Menu

اخبار کتابخانه

دوشنبه 07 مهر 1399
تعداد بازدید: 1016
تعداد نظرات: 0

مجموعه های اهدایی به کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی

سرکار خانم حسن نژاد کارشناس بخش مجموعه سازی کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی طی گفتگویی بیان کردند در  شش ماهه نخست سال 1399 مجموعه های مختلفی توسط بزرگان حوزه و افراد حقیقی و حقوقی به کتابخانه مسجد اعظم اهدا گردیده است. از جمله آثار ارزشمند اهدا شده مجموعه کتابخانه آیت الله ضیاءالدین نجفی تهرانی می باشد که شامل 67 نسخه خطی، 236 نسخه چاپ سنگی، 44 عنوان نشریه و 645 عنوان کتاب چاپی است. در این مجموعه نسخه خطی شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید - که برای کتابخانه احتشام الدوله(شاهزاده قاجاری) کتابت شده- و انوار التنزيل و اسرار التاويل – که در سال 1229 در مدرسه شیخ لطف الله میسی در اصفهان کتابت شده- نیز به چشم می خورد که در نوع خود کم نظیر است.

همچنین، کتابهای اهدایی کتابخانه دانشگاه مفید در دو مرحله، شامل 2776 جلد کتاب چاپی و 14 عنوان نشریه به کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی منتقل شده است.

 ایشان در ادامه افزودند: از دیگر نسخه های اهدایی به کتابخانه مسجد اعظم می توان به اهدا نسخه خطی نفیس و گرانقدر «انوار الفصاحه واسرار البلاغه فی شرح نهج البلاغه» و تصویر چندین دستنوشت توسط خانواده مرحوم آیت الله سید علی اکبر موسوی ملکی اشاره کرد. و نیز یک دوره مجموعه آثار آیت الله استادی از طرف ایشان به کتابخانه اهدا گردیده، همچنین از سوی موسسه تولید و پخش کتاب ارزشمند 14 جلد کتاب چاپی دیگر توسط جناب آقای کاظم استادی به این کتابخانه اهدا شده است.

کارشناس بخش مجموعه سازی همچنین یادآور شدند: از دیگر کتب اهدایی به مجموعه می توان از 4 نسخه خطی قرآن کریم که توسط آقای دکتر حسین متقی به کتابخانه اهدا شده است، اهداء 17 جلد از مجموعه آثار آیت الله میلانی از طرف موسسه ایشان و اهداء 37 جلد کتاب چاپی آیت الله العظمی جعفر سبحانی توسط شخص معظم له نام برد.

تعداد 110 جلد کتاب چاپی دیگر نیز از مجموعه کتابخانه شخصی مرحوم آیت الله ابراهیم امینی و  صدها عنوان کتاب چاپی با موضوعات علوم انسانی و اسلامی با همکاری کتابخانه تخصصی تاریخ و پیگیری های شخص حجت الاسلام و المسلمین جعفریان در راستای تفاهم نامه بین کتابخانه ای مجمع کتابخانه های تخصصی استان (مکتا) به این کتابخانه اهدا شد. همچنین می توان به اهدای دستنوشته ها و اجازات آیت الله شیخ ابوالقاسم دانش آشتیانی که توسط بزرگانی چون شیخ آقابزرگ طهرانی و آیت الله العظمی بروجردی به ایشان داده شده است، اشاره کرد.

همچنین، کتابخانه مسجد اعظم نیز تعداد 1600 عنوان کتاب چاپی را به اداره امور کتابخانه های حوزه های علمیه اهدا نموده و تعداد 89 جلد کتاب چاپی نیز در این مدت برای مجموعه خریداری شده است.

مسئول بخش خواهران کتابخانه در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این سوال که آیا در ایام کرونا در خصوص مجموعه سازی منابع دیجیتال برنامه ای دارید؟ تصریح کردند: تهیه منابع دیجیتال و دسترس پذیر کردن آنها در شرایط کنونی امری ضروری بوده و ما با کمک همکاران کتابدار در بخشهای مختلف کتابخانه در حال مجموعه سازی و سازماندهی منابع دیجیتال در موضوعات علوم اسلامی هستیم که بیش از دو هزار عنوان از آنها در کتابخانه دیجیتال بارگزاری و قابل دسترس شده است.

 

گزارش از : بنت الهدا موحدی محب

تصاویر
  • مجموعه های اهدایی به کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی