Menu

اخبار کتابخانه

پنجشنبه 29 آبان 1399
تعداد بازدید: 1094
تعداد نظرات: 0

در هفته کتاب و کتابخوانی، کتابخانه شخصی حضرت آیت الله سید محمدصادق لوسانی توسط فرزند ایشان به کتابخانه مسجد اعظم اهدا گردید.

بمناسبت هفته کتاب و کتابخوانی، کتابخانه شخصی حضرت آیت الله سید محمدصادق لوسانی توسط فرزند ایشان دکتر محمدتقی لواسانی در روز چهارشنبه مورخ ۲۸ آبانماه ۱۳۹۹، به کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی اهدا گردید.

این مجموعه ارزشمند شامل سه نسخه خطی، ۱۶۷ نسخه چاپ سنگی و حدود ۱۳۰۰ جلد کتاب چاپی است که تعدادی از آنها کتاب چاپ های سربی قدیمی هستند.

نسخ خطی این‌مجموعه، پس از ثبت و تصویربرداری به مخزن خطی کتابخانه انتقال یافت.

کتاب های چاپ‌سنگی ابتدا جداسازی و ممهور به مهر اهدای مرحوم آیت الله سید محمدصادق لواسانی گردید و برای ثبت و فهرست به بخش فهرستنویسی منتقل شد.

لازم به ذکر است آیت الله سید محمدصادق لواسانی از دوستان نزدیک و هم حجره حضرت امام خمینی (ره) در مدرسه دارالشفای قم‌ بودند.

دوستی این دو تا پایان عُمر یعنی حدود هفتاد سال ادامه یافت.

آیت الله لواسانی در سال ۱۳۱۶ هنگامی که امام خمینی سفری به تبریز نمودند، همراه ایشان بودند. در این سفر امام به منزل آیت الله میرزا عبدالله مجتهدی تبریزی که از دوستان دوران تحصیل بود وارد شدند و به اتفاق آقایان لواسانی، آقای مجتهدی، ابوالقاسم مجتهدی برادر میرزا عبدالله و میرزا ابوالفضل نجم آبادی از کتابخانه دولتی تربیت بازدیدی داشتند.

ایشان از طرف آیات ثلاث عظام، سید محمد حجت، سید محمد تقی خوانساری و سید صدر الدین صدر به تولیت مدارس فیضیه، دار‌الشفاء و عبدالله‌خان منصوب گردید. این دو حوزه علمیه در طول شش سال مدیریت ایشان به بهترین وجه اداره شد و در روزگاری که طلاب حق پوشیدن لباس روحانیت را نداشتند، زیر نظر بزرگان ضمن حل و فصل امور طلاب به تدریس دروس سطح حوزه پرداخت و تا سال ۱۳۲۰ ه. ش مشغول این امر مهم شدند.

سیدمحمدصادق مسئولیت نمایندگی تام‌الاختیار حضرت امام خمینی (ره) را پذیرفت و مسئول پرداخت شهریه ایشان در قم و تهران و سایر حوزه‌ها بود و با شهامت از این مسئولیت دفاع کرد و پذیرای زندان و شکنجه و تبعید شد.

مرحوم لواسانی در مهرماه سال ۱۳۶۹ دیده از جهان فرو بست.

تصاویر
  • در هفته کتاب و کتابخوانی، کتابخانه شخصی حضرت آیت الله سید محمدصادق لوسانی توسط فرزند ایشان به کتابخانه مسجد اعظم اهدا گردید.