Menu

اخبار کتابخانه

ﺳﻪشنبه 08 مهر 1399
تعداد بازدید: 2079
تعداد نظرات: 0

معرفی نسخه چاپ سنگی "شاهنامه بهادری"

شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی که برای تمامی ایرانیان اثری شناخته شده است،  بارها توسط چاپخانه‌ها و افراد متفاوت در دوره‌های مختلف تجدید چاپ شده است. شاهنامه بهادری و یا شاهنامه چاپ امیر بهادر خان نیز یکی از چاپهای در خور توجه است که به دستور و سرپرستی حسین پاشا خان ملقب به امیربهادر چاپ شده است.

 کاتب این نسخه محمدحسين بن محمد عمادالکتاب سيفي، ملقب به عمادالکتاب است که آخرین حلقه از زنجیره استادان خوشنویس قدیم و پیونددهنده به خوشنویسان معاصر است. از وی به‌عنوان کامل‌کننده شیوه میرزا محمدرضا کلهر نام می‌برند. وی طی سال‌های  1319 تا 1323 مشغول به کتابت این نسخه بوده است. محمدحسین بن محمد عمادالکتاب سیفی نسخه‌ای از شاهنامه فردوسی را برای مظفرالدین شاه قاجار خوشنویسی کرد و به این مناسبت لقب «عمادالکتاب» گرفت.

از ویژگی‌های دیگر این نسخه می توان به مصحح این اثر اشاره کرد که عبدالعلي بن محمدباقر موبد بيدگلي کاشاني است و نقاشان این اثر، حسینعلی مویدپردازی، علی خان و محمدکاظم خان هستند.

این نسخه در چاپخانه سيدمرتضي باسمه‌چي تهراني با دستیاری میرزا عباس مفرجی در 653 صفحه شش ستونی با سرلوح و کتیبه و جدول کشی‌های گوناگون با سی و سه سطر، در قطع سلطانی، به سال 1326 قمری و در چهار جلد منتشر شده است. شرح حال فردوسی در ابتدای نسخه و ملحقاتی در انتهای نسخه، از ضمائم این اثر است.

این اثر علاوه بر تصاویر بیشمار مرتبط با متن، همچمنین دارای تصویر دو پادشاه قاجار (محمدعلی شاه و مظفرالدین شاه) و حسین پاشا خان امیر بهادر (وزیر جنگ) نیز است.

این نسخه در کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی (ره) با شماره 2 ثبت شده و از طریق پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه با آدرس blib.ir  یا با لینک مستقیم

http://www.blib.ir/diglib/GetFile.aspx?FileGUID=768B6ED1-38EB-4FBD-BCD7-F8A8F10A25C1&CMD=WPV 

و بدون نیاز به نام کاربری و کلمه عبور برای عموم، قابل مشاهده است.

تهیه و تدوین: حمیده روزبهانی

کارشناس کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی

تصاویر
  • معرفی نسخه چاپ سنگی "شاهنامه بهادری"
  • معرفی نسخه چاپ سنگی "شاهنامه بهادری"
  • معرفی نسخه چاپ سنگی "شاهنامه بهادری"