقت شود که کدام مقاله را در کدام مجله منتشر کنیم. در حقیقت باید گفت اگر نگوییم مهمترین عامل ولی بی شک یکی از مهمترین عوامل رد شدن مقاله ها، انتخاب نادرست مجله است. در جلسات گذشته به معرفی ابزارهای انتخاب مجله مناسب پرداختیم و لیست سیاه مجلات نامعتبر را معرفی نمودیم. امروز و در این جلسه در صدد هستیم چند سایت معرفی کنیم که در مورد انتخاب مجله مناسب به پژوهشگر کمک می کند تا بتواند در این زمینه دانش خود را بالا ببرد. اگر جلسات اولیه پژوهش در محیط وب را دوباره مرور کنید، توضیح داده شده است که دو نوع دانش وجود دارد، نوع دوم آن learning to learn است. به این معنا که یاد بگیریم که چگونه یاد بگیریم. این بحث بسیار مهم است، بنابراین مباحثی که در این جلسه گفته می شود، اهمیت بیشتری نسبت به مباحث تخصصی هر حوزه دارد و در حقیقت در حال حاضر نوع دوم دانش، ارزش بیشتری دارد. به این دلیل که شما از این طریق می توانید در رشته خود موفق باشید. بنابراین این موضوع را صرفاً به عنوان یک ابزار نگاه نکنید، بلکه به عنوان یک دانش مستقل ببینید و سعی بر یادگیری آن داشته باشید تا در آن زمینه متخصص و قوی شوید که این باعث موفقیت شما می گردد. بنده به عنوان کسی که این توصیه ها را از اساتید خود آموخته ام و به صورت محدود ادامه دادم، متوجه شدم که باید مهارتهای اطلاع یابی خود را در محیط وب افزایش دهم. پس از آن همچنین مشاهده کردم که بیشتر گرایشات فارغ التحصیلان رشته های مختلف همه دانشگاههای بزرگ و معتبر دنیا روی این مسئله است و روی مهارتهای اطلاع یابی کار می کنند. اگر دانشگاههای بزرگ دنیا را ببینیم، کاملاً روی این مباحث متمرکز هستند، چون در این صورت پژوهشگر می تواند کاملاً مسلط، وارد رشته و مباحث آن شود. منابع و سایتهایی که در ادامه معرفی می شود، منابع بسیار مفیدی است که توصیه می شود حتماً روی آنها مطالعه صورت بگیرد.

اولین منبع مفید، معرفی یک ویدئو در یک سایت ایرانی است به آدرس:  https://www.writeme.ir که ارائه شده است و توضیحاتی درباره انتخاب مجله مناسب داده است. این سایت در میان سایتهای ایرانی منبع بسیار خوبی است و به مباحث ما بسیار نزدیک است و طبق اصول علمی کار کرده است. برخی از سایتها هم هستند که در خصوص انتخاب مجله مناسب صحبت کرده اند و در قبال دریافت هزینه کار می کنند. این سایتها از همین ابزارها استفاده می‌کنند و مجله مناسب را شناسایی می نمایند و با رعایت نکات گفته شده باعث می شوند که مقاله در مجله مورد نظر پذیرفته شود، منتها با دریافت هزینه این خدمت را انجام می دهند. از بین منابع فارسی که وجود دارد، این سایت نسبتاً مناسب است. محتوای آن براساس یک ویدئوی 50 دقیقه ای پیاده شده است که به نکات خوبی اشاره می کند. لینک این صفحه با عنوان "چگونه مناسبترین مجله را برای چاپ انتخاب کنیم؟"

https://www.writeme.ir/%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8-%DA%98%D9%88%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%84-%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A8-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%DA%86%D8%A7%D9%BE-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D9%87/

منبع بعدی یا سایت بعدی که معرفی می شود، سایتی است با عنوان: فکر کنید، بررسی کنید، پذیرش بگیرید. به آدرس: https://thinkchecksubmit.org/  این سایت گام به گام توضیح می دهد که برای ارائه مقاله در مجله چه اقداماتی باید انجام شود. چنانچه عضو این سایت شوید، یک سری مزایا برای شما در نظر می گیرد: یکی اینکه مطالب مفید در این زمینه را به ایمیل شما ارسال می کند و به شما این امکان را می دهد که دانش خود را آرام آرام بالا ببرید و افزایش دهید و دیگر اینکه یک سری از لیست مجلات معتبر اسکوپوس را هم آورده است که بسیار کمک کننده است و می توانید نکات جدیدی بیاموزید و دیگر اینکه فهرستی دارد که می توانید اگر سوالی دارید آنجا مطرح نمایید و پاسخها و سوالات سایر کاربران را نیز ببینید.

