Menu

اخبار کتابخانه

شنبه 13 دی 1399
تعداد بازدید: 1278
تعداد نظرات: 0

دورهمی علمی کتابدارن استان قم با موضوع پژوهش در محیط وب (نشست بیست و هشتم) به صورت آنلاین برگزارشد

ISC  پایگاه نمایه استنادی جهان اسلام است که در مقابل ISI یا همان WOS توسط ایران ایجاد شده است. برای اینکه کشورهای اسلامی برای خود چنین پایگاهی داشته باشند و سنجش مقالات مربوط به حوزه علوم اسلامی در دنیا را خود انجام دهند. چندین نمونه از این سیستم های نمایه استنادی انحصاری در دنیا وجود دارد که در برابر ISI درست شده است. به عنوان نمونه کشور روسیه و چندین کشور آسیایی دیگر. برای اینکه ماهیت انحصاری WOS را از بین ببرند و به دلیل اینکه در WOS  یک سری گرایشات خاص مربوط به اروپا و امریکا وجود دارد، به آسیا کمتر توجه شده است، بهتر بود که در منطقه یا بافت بومی آسیایی چنین پایگاهی وجود داشته باشد. یکی از این پایگاهها ISC است که پایگاه استنادی مهمی است و در کنار WOS، اسکوپوس و گوگل اسکالر قرار دارد. این پایگاه را کشور ایران در سطح جهان اسلام ایجاد کرده است.

این پایگاه استنادی دارای یک سری تحلیلهاست که در وزارت علوم و وزارت بهداشت نیز دارای اعتبار است. ارزش انتشار مقالات در مجلاتی که درISI و اسکوپوس نمایه می شوند، با ارزش مقالات منتشر شده در ISC برابری می کند، این درحالی است که گوگل اسکالر چنین اعتباری ندارد. اگر پژوهشگری مقالات خود را در مجلات موجود در ISC منتشر نماید، همان امتیاز نشر در مجلات ISI و اسکوپوس و ... را می گیرد.

وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد هر یک رویه ها و آیین نامه های خاص خود را دارند.

دانشگاه آزاد به عنوان مرکزی که سعی کرده است در نظام رتبه بندی جهانی، رنک بالایی داشته باشد و در مشارکت علم و انتشار مقالات اساتید و دانشجویان در نمایه های بین المللی دقت زیادی می کند، خود وبسایتی دارد که در آن مجلات نامعتبر و معتبر و بخصوص مجلات خارجی را در آنجا گردآوری کرده و هر یک را به دقت مشخص نموده است و چون دانشگاه آزاد اولین مرکزی بود که دو نمره از کل نمره پایان نامه را به مقاله اختصاص داده است، دقت بیشتری در اعتبار مجلات برای انتشار مقاله به خرج می دهد.

در سامانه نشریات علمی ISC لیست مجلات نامعتبر وزارت علوم، وزارت بهداشت و همچنین دانشگاه آزاد آورده شده است. در حقیقت این سامانه یک جستجوی یکپارچه فراهم کرده است که به جای جستجو در تک تک سامانه‌ها برای یافتن مجلات نامعتبر، این جستجو به صورت یکجا انجام بگیرد. اصل بر این است که در این جستجو مجلات نامعتبر شناسایی شوند تا مقاله خود را برای انتشار به آنها نسپاریم و آنچه که کارشناسان، چه برای صدور مجوز دفاع، چه برای ارتقاء شغلی و یا دادن امتیازات دیگر به آن مراجعه می کنند و بررسی می نمایند، همین لیست است.

نکته:

از آنجایی که این لیستها بروز نیستند و حداقل سه ماه تفاوت دارند، به همین منظور لازم است که جستجو در لیست دانشگاه آزاد هم صورت بگیرد. لیست دانشگاه آزاد مرتباً به روز می شود و باید هر زمان که از آن استفاده می‌کنید آن را بروزرسانی کنید و لیست جدید را چک نمایید.

لیست دیگری که باید چک شود لیست مجلات ISC است. همانطور که قبلاً گفتیم، مجلاتی که در ISC نمایه می‌شوند، ارزشی برابر با نشریات WOS یا اسکوپوس دارند و جزءِ نمایه های بین المللی به حساب می آیند و مجله‌ای که در این پایگاه نمایه شود، مجله معتبری ست.

سامانه بعدی که باید چک شود، سامانه اطلاعات پژوهشی ایران است که مجلات معتبر وزارت علوم را در بر می‌گیرد. اگر در این لیست و در جستجوی خود به مجله ای برخورد  کردید که آخرین شماره آن در لیست با رنگ سبز مشخص شده بود، نشان دهنده این است که انتشار این مجله تاکنون ادامه دارد، اما اگر به رنگ قرمز بود، نشان می دهد که زمان انتشار آن یک الی دو شماره تاخیر داشته است. ویژگی مهم این لیست این است که IF مجله هم در آن ذکر شده است.

جهت یادآوری:

برای اطلاع از IF مجلات خارجی WOS به پایگاه JCR مراجعه می‌کنیم.

برای اطلاع از IF مجلات ISC به پایگاه ISC مراجعه می‌کنیم.

برای اطلاع از IF مجلات اسکوپوس به مجله سای مَگو مراجعه می‌کنیم.

سامانه منبع یاب، سامانه دیگری است که اطلاعات مجلات علوم پزشکی را نشان می دهد.

همچنین با جستجو در گوگل، فهرست نشریات معتبر وزارت علوم و دانشگاه آزاد را نیز می توان پیدا کرد.

سامانه ارزیابی نشریات مربوط به دانشگاه آزاد و از همه جامع تر است و تمام اطلاعات نشریات را به صورت جزئی و روزآمد نمایش می دهد.

گزارش از : بنت الهدا موحدی محب

لینک ویدئو جلسه 28

https://aparat.com/v/GKOrc

 

تصاویر
  • دورهمی علمی کتابدارن استان قم با موضوع پژوهش در محیط وب (نشست بیست و هشتم) به صورت آنلاین برگزارشد