Menu

اخبار کتابخانه

ﺳﻪشنبه 25 شهریور 1399
تعداد بازدید: 1491
تعداد نظرات: 0

معرفی نسخه چاپ سنگی «تاریخ پطر کبیر»

اثرحاضر حاوی جلد اول و دوم تاریخ پطر کبیر تالیف فرانسوا ماري آروئه ولتر است که به چگونگی شکل گیری روسیه جدید تزاری با محوریت اقدامات پطر کبیر و شرح کشورگشائی های او پرداخته است.در تاریخ تالیف آن در هامش برگ نخست چنین آمده است: «والتر با کترین دوم به مدت شانزده سال حین پادشاهیش معاصر بوده و در این ظرف زمان تاریخ پطر را نوشته ولی در چه سال بخصوص معلوم نیست اما از قراین خارجه مفهوم میشود که تاریخ را در سنه 1183 یا 1284 باتمام رسانده باشد. هفت هشت سال بعد از کترین دوم. و الله اعلم»

در این چاپ علاوه بر جلد اول و دوم تاریخ پطر کبیر، دو کتاب دیگر با عناوین "شرح احوال شارل دوازدهم" و "ترجمه تاریخ اسکندر" نیز موجود است.

شرح احوال شارل دوازدهم تالیف دیگری از فرانسوا ماری آروئه ولتر است. که در آن ضمن معرفی مختصری از اوضاع جغرافیایی و طبیعی سوئد، سرگذشت یکی از مهمترین پادشاهان سوئد به نام شارل دوازدهم تشریح شده است.

ترجمه تاریخ اسکندر نیز تالیف جیمز کمبل انگلیسی است. وی هنگام جنگ های ایران و روس یکی از اعضای کنسولگری انگلیس در تبریز بوده و ایرانیان از او  مشاوره می گرفتند. طبق آنچه در مقدمه نوشته شده؛ او این اثر را برای مخاطبین ایرانی تالیف کرده است.

کاتب این اثرعلي‌محمد بن حسين‌علي لواساني است. این نسخه در تهران، توسط چاپخانه محمدعلي تهراني و در سال 1263 ق.، در 288 صفحه جدول کشی شده (مجدول) و با  24 سطر منتشر شده است. دارای سرلوح مزدوج و کتیبه است. صفحات فرد رکابه دارند. در انتهای نسخه نیز دو نقشه از امپراطوری روسیه وجود دارد که دریاچه خزر را دریای حاجی طرخان معرفی می کند. این نقشه ها توسط  موسي سمنوف ترسیم شده اند.

از این نسخه چاپهای دیگری موجود است و مترجمین آن را رضاقلي بن مهدي‌قلي بن محمدصالح شقاقي سرابي تبريز، موسي‌جبرئيل و رضا مهندس باشی معرفی کرده اند.

در کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی (ره) این اثر با چاپ مذکور به شماره 735  ثبت شده است، علاوه بر آن چاپ  دیگری با مشخصات نشر بمبئی: چاپخانه دت پرشاد، 1313 ق. نیز موجود است. که هردو نسخه از طریق پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه با آدرس blib.ir و یا از طریق لینک های مستقیم  زیر بدون نیاز به نام کاربری و کلمه عبور قابل مشاهده می باشد.

چاپ تهران از طریق لینک زیر:

http://www.blib.ir/diglib/GetFile.aspx?FileGUID=6A69C697-3CBC-4CB0-B8CE-95121A34F4DF&CMD=WPV

 

و چاپ بمبئی از طریق لینک زیر:

http://www.blib.ir/diglib/GetFile.aspx?FileGUID=D90DA0C3-2ADA-4810-9B18-A3A02F3E86E4&CMD=WPV 

تهیه و تدوین: حمیده روزبهانی

کارشناس کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی

تصاویر
  • معرفی نسخه چاپ سنگی «تاریخ پطر کبیر»
  • معرفی نسخه چاپ سنگی «تاریخ پطر کبیر»
  • معرفی نسخه چاپ سنگی «تاریخ پطر کبیر»