Menu

اخبار کتابخانه

چهارشنبه 26 شهریور 1399
تعداد بازدید: 959
تعداد نظرات: 0

معرفی کتاب «یزد، یادگار تاریخ»

کتاب یزد، یادگار تاریخ، مجموعه ای گزیده از آثار حسین مسرت است که به معرفی ناموران و بزرگان ادب، معماری، هنر و کتابشناسی آثار یزد می پردازد. اما بخشهای دست چین شده در کتاب قادرند از مرزهای نام یزد فراتر روند و چشم اندازی از قرابت معنای کویر، وقار، سکوت و آبادانی و البته احساس عمیق و افتخارآمیز ما ایرانیان نسبت به گذشته و تاریخ خود را بازنمایانند. احساسی که سبب می شود به رغم بدعهدی های زمانه، همواره «آنِ» درونمان را چون گوهری گرانمایه محفوظ نگه داشته و راه خویش را از میان تنگناها بیابیم.

این کتاب گنجینه ای است که از پس بیست و پنج سال تحقیق و تفحص مستمر در مستندات اصیل و تاریخی ایران و به دست پژوهشگری سخت کوش و فرزانه؛ کارشناس نسخه های خطی کتابخانه وزیری یزد، استاد حسین مسرت، گردآوری و تألیف گردیده است. حسن ذوق و دقت نظر ایشان در انتخاب مجموعه ای دردانه از آثار نویسندگان برگزیده و مفاخر ادبی، فرهنگی و هنری سبب گردیده تا کتاب حاضر برای علاقمندان اش سرشار از حلاوت باشد.

دفتر نخست اثر در 1376 اثر حاضر از سوی انجمن کتابخانه های عمومی استان یزد و به همت و پیگیری مدیر وقت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد و فرماندار وقت شهرستان یزد  به چاپ رسیده است که شامل هشت دفتر است و جلد دوم همچون جلد اول بازچاپ مقالات پرخواستار نگارنده فقط در حوزه یزدشناسی است که در کتابها، نشریات، تارنماهای ایران و نیز سخنرانی های مابین سالهای 1375 تا 1398 است که توسط انتشارات یزدا در تهران در شش دفتر شامل موضوعات مختلف چاپ شده است.

جلد اول شامل:

دفتر اول: گفتارهای تاریخی؛ دفتر دوم: ناموران و بزرگان یزد؛ دفتر سوم: فرهنگ؛ دفتر چهارم: ادب؛ دفتر پنجم: نقد کتاب و تازه های کتاب؛ دفتر ششم: معماری؛ دفتر هفتم:هنر؛ دفتر هشتم: تذکره منظوم سخنوارن یزد.

جلد دوم شامل:

دفتر اول: گفتارهای تاریخی؛ دفتر دوم:نام آوران و بزرگان یزد؛ دفتر سوم: آداب و فرهنگ؛ دفتر چهارم: نقد کتاب؛ دفتر پنجم: معماری و هنر؛ دفتر ششم: مردم شناسی.

 

 این کتاب به تازگی توسط کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی خریداری و به مخزن منتقل گردیده است.

 

تصاویر
  • معرفی کتاب «یزد، یادگار تاریخ»
  • معرفی کتاب «یزد، یادگار تاریخ»
  • معرفی کتاب «یزد، یادگار تاریخ»
  • معرفی کتاب «یزد، یادگار تاریخ»