Menu

اخبار کتابخانه

شنبه 22 شهریور 1399
تعداد بازدید: 842
تعداد نظرات: 0

جلسه هم اندیشی مدیران کتابخانه های آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، مسجد اعظم و فیضیه

جلسه هم اندیشی کارشناسان و مدیران کتابخانه های آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، مسجد اعظم و فیضیه در روز ۳۰ تیرماه ۱۳۹۹ در کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی برگزار شد.

در این جلسه که باحضور آقایان عباسی، مدیر محترم کتابخانه آستان مقدس، رجبیان مدیر محترم کتابخانه فیضیه، راهنورد مدیر محترم کتابخانه آیت الله بروجردی و خانمها حسن نژاد مسئول بخش خواهران کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی و دارابی مدیر بخش خواهران کتابخانه آستان مقدس تشکیل شد. در ابتدا جناب آقای رجبیان عنوان کردند لازم است این سه کتابخانه وحدت رویه داشته باشند که برای تحقق این امر پیشنهاد می شود، در بازه زمانی مشخص جلساتی جهت هماهنگی بیشتر برگزار گردد. این امر کمک می کند که کاربران و مراجعان، هر سه کتابخانه را یک مجموعه واحد بدانند. دبیر مکتا در خصوص خدمات و نحوه عضوگیری کتابخانه آستان سوالاتی مطرح نمودند و اشاره کردند با توجه به وجود دهها کتابخانه تخصصی و غیرتخصصی در قم لازم است که خدمات در این کتابخانه ها برنامه ریزی شود و خط مشی ها مشخص گردد تا خانواده ها بتوانند به راحتی از کتابخانه استفاده نمایند. تاسیس کتابخانه کودک و نوجوان و ارائه خدمات با دانش آموزان از ضروریت ها است. مدیر محترم کتابخانه فیضیه همچنین در ادامه اشاره کردند بهتر است جلسات به گونه ای تنظیم شود که در جلسات بعدی از مدیران موفق همچون حجت الاسلام والمسلمین عماد که سابقه مدیریت کلان دارند و همچنین جناب حجت الاسلام و المسلمین احمدی معاون محترم فرهنگی آستان مقدس نیز دعوت به عمل آید.

در ادامه، جناب آقای راه نورد خاطر نشان کردند که از حضور جناب آقای احمدی به عنوان معاون فرهنگی آستان بسیار خوشحال هستیم، ایشان با توجه به سابقه مدیریت کتابخانه آستان مقدس می توانند در رشد و توسعه کتابخانه ها موثر باشند. ایشان برگزاری جلسات هم اندیشی پیرامون تغییرات کلان در کتابخانه ها، تبادل منابع وقفی و استفاده از نظرات نسخه پژوهان و جلسه با فهرست‌نگاران و مجموعه سازان را ضروری دانستند و افزودند به نظر بنده یکی از خدمات خوب کتابخانه آستان مقدس انجام داده است، ارائه خدمات به دانش آموزان خواهر و برادر بوده و این امر رضایت خانواده ها را در پی داشته است. همچنین کتابخانه آستان مقدس بهتر است برنامه هایی را برای ارائه خدمات ویژه برای خانواده های خادمان آستان داشته باشد. مدیر کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی در بخشی دیگر از صحبت های خود با بیان این نکته که در نسخ چاپ سنگی با عناوین مشترک، حواشی دستنویس متفاوت وجود دارد، گفتند: هر کدام از این حواشی به صورت جداگانه عکسبرداری شده و می توانیم در اختیار کتابخانه ها قرار دهیم.

