Menu

اخبار کتابخانه

یکشنبه 11 آبان 1399
تعداد بازدید: 925
تعداد نظرات: 0

معرفی نسخه چاپ سنگی "اساس جمشیدی: علوم طبیعیات"

«اساس جمشیدی: علوم فیزیکی و طبیعی و خلاصه از حفظ الصحه دوره مقدماتی» عنوان کامل کتابی است که توسط کریم آقاخان سرتیپ مشهور به «کریم خان قاجار معاون نظام» از روی بهترین نسخ اروپایی تالیف شده است. «اساس جمشیدی» مجموعه‌ایست که به سرپرستی جمشید خان ساعدالدوله سردار کبیر بر حسب پروگرام مدارس خارجی برای تعلیم در مدارس دوره قاجاریه تالیف و تدوین شده‌اند.

عبدالحسین میرزا ابن مویدالدوله طهماسب میرزا (یکی از شاهزادگان و مترجمین پرکار دوره قاجار) ترجمه و  محمد ابراهیم قوام‌الکتاب کتابت آن را بر عهده داشتند. این اثر با مباحث حیوان شناسی، فیزیک ، شیمی، گیاه‌شناسی، احجار و حفظ الصحه، در زمان احمد شاه قاجار جهت تدریس در دوره ابتدایی مدارس نگارش شده است.

در صفحه آغاز، مجوز چاپ وزارت معارف به همراه مهر بيضي با نقش «اداره انطباعات» وجود دارد که حق تالیف این اثر را مطابق نمره 25 دفتر مخصوص دایره انطباعات، به مولف آن، واگذار نموده است.

این اثر با خط نستعلیق و تمام صفحات منقوش به تصاویر سیاه و سفید در 270 صفحه پانزده سطری تنظیم شده و با قطع رقعی در چاپخانه مشهدي خداداد باسمه‌چي (تهران) به سال ۱۳۳۲ هجري قمري، منتشر شده و محل توزیع آن، سراي امير، حجره حاجي میرزا رضا تاجر طهراني است.

نسخه‌ای از این کتاب در کتابخانه آیت‌الله العظمی بروجردی (ره) با شماره 10281 ثبت شده و از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی کتابخانه با آدرس blib.ir یا با لینک مستقیم زیر برای عموم،  بدون نیاز  به نام کاربری و کلمه عبور قابل مشاهده است.

http://www.blib.ir/diglib/GetFile.aspx?FileGUID=A3532942-3AA0-4DFE-BD89-C390280BCA83&CMD=WPV

تهیه و تدوین: حمیده روزبهانی 

کارشناس کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی

تصاویر
  • معرفی نسخه چاپ سنگی "اساس جمشیدی: علوم طبیعیات"
  • معرفی نسخه چاپ سنگی "اساس جمشیدی: علوم طبیعیات"
  • معرفی نسخه چاپ سنگی "اساس جمشیدی: علوم طبیعیات"
  • معرفی نسخه چاپ سنگی "اساس جمشیدی: علوم طبیعیات"