Menu

اخبار کتابخانه

شنبه 17 آبان 1399
تعداد بازدید: 997
تعداد نظرات: 0

دورهمی علمی کتابدارن استان قم با موضوع پژوهش در محیط وب (نشست بیست و سوم) به صورت آنلاین برگزارشد.

جلسه 23 پژوهش در محیط وب                     search in the fly3

دو جلسه گذشته در خصوص search in the fly صحبت کردیم و با URL های نتایج بازیابی در موتورهای کاوش و مشخصاً گوگل آشنا شدیم و توانستیم روی همان آدرسها دستکاری انجام دهیم، روی نتایج تاثیر بگذاریم و نتایج را عوض کنیم. این کار می تواند کاربردهای مختلفی داشته باشد. هم کاربردهای پژوهشی دارد و هم توان جستجوی پژوهشگر حرفه ای را بالا می برد. ضمن اینکه مهارت فرد را تقویت می کند که نه فقط در گوگل بلکه روی سایتهای داینامیک دیگر نیز بتواند نتایج را کنترل کند.

در این جلسه به معرفی چند نمونه variable و نحوه کارکرد آنها می پردازیم.

امکانی در گوگل وجود دارد که جستجو را به زمانهای خاصی محدود می کند

به عنوان مثال URL مربوط به کوئری iran qom به این شکل خواهد شد:

https://www.google.com/search?q=iran+qom

اما با اضافه کردن جفت variable/value زمان می توانیم صفحاتی درباره ایران و قم را که در سه ماه گذشته تولید شده است، بازیابی کنیم.

   https://www.google.com/search?q=iran+qom&as_qdr=m3

در این یو آر ال پارامتر as_qdr متغیر مربوط به زمان و m3 ارزش آن و معادل زمان، یعنی سه ماه است.

البته این امر کاملاً امکان پذیر نیست و کارآیی چندانی ندارد، به دلیل اینکه همه صفحات وب تاریخ انتشار ندارند و یا ممکن است زمان آن به صورت استاندارد بیان نشده باشد که گوگل بتواند استخراج کند.

علاوه بر اینکه، این بدان معناست که این زمان مربوط به تاریخ نمایه سازی آن صفحه در گوگل  است، نه زمان تولید یا ایجاد آن صفحه، و ممکن است هر زمان دیگری ایجاد شده باشد. اما در گوگل اسکولار این تاریخ دقیق است و براساس تاریخ انتشار مقالات، بازیابی صورت می‌گیرد.

در این URL می توانیم زمان را به این صورت تعیین کنیم:

ساعت:h   روز:d   هفته:w   ماه:m   سال:y   برای دو ساعت:h2 و به همین صورت برای بقیه زمانها

  • تفاوت جستجو از طریق کوئری با search in the fly در این است که از آنجایی که به صورت پیشفرض تنظیمات موتور کاوش basic است و برای تنظیمات بیشتر باید به قسمت advance رفته و تنظیمات پیشرفته انجام دهیم، با بدست آوردن مهارت search in the fly می توانیم مستقیماً تغییراتی در جستجوی خود ایجاد نماییم که کار را بسیار آسانتر می کند.

با این روش حتی امکان این وجود دارد که بتوان تعیین نمود که جستجو براساس رفتار اطلاع یابی  قبلی کاربر انجام نشود و اصطلاحاً براساس تحلیل لاگهای کاربر و طبق جستجوی پیشین نباشد، این باعث می شود که گوگل جستجوی بی طرفی را برای ما انجام دهد.

search in the fly امکانات جستجو را بالا می برد و قابلیتهایی را به ما می دهد که بتوان با URL اصطلاحاً گوگل را هک کنیم. ممکن است این کاربردها بسیار کوچک به نظر برسند، اما بسیار زیاد می‌توانند برای کاربر در افزایش توان جستجو و مهارتها ارزشمند و موثر باشند. در حقیقت در ظاهر موتور کاوش با تنظیمات simple ولی جستجوها از طریق search in the fly یا تغییرات در URL صفحات جستجو، براساس تنظیمات advance انجام می گیرد. حتی برخی تنظیمات در قسمت tools گوگل قابل اعمال نیست و بهترین راه تغییرات همان URL صفحات است.

