Menu

اخبار کتابخانه

پنجشنبه 20 شهریور 1399
تعداد بازدید: 974
تعداد نظرات: 0

معرفی نسخه چاپ سنگی «کشف القناع عن احوال الاقالیم و البقاع»

کتاب کشف القناع ترجمه کتاب "مراه الوضعیه فی کره الارضیه" نوشته کورنلیوس ون آلن ون دایک نویسنده آمریکایی است که به اهتمام فخرالدین بن ابوالقاسم گلپایگانی ترجمه شده است.

این کتاب ابتدا به زبان عربی ترجمه و سپس از روی نسخه عربی به زبان فارسی برگردانده شده است؛ به گفته مترجم در ابتدای نسخه به معرفی جغرافیای طبیعی و جغرافیای وصفی می پردازد که در یک مقدمه و بیست فصل تنظیم شده است.

در صفحه ۲۳  این اثر نقشه آسیا ترسیم شده و از خلیج فارس به نام خلیج عجم و از دریای عمان به بحرالعجم یاد شده است. علاوه بر آن، در فصل دهم به معرفی کشور ایران می پردازد و آن را به قسم غربی مملکت فارس تعبیر می کند. همچنین مشخصات عرضی و طولی بسیاری از شهرهای ایران نیز معرفی می‌شود. در این فصل از کتاب به دفعات از خلیج فارس نام برده شده است.

مشخصات اجمالی اثر حاضر به شرح زیر است:

این اثر به زبان فارسی بوده و در مطبعه گلزار حسینی واقع در بمبئی، با قطع رقعی و در 220 صفحه به چاپ رسیده است. تاریخ کتابت نسخه به سال 1852 میلادی بر می گردد.

این نسخه که به خط نسخ نگاشته شده، دارای 8 نقشه  و در هر صفحه 22 سطر نوشته شده است.

از دیگر مشخصات این نسخه: صفحه اول كتیبه دار، صفحات جدول محرر، ركابه دار، شمارنده صفحه در گوشه بیرونی بالای جدول، عنوان مطالب در بالای صفحه و داخل جدول است. همچنین در صفحات ۲۱۹ تا ۲۲۰ نیز در جدولی چهارستونی نام كشورها و شهرهایی كه تعریب شده یا تغییر یافته ذكر شده اند.

اثر پیش رو در حال حاضر در کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی (ره) با شماره ثبت 2659 موجود و از طریق پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه با آدرس blib.ir و یا از طریق لینک مستقیم: http://www.blib.ir/diglib/GetFile.aspx?FileGUID=FF339EEE-D58B-4341-9303-5514CA1052F8&CMD=WPV  بدون نیاز به نام کاربری و کلمه عبور قابل مشاهده می باشد.

تهیه و تدوین: حمیده روزبهانی

کارشناس کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی

تصاویر
  • معرفی نسخه چاپ سنگی «کشف القناع عن احوال الاقالیم و البقاع»
  • معرفی نسخه چاپ سنگی «کشف القناع عن احوال الاقالیم و البقاع»
  • معرفی نسخه چاپ سنگی «کشف القناع عن احوال الاقالیم و البقاع»