Menu

اخبار کتابخانه

شنبه 05 مهر 1399
تعداد بازدید: 1020
تعداد نظرات: 0

محمد کاتبی:یک مدیر موفق کتابخانه لازم است که اطلاعات کافی در زمینه های مختلف داشته و در عین حال مدیریت رفتار با مراجعه کنندگان کتابخانه را نیز بر عهده بگیرد.

در روز شنبه 5 مهر 99  جلسه تاریخ شفاهی کتابخانه ها با حضور جناب آقای محمد کاتبی مدیر کتابخانه دانشگاه مفید در کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی برگزار گردید.
ایشان در ابتدا خود را معرفی نموده و به دوران کودکی و نوجوانی اشاره کردند و گفتند: با توجه این که پدر طلبه بودند و برای تحصیل و مطالعه به نجف مهاجرت کردند، بنده دوران کودکی و نوجوانی خود را در عراق طی نمودم و دیپلم خود را در کشور عراق گرفتم. در سال 53 مجدداً به ایران بازگشته و در دانشگاه رشته دبیری زیست شناسی را ادامه دادم و به استخدام آموزش و پرورش درآمدم. از سال 69 ساکن قم شدم و در سال 72 از طریق دوست مشترکی با جناب آقای دکتر رزاقی آشنا شدم. ایشان بنده را برای مسئولیت آموزش دانشگاه مفید معرفی کردند. آقای دکتر رزاقی در همان سال مدیریت کتابخانه به عهده گرفتند و طی ۱۳سال تحول بزرگی را از جهت ساختاری، سازماندهی و منابع انسانی انجام دادند. به دلیل پست دیگری که به دکتر رزاقی محول شد، کتابخانه را تحویل جناب آقای دکتر مقدادی دادند و ایشان نیز به دلیل مشغله هایی که داشتند پس از مدت کوتاهی مسئولیت کتابخانه را به بنده واگذار نمودند.
دراین مجموعه کتابخانه دانشگاه حدود 100هزار شماره نشریه داریم و همه آنها مربوط به سالهای گذشته است، درحال حاضر به دلیل اشتراک در پایگاههای اطلاعاتی مگیران، نورمگز و سمنتاک خرید نشریه به صورت فیزیکی را متوقف نموده ایم. در نظر داریم به زودی کتابخانه دیجیتال خود را که عمدتا برپایه علوم انسانی پایه گذاری شده است، راه اندازی نماییم.
جناب آقای کاتبی درباره تاریخچه تاسیس کتابخانه عنوان کردند: با توجه به فاصله ای که بین حوزه و دانشگاه به وجود آمده بود، در سال 68 با مجوز شورای عالی انقلاب فرهنگی، تصمیم به تأسيس دانشگاه مفید گرفته شد تا افزون بر تلفيق علوم حوزه و دانشگاه، با پرورش متخصصانی مسلط بر علوم حوزوی و دانشگاهی، زمينه ارائۀ پاسخ‌های مقتضی به مسائل دنيای معاصر از ديدگاه اسلام را فراهم آورند. همزمان با تاسیس دانشگاه کتابخانه آن نیز راه اندازی شد.
دانشگاه مفید، اساتید و افراد فرهیخته و خوبی تربیت و تحویل جامعه داده است و این دانشگاه رتبه های خوبی را به خود اختصاص داده است. ابتدا در این دانشگاه فقط از بین طلاب پذیرش صورت می گرفت ولی پس از چند سال به دانشجویان غیرطلبه که رتبه های خوبی در دانشگاه داشتند نیز پس از مصاحبه علمی اجازه ورود داده شد.
و نیز ایشان در خصوص خرید کتاب افزودند: با توجه به فشارهای اقتصادی اخیر خرید  کتابهای فارسی و عربی کم شده و همچنین خرید کتابهای لاتین نیز افت زیادی پیدا کرده است.
عضو هیات موسس و شورای سیاستگذاری مکتا در مورد همکاری بین کتابخانه ای گفتند: سالها پیش با آقای محمدی شجاعی آشنا شدم و این آشنایی باعث گردید تا تفاهم نامه ای تحت عنوان مجمع کتابخانه های تخصصی استان (مکتا) امضا نماییم که براساس این تفاهم نامه مقرر گردید، طبق شرایط داخلی هر کتابخانه به همکاری با یکدیگر پرداخته و به مبادله کتاب و محقق بپردازیم.
ایشان درباره بخش اهدا کتاب که یکی از بخشهای مهم این کتابخانه است نیز اذعان داشتند: با توجه به اوضاع بد اقتصادی موجود در خصوص خرید کتاب و با عنایت به تفاهم نامه ای که با کتابخانه های تخصصی استان امضا نموده ایم به ریاست دانشگاه پیشنهاد داده شد، تا کتابهای مازاد این کتابخانه را در اختیار دیگر کتابخانه های عضو مکتا قرار دهیم تا آنها نیز بسته به نیاز خود از این کتابها برای مجموعه خود استفاده نمایند.
 جناب کاتبی درباره خدمات کتابخانه دانشگاه مفید در دوران کرونا تصریح کردند: سعی شد به غیر از دو هفته اول که همه کشور تعطیل بود، همچنان خدمات این کتابخانه برقرار بوده و محدودیتی ایجاد نکنیم، فقط ساعات کار کتابخانه کم شد و خرید کتاب نیز به صورت اینترنتی صورت گرفته است.
مدیر کتابخانه دانشگاه مفید در پایان این نکته را یادآور شدند که یک مدیر موفق کتابخانه لازم است که اطلاعات کافی در زمینه های مختلف داشته و توانایی لازم جهت اداره نیروها و اتصال آنها به یکدیگر را دارا باشد و در عین حال مدیریت رفتار با مراجعه کنندگان کتابخانه را نیز بر عهده بگیرد و ویژگی مهمی که همکاران ما در میز امانت کتابخانه دارند، سختگیری بیش از اندازه در نظم کتابخانه و امانت کتاب است.

تصاویر
  • محمد کاتبی:یک مدیر موفق کتابخانه لازم است که اطلاعات کافی در زمینه های مختلف داشته و در عین حال مدیریت رفتار با مراجعه کنندگان کتابخانه را نیز بر عهده بگیرد.