تمام قابلیتها و خدمات موتور کاوش گوگل دارای یک syntax خاص هستند و اگر این توانایی را کسب کنیم می توانیم از این قابلیت استفاده کنیم درحالی که از طریق جستجوی basic و حتی advanced این امر امکان پذیر نخواهد بود. در جستجوی advanced فیلدها محدود هستند و بیش از دو فیلد نمی توانیم اضافه کنیم، در جستجوی basic نیز محدودیتهایی وجود دارد که در مقایسه با تغییرات قابل اعمال در URL بسیار زیاد هستند.

تغییرات در URL قابلیتهای بیشتری نسبت به جستجوی advanced دارد و می توان روی نتایج کار کرد و آنها را قوی تر نمود.

در واقع پژوهشگر، زمانی که ع عملگرها را شناخت و طرز استفاده از آنها و ساخت کوئری را یاد گرفت، در گام بعدی باید طریقه استفاده و اعمال نفوذ در URL را هم بیاموزد تا در پژوهش خود موفق تر باشد.

در ادامه متغیر دیگری که به آن می پردازیم، برای تنظیم تبلیغات است که با علامت adtest می آید که اگر آن را معادل on قرار دهیم تبلیغات را برای ما نشان می دهد و اگر معادل off قرار دهیم تبلیغات را نشان نمی‌دهد.

پارامتر pws مربوط به متغیر شخصی سازی است که اگر آن را معادل 1 بگذاریم، فعال می شود اگر برابر با 0 قرار دهیم، غیرفعال می شود.

کاری که متغیر newwindow انجام می دهد، اینکه پیشینه هایی که قبلاً در نتایج جستجوی مشابه توسط کاربر کلیک شده اند را در یک پنجره جدید باز می کند، که این امکان با اضافه کردن عدد 1 ، فعال و با اضافه کردن عدد 0 ، غیرفعال می شود.

پس از آن متغیر lr داریم که بیانگر محدودیت زبانی است و با استفاده از آن می توانیم جستجوی خود را به زبانی خاص محدود کنیم. البته این مورد نیز زیاد موثر و کاربردی نخواهد شد، چرا که ممکن است شما جستجو را به زبان انگلیسی انجام دهید و بعید است که انتظار داشته باشید از صفحات عربی بازیابی صورت بگیرد.

در فرض مثال اگر بخواهیم نتایج را به زبان عربی بازیابی کنیم در URL باید معادل lr را زبان عربی (lang_ar) قرار دهیم. به این شکل:

https://www.google.com/search?q=data+information+allintitle%3Amanagement%20structure&num=93&lr=lang_ar  

که این URL مربوط به کوئری ذیل می باشد و نتایج بازیابی شده علاوه بر اینکه 93 رکورد بوده است، به زبان عربی نیز هست.

data information allintitle:management structure

این امر فقط با این روش امکانپذیر است و از طریق تنظیمات advance میسر نیست.

متغیر بعدی که بسیار خوب عمل می کند as_rights است که با اعمال این پارامتر گوگل سعی می کند نتایج سالم و safe را بازیابی کند. مثلا از گوگل خواسته می شود که منابعی بازیابی کند که کاملاً رایگان است و اجازه دانلود دارند. و این امکان خوبی است برای کسانی که دنبال منابع رایگان و قانونی هستند.

as_rights=(cc_publicdomain|cc_attribute|cc_sharealike|cc_noncommercial|cc_nonderived) - free to use or share

متغیر دیگری که درباره آن صحبت می کنیم، as_filetype است که می توانیم در مقابل ارزش آن، فرمت و نوع فایل را مشخص نماییم. به عنوان نمونه اگر به این شکل بنویسیم: as_filetype=pdf تمام نتایج بازیابی شده شامل فایلهای پی دی اف خواهد بود.

پارامترهای دیگری هم هستند که هرکدام امکانات زیادی را فعال می کنند، مثل ماشین حساب، امکان ایجاد یا حذف تبلیغات و ...

برای مشاهده و اطلاع از چگونگی استفاده از تمامی این پارامترها می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

https://moz.com/blog/the-ultimate-guide-to-the-google-search-parameters

گزارش از: بنت الهدا موحدی محب

برای مشاهده ویدئو این جلسه به لینک زیر مراجعه کنید

https://www.aparat.com/v/kKRWf

تصاویر
  • دورهمی علمی کتابدارن استان قم با موضوع پژوهش در محیط وب (نشست بیست و سوم) به صورت آنلاین برگزارشد.