Menu

اخبار کتابخانه

شنبه 24 آبان 1399
تعداد بازدید: 911
تعداد نظرات: 0

دورهمی علمی کتابدارن استان قم با موضوع پژوهش در محیط وب (نشست بیست و چهارم) به صورت آنلاین برگزار شد.

دراین کارگاه که به همت کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی به صورت آنلاین برگزار می شود، دکتر طاهری مدرس کارگاه در ابتدا اشاره ای کوتاه به مباحث پیشین داشتتند و گفتند: در دو جلسه گذشته درباره syntax یا پارامترهایی که در URL نتایج گوگل وجود دارد، صحبت شد و نکات و انواع پارامترهای آن بیان گردید و کاربردهای آنها و رفتار حرفه ای در استفاده از گوگل برای دسترسی بهتر و بیشتر به اطلاعات وب آموزش داده شد. بحث این جلسه از کارگاه پژوهش در محیط وب به عملگرها و چگونگی جستجو در Gmail  اختصاص دارد و سعی می شود تمامی علمگرها و امکانات آن به طور کامل بیان گردد.

به طور کلی جیمیل کاربرد بیشتری نسبت به سایر سرویسهای ایمیل دارد و خدمات بیشتر و مناسب تری ارائه می‌کند. تمامی سرویسهای گوگل یکپارچه و اصطلاحاً  Integrated هستند به این معنا که کاملاً هماهنگ عمل می کنند. به عنوان مثال عملگرهایی که در گوگل اسکالر یا حتی در خود گوگل کار می کنند را می توانیم در جیمیل نیز استفاده نماییم. البته سرویس جیمیل یک سری عملگر اختصاصی دارد که فقط مخصوص ایمیل است. همچنین جیمیل این امکان را فراهم کرده است که از فایلهای مهم ارسال شده یا دریافت شده بک آپ گیری کند و به وسیله یک فضای ابری به عنوان یک حافظه جانبی یا storage عمل کند. بنابراین یکی از بهترین امکانات آن این است که می توان از حافظه جیمیل برای ذخیره فایلهای خود استفاده کنیم.

استفاده از عملگرهای جیمیل زمانی موثر خواهد بود که حافظه آن پر شده باشد و دسترسی به فایل و بازیابی آن سخت باشد و با جستجوی ساده نتوان به فایل مورد نظر دست پیدا کرد.

در ادامه به عملگرهای جیمیل اشاره می کنیم و طرز استفاده از آنها را بیان می نماییم.

از جمله این عملگرها، from: است که عملگر اختصاصی جیمیل است. به این ترتیب که اگر بخواهیم ایمیلهای شخص خاصی را جستجو نماییم، در قسمت صندوق دریافتی یا inbox جیمیل در قسمت جستجو عملگر from: را وارد نموده و در مقابل آن  بدون فاصله آدرس ایمیل شخص مورد نظر را می نویسیم. به این صورت:

From:example@gmail.com

که با این روش تمام ایمیلهایی بازیابی می شود که از شخص مورد نظر دریافت شده است. همچنین با عملگر to: و وارد کردن آدرس ایمیل شخص مورد نظر، می توانیم تمامی ایمیلهایی که ما برای وی فرستاده ایم را یکجا بازیابی نماییم.

امکان دیگری که این عملگرها به ما می دهند این است که می توانیم از آنها به صورت ترکیبی استفاده کنیم. به این صورت که هم از from: و هم از to: به صورت همزمان استفاده کنیم. در این صورت تمام ایمیل هایی بازیابی می شود که از شخص مورد نظر علاوه بر ارسال برای من به اشخاص دیگر هم ارسال شده است. به این شکل که در مقابل from: آدرس ایمیل ارسال کننده و در مقابل to: آدرس ایمیل دریافت کننده ها را می نویسیم. به این ترتیب  بازیابی صورت می گیرد. علاوه بر آن در قسمت any time می توانیم گزینه زمان را هم اضافه نماییم.

لازم به یادآوری است که عملگر های after: و befor:  برای زمان به کار می روند.

امکان بعدی جیمیل اینکه می توانیم با استفاده از عملگر has: attachment ایمیلهایی را بازیابی کنیم که دارای فایل ضمیمه و پیوست هستند و یا با انتخاب گزینه has attachment در بالای صفحه می توانید نوع فایل ضمیمه (عکس، پی دی اف ، زیپ و ... ) را  نیز مشخص کنید.

عملگر دیگری که مخصوص جیمیل است، filename: است که با وارد کردن اسم فایل در مقابل این عملگر، می‌توانیم ایمیل حاوی فایل مورد نظر را از میان انبوه ایمیل ها بازیابی کنیم.

گاهی برای ذخیره کردن فایل مورد نظر خود می توانیم آن را برای خود ارسال نماییم و در موقع نیاز به کمک عملگر filename: آن را بازیابی کنیم.

عملگر بعدی subject:  است که براساس موضوع، ایمیلها را بازیابی می کند. مثلا:

Subject:درخواستfrom:example@gmail.com

نکته:

دقت کنید که در مقابل عملگر from: حتما باید آدرس ایمیل نوشته شود تا بازیابی به درستی صورت بگیرد.

عملگر بعدی label: است که در صورت انتخاب لیبل برای ایمیل خود می توانید از این طریق آن را بازیابی نمایید.

عملگر دیگری که بسیار کاربردی است، عملگر in: است که می توانیم مشخص کنیم که در کدام بخش از ایمیلها جستجو کند، در پیامهای ارسالی، دریافتی ، یا اسپم که تمام گزینه های سمت چپ ایمیل را می توانید در مقابل in: قرار دهید به همراه ترکیب با عملگرهایی همچون، filename: و یا subject: ویا from:  و یا to: همچین به این عملگر می توانید قید زمان را نیز اضافه کنید.

عملگر بعدی، عملگری است به نام is: که کار آن شبیه in: است.

عملگر bcc برای ایمیل هایی کاربرد دارد که شخص برای من ارسال کرده و همزمان برای افراد دیگر نیز فرستاده است، اما با انتخاب گزینه bcc سایر دریافت کنندگان قابل رؤیت نیستند.

همچنین می توانیم با ترکیب عملگر ها و استفاده از OR و AND به نتایج دقیقتری دست پیدا کنیم.

به عنوان نمونه:

(filename:”search in the web” OR filename:”پژوهش در محیط وب”) to:example@gmail.com

گزارش از: بنت الهدا موحدی محب

برای مشاهده ویدئو این جلسه به لینک زیر مراجعه کنید

https://www.aparat.com/v/BLR1F

تصاویر
  • دورهمی علمی کتابدارن استان قم با موضوع پژوهش در محیط وب (نشست بیست و چهارم) به صورت آنلاین برگزار شد.