منبع سوم سایتی است که در آن فقط لیست مجلات اسکوپوس را ارائه می دهد سایتی خاص با نام inter nuka? که لیست خوبی است، کامل و بروز کار شده و تمام مجلات سال 2020 را آورده است و احتمالاً بزودی مجلات 2021 را هم ارائه کند که بسیار ساده و آسان قابل جستجو نیز هست در این سایت مجلات اسکوپوس را می توانید ببینید. البته در سایت سایمگو نیز می توانید گزارشها را ببینید.

آدرس سایت: https://www.internauka.org/en/scopus-list 

این سایت شامل یک لیست از تمامی مجلات اسکوپوس با خصوصیات و مشخصات کامل آنها است که به صورت فایل اکسل قابل دانلود می باشد و همیشه می توانید در دسترس داشته باشید و نیازی به مراجعه به سایت سایمگو ندارید. مشخصات این سایت از لحاظ اعتبار قابل اطمینان بوده و لیست معتبری دارد. همچنین درسایت یک سری توصیه های کمکی دارد که بتوانید مجله مناسب خود را پیدا کنید. همانطور که پیشتر گفته شد، این سایت و لیست ارائه شده در آن اختصاص به اسکوپوس دارد.

منبع بعدی، لیستی در ویکی پدیاست که بسیار جالب است. لیست پایگاههای داده و موتورهای کاوش دانشگاهی(  List of academic databases and search engines) و شامل bibliography databases است به آدرس : https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_academic_databases_and_search_engines  این صفحه موتورهای کاوش علمی و دانشگاهی، مجلات دانشگاهی و منابع معتبر و مهم را نیز معرفی نموده و ژورنالهای مختلف در انواع رشته های علمی را ارائه داده است. در پایین لیست نیز، لینک های خوبی آورده است، مثل: دایره المعارفهای آنلاین، ژورنالهای open access آنلاین، پروژه های  open access آنلاین، انتشارات دانشگاهی و ...

منبع مفید و ارزشمند دیگری که به شما کمک می کند در انتخاب مجله مناسب، سایتی است به نام open access journals بهترین سایتی که در زمینه مجلات open access دیده شده، این سایت است و آدرس آن نیز: www.mdpi.com  در این سایت هر مجله open access در هر کجای دنیا وجود داشته باشد یکجا جمع شده است. برخی از این مجلات ممکن است کاملاً و برخی از آنها بخشی از مقالات به صورت open access باشند.

سمت چپ سایت یک آیتم تحت عنوان: active journal وجود دارد که شامل مجلات فعال که انتشار آنها ادامه دارد، می شود و آیتم بعدی آن شامل ژورنالهایی می شود که انتشار آنها متوقف شده است و قسمت بعدی شامل مجلات موسسه mdpi است.

سایت دیگر، برترین سایت پذیرش مقاله در ایران به نام موسسه پژوهش برتر است.

در صفحه اصلی آن اطلاعات و نکات خوبی را برای انتخاب مجله بیان کرده است. از جمله: مراحل انجام داوری تخصصی در مجلات بین المللی، فرایند انتشار مقاله در مجلات خارجی، نکات مهم در انتخاب مجله برای انتشار مقاله و موارد دیگر و در رابطه با هر کدام توضیح داده است

همانطور که قبلا هم گفته شد، معرفی این سایتها صرفاً جهت کارکرد آموزشی آن است و پیشنهاد می‌شود از مطالب آموزشی آن استفاده کنید و درباره موسسه پژوهش برتر اطلاعات دیگری ارائه نمی شود.

گزارش از: بنت الهدا موحدی محب

لینک ویدئوی جلسه 29

https://aparat.com/v/B0hcQ 

تصاویر
  • دورهمی علمی کتابدارن استان قم با موضوع پژوهش در محیط وب (نشست بیست و نهم) به صورت آنلاین برگزارشد.