Menu

اخبار کتابخانه

پنجشنبه 10 مهر 1399
تعداد بازدید: 931
تعداد نظرات: 0

جلسه دوره ای کارشناسان کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی جهت هماهنگی های سازمانی

جلسه دوره ای کارشناسان کتابخانه جهت هماهنگی های سازمانی در تاریخ 7/7/1399 برگزار گردید.
در این جلسه که با حضور مدیر کتابخانه، کارشناس امور دفتری و مالی، کارشناسان بخشهای کتابخانه دیجیتال، مجموعه سازی و ساماندهی تشکیل شد، نخست جناب آقای راه نورد مدیر محترم کتابخانه گزارشی از روند اجرای برنامه پنج ساله دوم کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی (95-99) ارائه کردند.
ایشان با بیان اینکه به بخش عمده ای از اهداف این برنامه دست یافته ایم گفتند تدوین برنامه پنج ساله سوم کتابخانه در دست اقدام است.
مدیر کتابخانه در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه تصمیمات در بخش های مختلف کتابخانه بصورت مشاوره ای بوده نه دستوری، تصریح کردند یکی از دلایل موفقیت ما در دستیابی به اهداف برنامه اول و دوم این بود که تمام کارها براساس طرح های مصوب انجام گرفته است و این طرح ها که طی ساعتها کار کارشناسی تهیه شده اند، چارچوب ما برای ادامه فعالیت ها بوده و اسنادی بالادستی برای نحوه اجرای برنامه ها و پروژه ها بشمار می روند. وی با اشاره به اینکه این طرح ها، اساس کار ما در کتابخانه هستند افزودند، نباید با تغییر مدیریتها و تصمیمات مقطعی و فردی، تغییری در روند اجرای برنامه ها ایجاد شود بلکه در صورت ضرورت بنا به اقتضائات روز می توان این طرح ها را با دریافت نظر کارشناسان کتابداری بازبینی و تکمیل کرد و این کار بازبینی بزودی انجام خواهد شد.
ایشان در بخش دیگری از صحبت های خود خاطرنشان کردند کارهای بسیار خوبی در بخش مجموعه سازی کتابخانه انجام شده و منابع کتابخانه نسبت به ده سال پیش، بیش از دو برابر شده است. همچنین در بخش سازماندهی، اکثر منابع کتابخانه فهرست شده اند. برای ادامه کار نیاز است کارها در هر بخش اولویت بندی شود. 
در ادامه مدیر با بیان اینکه تاکنون کارها با روحیه همکاری و دوستانه انجام شده تاکید کردند در ادامه نیز کارها با تعامل و بر اساس ساختار کتابخانه خواهد بود و کارشناسان هر بخش پاسخگوی عملکرد آن بخش خواهند بود. در همین راستا مسئولیت پذیری همکاران بسیار حایز اهمیت است. محدوده مسئولیت ها و شرح وظایف و شرح شغل همکاران مشخص شده است. 
در بخش دوم این جلسه سرکار خانم حسن نژاد کارشناس بخش مجموعه سازی خاطر نشان کردند در راستای نیل به اهداف این بخش و کاراریی بیشتر باید هماهنگی ها مثل گذشته توسط کارپردازی و بخش دیجیتال کتابخانه از یک سو و همکاران سایر بخشها از سوی دیگر ادامه داشته باشد.
ایشان همچنین افزودند، قبول کتب اهدایی، وجین و خرید کتاب تماما با تایید بخش مجموعه سازی صورت خواهد گرفت. ایشان در خصوص خرید کتاب یا کتابهای اهدایی و ... پیشنهاداتی ارائه دادند و گفتند: محلی برای قرنطینه کتابها در نظر گرفته شود و تعداد کتابها پس از ورود به مجموعه، شمارش و ثبت شده و از افرادی که مجموعه های شخصی خود را به کتابخانه اهدا می کنند یک قطعه عکس تهیه گردد.
کارشناس بخش مجموعه سازی در بخش دیگری از سخنان خود گفتند: تا کنون پیگیری پایان نامه های حوزوی با بخش دیجیتال سازی بوده و تاکید کردند لازم است این پیگیری ها توسط بخش مجموعه سازی انجام شود. همچنین تاکید داشتند بهتر است رایزنی و هماهنگی برای تحویل و مبادله منابع دیجیتال با دیگر کتابخانه ها و مراکز علمی توسط شخص مدیر صورت گیرد.
در ادامه این جلسه  کارشناس بخش ساماندهی سرکار خانم حاج باقریان در ابتدا با تاکید بر اولویت بندی کارها، اذعان داشتند در همین راستا نیاز است هماهنگی بین بخشی افزایش یابد. 
سپس ایشان به بیان فعالیتهای انجام شده در این بخش طی سالهای گذشته پرداختند و خاطرنشان کردند: تمامی نسخ خطی، چاپ سنگی و چاپ سربی و اکثر کتابهای چاپی کتابخانه فهرستنوسی و ساماندهی شده اند. وی یادآور شد در ادامه روند سازماندهی منابع سعی بر این است کتابهای لاتین ، چاپ گراور و افست و همچنین کتابهایی که خریداری یا به کتابخانه اهدا شده است ساماندهی و فهرست شوند.
ایشان افزودند: اولویت اول کارهای پیش رو، شناسایی نسخه های چاپ سنگی هستند که دارای دستنوشت های خطی می باشند که از میان آنها بخشی شناسایی شده و بقیه نیز بزودی شناسایی و نسخه‌شناسی خواهند شد. وی در ادامه گفت: فهرستنوسی بخشی از اسناد موجود در کتابخانه صورت گرفته و بخشی دیگر هم در دست انجام است. 
در بخش پایانی جلسه جناب آقای مهندس صمصامی کارشناس کتابخانه دیجیتالی گفتند: سازماندهی و دسترس پذیری منابع دیجیتال اولویت اول این بخش است. در همین راستا در دیجیتال سازی بروز هستیم و تمامی نسخ خطی، چاپ سنگی، سربی، نشریات و پایان نامه ها انجام شده و دیجیتال سازی جزوات هم رو به اتمام است. ایشان گفتند طبق قوانین کپی رایت هر منبعی قابل دیجیتال سازی و ارائه نیست و ما سعی داریم منابع انحصاری خود کتابخانه را عرضه کنیم. تا به امروز در کتابخانه دیجیتالی آیت الله العظمی بروجردی بیش از هفتاد هزار منبع بارگزاری شده و از طریق وب سایت کتابخانه قابل دسترس است. 
مهندس صمصامی همچنین افزودند: کارشناسان بخش دیجیتال سازی کتابخانه در صدد فراهم کردن بستری هستند که مراجعین کتابخانه بتوانند در محیط کتابخانه براحتی به تصاویر صدها هزار نسخه خطی، و هزاران عنوان نشریه قدیمی دسترسی داشته باشند و در این زمینه بتوانیم یکی از کتابخانه های مرجع باشیم.

 

تصاویر
  • جلسه دوره ای کارشناسان کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی جهت هماهنگی های سازمانی