جناب آقای عباسی یزدی در تکمیل سخنان جناب آقای رجبیان افزودند هدف از تشکیل این جلسه هم‌افزایی بیشتر و در جریان قرار گرفتن از امور کتابخانه های مذکور است و با توجه به اینکه در شرایط کرونا دو کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی و فیضیه تعطیل می باشند، کتابخانه آستان مقدس پذیرای اعضای این کتابخانه‌ها با ارائه کارت عضویت خواهد بود.
با توجه به این نکته که بخاطر رعایت مسائل بهداشتی، منابع به صورت قفسه بسته اداره می‌شود، تدابیری در این خصوص اندیشیده شده است. از جمله تهیه فرم محققین مهمان که به آنها اجازه داده می‌شود که تا پایان تحقیق خود از منابع استفاده نماید.
پس از اتمام کار، منابع به قرنطینه می‌رود و سپس به مخزن منتقل می گردد.
مدیر کتابخانه آستان همچنین اذعان داشتند، یکی از مشکلات حال حاضر کتابخانه آستان مقدس، نبود اسکن بوک برای تصویربرداری از کتابها است که باعث گردیده تا کتابخانه مشترکا با بخش اسناد فعالیت داشته باشند و این امر منجر به تاخیر در ارائه خدمات دیجیتالی می شود. با توجه به اینکه کتابخانه آیت الله العظمی گلپایگانی، دفتر تبلیغات، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و ... مراجعه کننده محدود دارند، کتابخانه آستان مقدس تصمیم گرفته است که تغییر ماهیت بدهد و شرایط عضوگیری خود را تغییر داد. با توجه به شرایط عضوگیری جدید، ان شاالله در اسرع وقت بخش امانی نیز راه‌اندازی خواهد شد.
سرکار خانم دارابی مدیر بخش خواهران کتابخانه آستان مقدس عنوان کردند، با توجه به اینکه نگاه بیرونی به کتابخانه آستان به عنوان یک پایگاه تاثیر گذار و عمومی است، بهتر است عضوگیری عمومی باشد و حتی بخش کودک و نوجوان مخصوصا در کتابخانه خواهران دایر گردد. اما نگاهی که امروز در آستان مقدس وجود دارد با دیگر کتابخانه ها متفاوت است و آن این که کتابخانه آستان اداره ای از مدیریت فرهنگی و  معاونت فرهنگی است. در صورتی که آستان دارای رواق کودک و نوجوان است و با توجه به اینکه مربیان تخصصی خیلی خوب فعالیت می کنند، احداث بخش کودک در کتابخانه به نوعی موازی کاری خواهد بود.
و از طرفی با توجه به سیاست های تولیت آستان مقدس که بر مبنای قرآن و عترت است، تمام بخش های فرهنگی آستان حول این محور باید حرکت کنند و همچنین بیشتر منابع کتابخانه آستان مقدس وقفی و اهدایی است و انتظار می رود که مراجعین واقعی این منابع در کتابخانه حضور پیدا کنند. لذا محدودیت‌هایی از جهت تعداد برای عمده مراجعان که دانش‌آموز هستند و صرفا فضای قرائت‌خانه‌ای می خواهند، قائل شده‌ایم. در نتیجه، این شرایط عضوگیری در وضعیت کنونی منطقی‌تر به نظر می رسد.
همچنین سرکار خانم دارابی در ادامه افزود، همکاری بین کتابخانه‌ای این سه کتابخانه همجوار بایستی در حد همکاری فکری بخش خدمات فنی کتابخانه نیز باشد.
ایشان درخواست کردند با توجه به اینکه در حال حاضر کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی و فیضیه تعطیل می باشد، اگر مقدور باشد، اکانت بانک مقالات نورمگز، پایگاه اطلاعاتی مرکز منطقه ای شیراز در اختیار کتابخانه آستان مقدس، جهت استفاده محققان، قرار گیرد تا با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و ادارات، شرمنده محققین نبوده و بتوانیم از حداکثر ظرفیت‌ها استفاده لازم را ببریم.
علاوه بر آن پیشنهاداتی در خصوص خدمات اسکن و عکس برداری نیز ارائه دادند از جمله اینکه کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی با کتابخانه آستان همکاری داشته باشند.

در پایان مقرر گردید:

1. یکی از جلسات در حضور معاونت فرهنگی آستان مقدس برگزار گردد .

2. جلسات بصورت ماهانه و جلسه بعدی در اوایل شهریور ماه برگزار گردد.
3. جلساتی هم اندیشی فهرست نویسان با حضور جناب آقای محفوظی برنامه ریزی و برگزار شود.

4. جهت چگونگی استفاده از کتب وقفی از محضر مراجع معظم تقلید کسب اجازه شود.
5. جهت استفاده از پایگاه‌های اطلاعاتی با کارشناس کتابخانه دیجیتال آیت الله العظمی بروجردی هماهنگی های لازم صورت گیرد.

تصاویر
  • جلسه هم اندیشی مدیران کتابخانه های آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، مسجد اعظم و فیضیه