Menu

اخبار کتابخانه

شنبه 29 آذر 1399
تعداد بازدید: 1112
تعداد نظرات: 0

دورهمی علمی کتابدارن استان قم با موضوع پژوهش در محیط وب (نشست بیست و هفتم) به صورت آنلاین برگزارشد.

شیوه ها و رهنمودهای انتخاب مجله مناسب (2)

این کارگاه در حقیقت جلسه دوم از کارگاه "شیوه ها و رهنمودهای انتخاب مجله مناسب" است که در قالب جلسات دورهمی علمی کتابداران هر پنجشنبه با تدریس دکتر سید مهدی طاهری رئیس کتابخانه مرکزی و هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و با همت کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی به صورت آنلاین برگزار می شود.

در جلسه گذشته به معرفی چند نمونه از ابزارهای مفید، جهت انتخاب مجله مناسب پرداختیم و در ادامه به معرفی موارد دیگر می‌پردازیم:

  1. سایت open journal matcher به آدرس: ojm.ocert.at ابزار بعدی است که برای مجلات open access استفاده می شود، این سایت به افرادی که در نظر دارند مقالات خود را در مجلات open access منتشر کنند کمک می کند. در این سایت نیز قسمتی وجود دارد برای وارد کردن چکیده تا از طریق تطابق واژگانی مقایسه بین موضوع مقاله با موضوع مجله صورت بگیرد. از ویژگی های این سایت اینکه فقط در پایگاه DOAJ جستجو می کند که بهترین و بزرگترین پایگاه open access دنیاست.
  2. سایت edanz با آدرس: en-author-services.edanz.com . ابزاری ست با شمول بیش از 28000 عنوان مجله که در 12میلیون چکیده جستجو می‌کند. به این صورت که چکیده مقالات مجلات را ایندکس کرده و بنابراین تطابق دقیق تری صورت می گیرد. ویژگی مهم آن این است که در بین مجلات دارای داوری (peer review) به جستجو می پردازد. همان طور که می دانید و قبلاً نیز اشاره شد، مجلاتی که داوری نمی‌شوند ارزش زیادی ندارند. یکی از محاسن این سایت بررسی و تطبیق چکیده مقاله شما با 12میلیون چکیده ای ست که ایندکس کرده است.

به این ترتیب ابزارها یا سایتهایی که به پژوهشگر کمک می کنند تا مجله مناسب برای انتشار مقاله خود را انتخاب نماید، مواردی بود که در این جلسه و جلسه گذشته ذکر و به آن پرداخته شد.

نکته:

یک توصیه کلی اینکه اگر فرصت کافی دارید، همیشه انتشار مقاله خود را از بهترین مجلات شروع کنید. چرا که ممکن است درخواست شما رد شود و شما باید فرصت کافی برای اقدام دوباره داشته باشید. مجلات معتبر داوری سطح بالایی دارند و داوران آن مجلات بازخوردهای خوبی برای مقاله شما دارند و شما می توانید براساس توصیه های داوران، اشکالات مقاله خود را برطرف نموده و شانس پذیرش مقاله را بالا ببرید.

پس از انتخاب مجلات کار مهمی که باید انجام گیرد اینکه لیست سیاه سه سامانه باید بررسی شود تا مطمئن شوید مجله ای که برای انتشار مقاله خود انتخاب کرده اید، در لیست سیاه قرار نداشته باشد و گرنه مقاله شما ارزشی برای دانشگاه نخواهد داشت.

این سه سامانه:

  1. لیست سیاه مجلات در سامانه وزارت علوم
  2. لیست سیاه مجلات در سامانه وزارت بهداشت
  3. لیست سیاه مجلات در سامانه دانشگاه آزاد

که هر سه لیست ها باید بررسی شود. دقت کنید، دانشجویان سایر دانشگاهها و دانشجویان دانشگاههای وزارت بهداشت لیست سیاه مجلات دانشگاه آزاد را حتما چک می‌کنند، چرا که معمولاً دانشگاه آزاد به روزتر است و در زمینه رشد علمی دانشگاه به صورت جدی تری کار می کند و سختگیری بیشتری به خرج می دهد.

چه مجلاتی و چگونه وارد لیست سیاه می شوند؟

در هر حوزه ای از علوم دانشجویان و اساتید به تبادل اطلاعات می پردازند و همگی مقاله خود را برای انتشار به مجلات خاصی می‌دهند و این روند اگر ادامه پیدا کند و از روال عادی خارج شود، دانشگاه با بررسی کارشناسان خود متوجه می شود که به یک مجله خاص بیش از حد معمول مقاله برای انتشار فرستاده شده است. به این ترتیب آن مجله وارد لیست سیاه می شود. این لیست ها باید توسط همه دانشجویان و پژوهشگران رویت و بررسی شود. برخی از دانشگاهها لیست سیاه مجلات نامعتبر را منتشر می کنند برخی دانشگاهها هم مستقل عمل کرده و توجهی به لیست سیاه سایر مراکز آموزش عالی و علمی ندارند. بنابراین نیاز است که در تمامی پایگاهها لیست سیاه مجلات نامعتبر بررسی شود، چرا که کارشناسان، مرتب این لیست ها را بررسی می‌کنند و بیشتر از همه لیست دانشگاه آزاد را مدنظر قرار می‌دهند.

نکته:

توصیه می شود همیشه از صفحه جستجوی مجله مورد نظر خود در لیست سیاه، عکس (screen shut) تهیه کنید و به عنوان مدرک نزد خود نگه دارید تا در موقع داوری اگر با مشکلی در این رابطه مواجه شدید، ارائه دهید.

در دانشگاههای دولتی و وزارت بهداشت کمتر سختگیری می کنند و صرف اینکه مجله مورد نظر شما در لیست سیاه نباشد، کافی است و مجوز دفاع صادر می شود. یعنی ملاک آنها عدم وجود مجله در لیست سیاه است و توجهی به این که حتما آن مجله در لیست سفید نیز موجود باشد، ندارند. اما دانشگاه آزاد سختگیری بیشتری دارند و نه تنها باید لیست سیاه چک شود که مجله مورد نظر نامعتبر نباشد، بلکه لیست سفید هم باید چک شود تا مجله مورد نظر حتما در لیست مجلات معتبر هم موجود باشد، در غیر اینصورت با وجود اینکه مورد پذیرش قرار می گیرد ولی از امتیاز مقاله کم خواهد شد.

در آخر توصیه می شود تمامی اقدامات گفته شده انجام شود تا هنگام ارائه مقاله و چاپ آن در مجله به مشکلی برخورد نکنید.

گزارش از : بنت الهدا موحدی محب

ویدئوی جلسه 27

https://aparat.com/v/tLVxo

 

تصاویر
  • دورهمی علمی کتابدارن استان قم با موضوع پژوهش در محیط وب (نشست بیست و هفتم) به صورت آنلاین برگزارشد.