Menu

اخبار کتابخانه

شنبه 22 شهریور 1399
تعداد بازدید: 829
تعداد نظرات: 0

جلسه دوم هم اندیشی مدیران کتابخانه های آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی و کتابخانه آیت الله العظمی حائری

جلسه دوم از سری جلسات هم اندیشی مدیران و کارشناسان کتابخانه های آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی و کتابخانه آیت الله العظمی حائری در تاریخ 15 شهریور ماه 99 در کتابخانه مسجد اعظم تشکیل گردید.
در آغاز جلسه جناب آقای عباسی به مواردی از موضوعات مطرح شده در جلسه قبل مورخ 30 تیر اشاره کردند، از جمله استقبال مراجعان کتابخانه مسجد اعظم و فیضیه از کتابخانه آستان مقدس به دلیل تعطیلی دو کتابخانه، اشتراک گذاری پایگاه‌های اطلاعاتی موجود در کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی مانند: فراهم سازی زمینه استفاده از پایگاه مرکز منطقه‌ای علوم و فناوری شیراز که تاکنون در کتابخانه آستان فعال نشده است.
در ادامه سرکار خانم دارابی به پیگیری اشتراک پایگاه‌اطلاعاتی مرکز منطقه‌ای پرداختند که جناب آقای رجبیان و مهندس صمصامی توضیح دادند که کارهای اداری آن انجام شده و انشاءالله به زودی راه‌اندازی می‌گردد.
همچنین خانم دارابی خاطر نشان کردند با توجه به اینکه برخی از مراجعان کتابخانه آستان از اعضای کتابخانه آیت‌الله العظمی بروجردی و فیضیه هستند و فقط امکان سرچ پایان‌نامه‌ها و نمایش متن آن تا 15 صفحه اول درخارج از محیط کتابخانه وجود دارد، باید همکاری از طرف کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی و کتابخانه فیضیه جهت دسترسی کتابخانه آستان به پایان نامه های این دو کتابخانه صورت بگیرد.
در همین راستا جناب آقای راهنورد مدیر محترم کتابخانه مسجد اعظم با پیگیری این موضوع توضیح دادند که مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه این اجازه را به آنها نداده است ولی در صورت امکان، می توان دسترسی به صورت عضویت حقوقی به کتابخانه آستان داده شود که فقط امکان نمایش کامل پایان‌نامه برای کتابداران کتابخانه آستان مقدس با نام کاربری و گذرواژه وجود داشته باشد که فقط آنها امکان دسترسی تمام متن بدون دانلود داشته باشند.
ایشان همچنین افزودند، همانطور که کتابداران کتابخانه آیت‌الله العظمی بروجردی می توانند با نام کاربری و گذرواژه از خدمات تمام متن پایان‌نامه‌های کتابخانه دانشگاه علامه طباطبائی استفاده ‌کنند، کتابخانه آستان مقدس نیز می‌تواند با نامه‌ای خطاب به دبیر مکتا چنین درخواستی داشته باشد تا مراجعان کتابخانه آستان مقدس نیز از این خدمات استفاده نمایند.
مدیر کتابخانه آستان مقدس در ادامه به موضوع عکس‌برداری و دیجیتالی نمودن منابع کم‌یاب و نایاب پرداختند که جناب آقای راهنورد در راستای همین موضوع توصیه کردند، در زمینه مطبوعات و نشریات بهتر است کتابخانه آستان هیچ اقدام عکس‌برداری انجام ندهد چرا که مجموعه کاملی از کتابخانه دایره‌المعارف بزرگ اسلامی دریافت شده است که شامل مطبوعات و نشریات می شود و میتوان به نحوی آن را در اختیار کتابخانه آستان قرار داد. آنچه باقی می ماند، برخی مطبوعات ازجمله روزنامه استوار و ... است که فقط در کتابخانه آستان مقدس موجود می باشد که آن را نیز می توان در قدم دوم عکس‌برداری نمود. همچنین جناب آقای راهنورد پیشنهاد کردند، بهتر است کارگروه مشترک و تخصصی برای دیجیتال‌سازی در نظر گرفته شود.
سپس سرکار خانم دارابی این نکته را یادآور شدند: بهتر است که سه کتابخانه رویه ثابتی را پیش بگیرند که در مرحله دیجیتال سازی موازی کاری اتفاق نیفتد.
در انتها، مدیر محترم کتابخانه فیضیه به موضوع کتب وقفی اشاره نمودند و گفتند: یک ظرفیت خاموش از کتابهای وقفی موجود است که مقوله بسیار مهمی است و هدف واقفان آن مسلما محبوس نمودن این منابع نبوده است و اجازه‌ای که قبلا بابت این منابع گرفته شده، مبنی بر این است که به نزدیک‌ترین کتابخانه‌های مشابه جهت استفاده سپرده شود.
در خاتمه جلسه نیز جناب آقای عباسی به این نکته اشاره کردند که با توجه به صحبت های جناب آقای راهنورد جهت یکدستی در ساماندهی منابع این سه کتابخانه، بایستی از شیوه‌نامه‌ها و طرح‌نامه‌های یکسانی استفاده شود.

تصاویر
  • جلسه دوم هم اندیشی مدیران کتابخانه های آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی و کتابخانه آیت الله العظمی حائری